W poprzednich
numerach "Niedzieli legnickiej" informowaliśmy Czytelników, że na
prośbę Biskupa Legnickiego Tadeusza Rybaka Stolica Apostolska podniosła
do godności bazyliki mniejszej kościół pw. Świętych Apostołów Piotra
i Pawła w Strzegomiu. Uroczyste ogłoszenie tego faktu nastąpi w niedzielę
15 września, podczas Mszy św. o godz. 14.00, której przewodniczyć
będzie abp Francesco Tamburrino, sekretarz Kongregacji ds. Kultu
i Dyscypliny Sakramentów przy Stolicy Apostolskiej.
Według norm prawa liturgicznego na wyróżnienie tego rodzaju
zasługują świątynie szczególnie okazałe rozmiarami i architektonicznym
pięknem, a także opinią ośrodka jakiegoś kultu. Samo słowo "bazylika"
pochodzi od słowa łac. basilika oraz gr. basilike - i oznacza tyle
co "królewski". W starożytności była to publiczna budowla w formie
podłużnej (prostokątnej) krytej hali, w której sprawowano sądy, organizowano
zebrania i gdzie odbywały się targi. Często do środkowego pomieszczenia
przylegały krużganki (nawy); w absydzie znajdował się tron dla sędziego
albo wizerunek bogów.
Gdy ustały prześladowania chrześcijan, bazyliką zaczęto
nazywać chrześcijańskie świątynie, które zachowały starożytny charakter
hali. Wewnętrzną przestrzeń wsparte na kolumnach arkady dzieliły
zwykle na trzy nawy: środkową - wyższą i szerszą oraz boczne - niższe
i węższe. Do właściwej świątyni wchodziło się przez dziedziniec ze
studnią pośrodku (atrium) i przedsionek przylegający do fasady (narteks)
. Nawy zamykała na ogół nawa poprzeczna (transept), a nawę główną
absyda, przeznaczona dla duchowieństwa.
Bazyliki miały płaski drewniany strop albo sklepiały
je otwarte (widoczne) wiązania dachowe. Miejscowe warunki, tradycje
i dostępny materiał budowlany zadecydowały o wielu odmiennościach
architektonicznego typu kościoła o układzie bazylikowym.
W sensie liturgicznym "bazyliką" zwie się kościół - niezależnie
od architektonicznego stylu - o szczególnym znaczeniu. Kościoły mające
honorowy tytuł "bazyliki" cieszą się pewnymi przywilejami liturgicznymi.
Przy czym, odróżnia się bazyliki większe (cztery główne [patriarchalne]
kościoły w Rzymie: św. Jana na Lateranie, św. Piotra na Watykanie,
św. Pawła za Murami i Najświętszej Maryi Panny Większej) i bazyliki
mniejsze. Kościół w Strzegomiu to już druga w diecezji legnickiej
bazylika mniejsza po kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi
Panny w Krzeszowie, której ten tytuł nadano w 1998 r.
W poprzednich numerach przedstawiliśmy historię kościoła
i jego szczególne walory architektoniczne, dziś chcemy zwrócić uwagę
na istniejący w tym kościele kult maryjny, skoncentrowany wokół istniejącej
tu figury Matki Bożej. Najszerzej pisze o kulcie maryjnym ks. inf.
Władysław Bochnak w specjalnym albumie wydanym z tej okazji, prezentowanym
również na łamach naszej edycji. Czytamy tam: "Strzegom i jego kościół
parafialny zajmują poczesne miejsce na Śląsku w sferze pobożności
maryjnej, sięgającej czasów piastowskich. Z tą świątynią związany
jest żywy i nieprzerwany, wielowiekowy kult maryjny, koncentrujący
się wokół słynącej łaskami figury Matki Bożej. Kult ten potwierdzają
przekazy i podania, wśród których jedno z wydarzeń o średniowiecznym
rodowodzie przytaczane jest niezmiennie przez dziejopisarzy. Dotyczy
ono cudownego wybawienia od zarazy rzeszy pątników przybyłych z Małopolski
i zgromadzonej przed odnalezioną figurą Matki Bożej miejscowej ludności.
Figura Matki Bożej ze strzegomskiego kościoła, sławna
i czczona przez wieki, znalazła się w wielu opisach dotyczących miasta
i kościoła. O niej to w kronice strzegomskiej Richtera czytamy następującą
opowieść: "Kiedy w roku 1241 Tatarzy napadli na Śląsk, na wszystkich
padł strach, pobożni chrześcijanie figurę błogosławionej Matki Bożej
wyrzeźbioną w kamieniu dla bezpieczeństwa zamurowali w kościele w
pobliżu wielkiego ołtarza. Wielu spośród tych chrześcijan straciło
życie w walce przeciw Tatarom. Inni, którzy wiedzieli o miejscu ukrycia
obrazu, umierali stopniowo, jeden po drugim, tak że w późniejszym
okresie nie wiedziano, czy cudowną figurę zrabowali Tatarzy, czy
została zagrzebana w ziemi. Wówczas, w 1303 r. zapanowała w Polsce
wielka zaraza i pobożnemu duchownemu ukazała się w nocy twarz i objawiła,
że jeżeli odbędzie pielgrzymkę do Strzegomia i odnajdzie święty obraz,
wtedy czyniąca spustoszenie zaraza, która zabrała już tysiące ludzi,
zniknie jak dym. Po opowieści owego duchownego wielu Polaków udało
się na pielgrzymkę do Strzegomia i odprawili nabożeństwo dziewięciodniowe,
pod koniec którego w tym miejscu, gdzie zamurowany był obraz, ukazała
się niesamowita gwiazda nad kościołem, która świeciła także w jasny
dzień, i która pozostawała przez cały rok niezmiennie w tym samym
miejscu dzień i noc, a była widziana przez wiele tysięcy osób. Kiedy
pielgrzymi wybili w murze we wskazanym miejscu otwór, odnaleźli ukrytą
tu przez 62 lata figurę. Wypełnili swoje ślubowania i wrócili radośnie
do Polski, gdzie dowiedzieli się, że w czasie, gdy odnaleziono świętą
figurę, ustała zaraza". Rzeźba, mimo starości, jest dobrze zachowana.
