Reklama

Dzień Judaizmu

Niedziela płocka 7/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tegoroczny Dzień Judaizmu obchodzono w Płocku w sali teatralnej Wyższego Seminarium Duchownego, która - jak przypomnieli organizatorzy - w czasie II wojny światowej została zamieniona na kasyno i ozdobiona pogańskimi, germańskimi malowidłami, stając się milczącym świadkiem buty wykonawców zbrodniczej machiny holokaustu.
Uroczystość z udziałem bp. Romana Marcinkowskiego otworzył ks. prof. Henryk Seweryniak, konsulator Rady Episkopatu ds. Dialogu Religijnego, który przypomniał, że w tym roku obchodzimy 60. rocznicę wyzwolenia hitlerowskiego obozu Auschwitz-Birkenau oraz 40. rocznicę ogłoszenia deklaracji o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate, charta magna dialogu Kościoła z judaizmem. Kolejnym punktem spotkania było „Nabożeństwo Dwóch Świeczników”, które rozpoczęło się od zapalenia menory i starego polskiego świecznika - dwóch symboli trwania współczesnych płocczan w tradycji grodu, który przed wiekami jako jeden z pierwszych otworzył swoje bramy przed wygnanymi z innych krajów synami Abrahamowymi. Biskup Marcinkowski wznosił kolejno modlitwy m.in. o to: aby wśród wyznawców wiary mojżeszowej nie było uczuć antychrześcijańskich, a wśród chrześcijan - antyżydowskich, o trwały i sprawiedliwy pokój w Ziemi Świętej, za patriarchę łacińskiego Jerozolimy Michela Sabbacha i za wszystkich chrześcijan w Izraelu. Zebrani modlili się również w intencji Karmelu Dzieciątka Jezus w Betlejem oraz o wieczne zbawienie dla ponad siedmiu tysięcy Żydów - obywateli miasta Płocka, którzy zostali zamordowani w licznych obozach niemieckich na naszej ziemi. