Reklama

„Nie lękajcie się oprzeć na krzyżu Chrystusa” (Jan Paweł II, papież)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tomasz a’Kempis w swojej książce O naśladowaniu Chrystusa, mówiąc o krzyżu Chrystusa, napisał, iż jest to królewska droga.
Krzyż w starożytności stosowany był jako ornament, stanowił znak litery tau (T, X). Począwszy od V wieku przed Chrystusem, stał się on narzędziem (szubienicą) do wykonywania wyroków śmierci, która to kara stosowana była przez obcych władców Palestyny.
Na taką śmierć skazano również Jezusa Chrystusa. Powieszono Go między dwoma łotrami. By ulżyć Jego cierpieniom, podano Mu wino zaprawione mirrą (miało oszołamiające właściwości), jednak Chrystus odtrącił ten napój i z całą świadomością zniósł mękę krzyża. Po trzech godzinach konania umarł o godz. 9.00, tj. o godz. 15.00 naszego czasu. Niesłychane! Skazańcy wisieli na krzyżu niejednokrotnie dwa dni lub dłużej, jednak Chrystus wisiał tylko trzy godziny. Następnie złożono Go do pojedynczego grobu. Z tego okresu odnaleziono w Palestynie ponad tysiąc grobów. Wszystkie nekropolie były rodzinne, tylko ten jeden grób - Chrystusa był pojedynczy.
Przez śmierć Jezusa Chrystusa na krzyżu to drzewo hańby nabiera nowego znaczenia. Staje się symbolem zwycięstwa miłości nad śmiercią i chlubą chrześcijan.
Chrystus podczas ziemskiego życia nauczał nas: „Przykazanie nowe daję wam, abyście się wzajemnie miłowali, tak jak Ja was umiłowałem; żebyście i wy tak się miłowali wzajemnie. Po tym wszyscy poznają, żeście uczniami moimi, jeśli będziecie się wzajemnie miłowali” (J 13,34-35).
Chrześcijańska miłość nie jest bowiem jakąkolwiek miłością i nie można jej utożsamiać ze znaną nam z doświadczenia miłością rodzicielską, małżeńską czy narzeczeńską lub z miłością w przyjaźni. Jej jakość jest zupełnie inna; mierzy się ją bowiem miłością Chrystusa do nas. Jak Ja was umiłowałem, tak miłujcie się i wy nawzajem. A jak nas umiłował Chrystus? Na to pytanie każdy z nas chyba spontanicznie odpowiedziałby - aż do śmierci! Dobra odpowiedź, ale niewystarczająca! Brak w niej najważniejszego elementu - miłości Chrystusowej. Jezus ukochał nas rzeczywiście aż do śmierci, ale gdy jeszcze wszyscy byliśmy odwróceni do Niego plecami.
„Bóg zaś okazuje nam swoją miłość [właśnie] przez to, że Chrystus umarł za nas, gdyśmy byli jeszcze grzesznikami” (Rz 5, 8).
Kim jest właściwie wobec Boga grzesznik? Jego wrogiem! Kimś, kto Jemu, swemu Stwórcy, wyrządził największą krzywdę. Przez grzech odzieramy Boga z należnej Mu czci, okazujemy Mu pogardę, wyrzucamy Go z naszego serca, w którym On pragnie przebywać jak w swoim najbardziej ulubionym mieszkaniu; przez grzech zabijamy Boga. W tym stwierdzeniu nie ma najmniejszej przesady. Jezus Chrystus, wcielony Syn Boży, został przecież przez nas skazany na śmierć krzyżową i wyrok ten niezwłocznie wykonano. Dogmat chrześcijański mówi, że Jezus umarł za grzechy każdego człowieka, że wobec tego za tę śmierć odpowiadamy wszyscy. Wszyscy bez wyjątku zabiliśmy Boga, wszyscy jesteśmy Jego najgorszymi krzywdzicielami i wrogami. I co On na to?
Na naszą wrogość odpowiada miłością i przebaczeniem. Jezus z krzyża modli się: „Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią” (Łk 23, 34). Oto jak nas ukochał Bóg w Chrystusie! Jeżeli więc taka miłość jest miarą naszej miłości, oznacza to, że i my mamy kochać innych ludzi aż do śmierci, również wtedy, gdy są lub stają się naszymi wrogami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież: pomóżmy politykom, by nie klękali przed złotym cielcem

2024-09-20 15:40

[ TEMATY ]

społeczeństwo

bogactwo

papież Franciszek

nierówności

Spotkanie Ruchów Ludowych

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Nierówności są główną przyczyną chorób społecznych - powiedział papież do uczestników Spotkania Ruchów Ludowych, zorganizowanego przez Dykasterię ds. Integralnego Rozwoju Człowieka. Franciszek wezwał m.in. miliarderów do dzielenia się swym bogactwem z biednymi.

„Dopóki problemy ubogich nie zostaną radykalnie rozwiązane, dopóki nie wyrzekniemy się absolutnej autonomii rynków i spekulacji finansowych i nie podejmiemy strukturalnych przyczyn nierówności, problemy świata nie zostaną rozwiązane” - powiedział Ojciec Święty. Wyraził uznanie dla ruchów ludowych, które walczą ze strukturami niesprawiedliwości społecznej. „Wyszliście z bierności i pesymizmu, nie zgodziliście się być potulnymi ofiarami, uznaliście się za podmioty historii” - dodał Franciszek.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: XXV Niedziela Zwykła

2024-09-20 12:00

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Adobe Stock

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

1. czytanie (Mdr 2, 12. 17-20)
CZYTAJ DALEJ

Grabiec: do tej pory 57 tys. osób jest realnie dotkniętych powodzią

2024-09-21 14:48

[ TEMATY ]

powódź w Polsce (2024)

Karol Porwich/Niedziela

Stanem klęski żywiołowej objętych jest 749 miejscowości i 2 mln 390 tys. osób; realnie powodzią dotkniętych jest 57 tys. osób - poinformował szef KPRM Jan Grabiec, który w sobotę we Wrocławiu bierze udział w spotkaniu dotyczącym dotychczasowych strat po powodzi.

"Niedziela" dla powodzian. Nasi czytelnicy wspierają poszkodowanych w wyniku powodzi: fundacja.niedziela.pl.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję