Reklama

Katechety uwag kilka

Święty Mikołaj ery informacji

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zbliża się 6 grudnia, a po nim święta Bożego Narodzenia. Już teraz doświadczamy świątecznej reklamowej wrzawy, która od lat przysłania wartości chrześcijańskie kiczem i komercją. Zapewne znów pojawią się czerwone, rubaszne, wyrośnięte krasnale z Laponii, na saniach zaprzężonych w renifery. Wykreowanemu przez mass media czerwonemu superkrasnalowi (Dziadek Mróz) towarzyszyć będzie kształtowanie nowego człowieka - "komercyjnego żarłoka". Wartości cywilizacji chrześcijańskiej posłużą po raz kolejny do uwypuklenia reklamowego sloganu: "Musisz to mieć!". Dzieciom w okresie przedświątecznym (z winy nas, dorosłych) będzie towarzyszył fałszywy dylemat, czy wierzyć w św. Mikołaja, czy nie?

W sytuacji tworzonego przez komercję chaosu wartości i informacji szczególne zadanie przypada szkolnej edukacji. Ustawa o systemie oświaty podkreśla, że jednym z jej celów jest wychowanie, które respektuje chrześcijański system wartości. Tak więc uczniowie powinni obok wiedzy naukowej (ścisłej, przyrodniczej i humanistycznej) poznać również świat wartości chrześcijańskich i mieć możliwość kształtowania zgodnych z nim postaw. Uczniowie powinni poznać własną tradycję narodową, przejawiającą się także w symbolice i obyczajach. Prawo oświatowe w Polsce zobowiązuje nauczycieli także do tego, aby tworzyli uczniom warunki m.in. do "poszukiwania, porządkowania, i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną" .

Powyższe cele szkolnej edukacji z powodzeniem mogą być realizowane na szkolnej katechezie. Technologia informacyjna (TI) stanowi tutaj skuteczne narzędzie kształtowania dociekliwości poznawczej i budowania właściwej hierarchii wartości. Szum informacyjny powstały wokół postaci św. Mikołaja i świąt Bożego Narodzenia niejako prowokuje, aby zastosować TI w celu dotarcia do prawdy historycznej, znaczenia symboli chrześcijańskich i, co najważniejsze, odsłonięcia i realizacji w życiu świata wartości chrześcijańskich. Takie zadanie szkolnej katechezy współbrzmi z Dyrektorium Ogólnym o Katechizacji, w którym podkreśla się, że "tym, co nauczaniu religii w szkole nadaje szczególną cechę, jest fakt, że jest ono wezwane do przeniknięcia na obszar kultury oraz wejścia w relacje z innymi dziedzinami wiedzy. Jest więc konieczne, by nauczanie religii w szkole jawiło się jako przedmiot, który wymaga takiej samej systematyczności i organizacji, jak inne przedmioty" (DOK 73).

Jak można wykorzystać na lekcji religii TI? Jak to zrobić, aby osiągnąć zarysowane wyżej cele nauki religii w szkole? Próbą zastosowania TI w szkolnej katechezie jest lekcja zatytułowana: Święty Mikołaj postacią historyczną. Lekcja ta była przeprowadzona w ramach realizacji Ogólnoszkolnego projektu KONTYNENTY, opracowanego i wdrażanego przez szkolnego koordynatora TI - Marię Perlak. Istotą lekcji jest ukazanie prawdy o św. Mikołaju mimo szumu informacyjnego, jaki powstał w wyniku działań komercyjnych, nasilonych zwłaszcza przed świętami Bożego Narodzenia. Przy wydobywaniu prawdy historycznej o znanej na całym świecie postaci św. Mikołaja posłużyliśmy się technologią informacyjną. Okazała się ona tutaj skutecznym narzędziem, za pomocą którego były realizowane nie tylko cele poznawcze i kształcące umiejętności, ale przede wszystkim cele wychowawcze (natury religijnej i moralnej) . Wszystkich zainteresowanych scenariuszem lekcji odsyłam do strony internetowej www.wsip.com.pl/serwisy/ti/011-3.htm. Opisana tam lekcja może być lekcją religii przeprowadzoną w szkolnej pracowni komputerowej lub lekcją wychowawczą, języka polskiego czy informatyki.