Kult maryjny, rozwijany przez wieki dzięki działaniom
strzegomskich konwentów benedyktynek, karmelitów i joannitów, znalazł
wieloraki wyraz w czci i pobożności maryjnej mieszkańców oraz przybywających
do kościoła parafialnego pielgrzymów.
Łaskami słynąca figura Matki Bożej doznaje od wieków
czci w ołtarzu głównym, ale oznak kultu maryjnego w kościele strzegomskim
i poza nim znajdujemy znacznie więcej.
Postać Maryi została umieszczona w portalach prowadzących
do wnętrza świątyni. Każdy z nich związany jest z figuralnym przedstawieniem
Matki Bożej, która obok Chrystusa jest kluczową postacią w prezentowanych
scenach.
Wydarzenia z życia Maryi prezentował gotycki ołtarz główny,
który znany jest nam dziś z zachowanych dwóch skrzydeł gotyckiej
nastawy ze scenami: Zwiastowania, Nawiedzenia, Bożego Narodzenia,
Pokłonu Trzech Króli. Już te pozostałe po gotyckim ołtarzu głównym
skrzydła dają nam odczuć skalę, z jaką miano do czynienia w jego
wypadku, ale też podsuwają zakres tematów z nim związanych. I w tym
ołtarzu kult maryjny jest nadzwyczaj czytelny.
Niewielką, drewnianą i polichromowaną figurę Matki Bożej,
którą umieszczono też w baldachimie gotyckiego sakramentarium, jak
widać otaczano niezwykłą czcią. Samo umieszczenie figury w najważniejszym
miejscu kościoła, w bezpośredniej bliskości Najświętszego Sakramentu
wskazuje na to, że kult maryjny, tak ważny w świątyni, wiązano z
Eucharystią.
Kult Matki Bożej rozwijały w ołtarzach bocznych, na obrazach
i w rzeźbach przedstawienia Piety, Matki Bożej Szkaplerznej, Matki
Bożej Różańcowej.
Co prawda stanowią te wszystkie elementy późniejsze czasowo
wyposażenie kościoła, ale ich umieszczenie w kościele świadczy o
ciągłości kultu maryjnego związanego ze świątynią.
Zachowany gotycki dzwon, ufundowany w 1405 r. z inskrypcjami
ku czci Maryi, ogłaszający jej chwałę przez wieki, dopełnia wszystkich
wymienionych już wcześniej elementów kultu.
Kult maryjny wychodzi poza mury świątyni, czego przykładem
jest umieszczenie na fasadzie jednej z kamienic Rynku kamiennej figury
Maryi z Dzieciątkiem, opatrzonej inskrypcją: "Regina Coeli 1511 Letare"
. Twórca tej znakomitej rzeźby jawi się nam jako artysta nieprzeciętny
w skali Śląska, a fakt wyraźnego nawiązania do przedstawień Maryi
z Dzieciątkiem z kościoła farnego świadczy o żywotności kultu maryjnego
wśród mieszkańców Strzegomia.
Do wszystkich prezentowanych form pobożności maryjnej,
koncentrującej się na łaskami słynącej figurze Matki Bożej, związanych
z niezwykle piękną formą artystyczną przedstawień maryjnych, dołączyć
trzeba i te wszystkie przejawy czci, wypowiadające się poprzez różnorodne
formy nabożeństw i osobistej pobożności, trwałe i żywe po dzień dzisiejszy
wśród mieszkańców Strzegomia i okolic. Ten kult maryjny w strzegomskim
kościele wpisuje się znacząco w dziesięciolecie diecezji legnickiej,
dla której najważniejszym wydarzeniem była wizyta Ojca Świętego w
Legnicy i koronacja obrazu Matki Bożej Łaskawej z Krzeszowa" (za
ks. Władysław Bochnak, Kościół pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła
w Strzegomiu. Ośrodek kultu Matki Boskiej Strzegomskiej", s.21-22)
.
Tak więc i ten rys strzegomskiej świątyni, i koncentrującego
się w ciągu wieków wokół niej życia duchowego tamtejszych mieszkańców
miał wpływ na decyzję o przyznaniu temu kościołowi zaszczytnego tytułu "
bazyliki mniejszej".
Przypominamy, że wszyscy chętni do wzięcia udziału w
tym wydarzeniu mogą po dojeździe do Strzegomia skorzystać ze specjalnie
przygotowanych parkingów.
Pomóż w rozwoju naszego portalu