Inną propozycją zastosowania TI w odkrywaniu i realizowaniu świata wartości związanych ze Świętami Bożego Narodzenia jest Ogólnopolski Konkurs Kartek Świątecznych, organizowany w Polsce już po raz trzeci. W regulaminie konkursu jest podkreślone, że "kartki świąteczne mają odzwierciedlać prawdę historyczną i autentyczną symbolikę związaną ze świętami Bożego Narodzenia". Wszystkich zainteresowanych udziałem w konkursie odsyłam do strony internetowej, gdzie znajduje się pełny tekst regulaminu - www.snti.wroc.pl (w dziale aktualności).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej Niezbędnika Katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca. Dostępna jest również wersja PDF naszego Niezbędnika!

CZYTAJ DALEJ

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz

2025-09-23 12:37

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz, choćby w niewielkim zakresie. Karze zaś tych, którzy mają serce skąpe i niczego nie dają potrzebującym.

Jezus powiedział do faryzeuszów: «Żył pewien człowiek bogaty, który ubierał się w purpurę i bisior i dzień w dzień ucztował wystawnie. U bramy jego pałacu leżał żebrak pokryty wrzodami, imieniem Łazarz. Pragnął on nasycić się odpadkami ze stołu bogacza. A także psy przychodziły i lizały jego wrzody. Umarł żebrak i aniołowie zanieśli go na łono Abrahama. Umarł także bogacz i został pogrzebany. Gdy cierpiąc męki w Otchłani, podniósł oczy, ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie. I zawołał: „Ojcze Abrahamie, ulituj się nade mną i przyślij Łazarza, aby koniec swego palca umoczył w wodzie i ochłodził mój język, bo strasznie cierpię w tym płomieniu”. Lecz Abraham odrzekł: „Wspomnij, synu, że za życia otrzymałeś swoje dobra, a Łazarz w podobny sposób – niedolę; teraz on tu doznaje pociechy, a ty męki cierpisz. A ponadto między nami a wami zionie ogromna przepaść, tak że nikt, choćby chciał, stąd do was przejść nie może ani stamtąd nie przedostają się do nas”. Tamten rzekł: „Proszę cię więc, ojcze, poślij go do domu mojego ojca. Mam bowiem pięciu braci: niech ich ostrzeże, żeby i oni nie przyszli na to miejsce męki”. Lecz Abraham odparł: „Mają Mojżesza i Proroków, niechże ich słuchają!” „Nie, ojcze Abrahamie – odrzekł tamten – lecz gdyby ktoś z umarłych poszedł do nich, to się nawrócą”. Odpowiedział mu: „Jeśli Mojżesza i Proroków nie słuchają, to choćby ktoś z umarłych powstał, nie uwierzą”».
CZYTAJ DALEJ

Prof. Weigel wdzięczy biskupowi za wyjaśnienia dotyczące ideologii gender

2025-09-24 20:20

[ TEMATY ]

gender

ideologia gender

Adobe Stock

„Ten przemyślany, pięknie ilustrowany i dokładnie udokumentowany tekst należy przeczytać w całości” - pisze o dokumencie The Body Reveals the Person: A Catholic Response to the Challenges of Gender Ideology (Ciało ujawnia osobę: katolicka odpowiedź na wyzwania związane z ideologią gender) wydanym pod koniec sierpnia przez biskupa Daniela E. Thomas z Toledo w stanie Ohio prof. George Weigel.

Znany amerykański intelektualista katolicki zapewnia, że przeczytanie tego dokumentu zajmuje mniej więcej od pół godziny do czterdziestu pięciu minut. Zaznacza, że jest to głos łączący przekonanie z współczuciem w reakcji na cierpienie i udrękę. Przytacza pierwszy akapit tekstu:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję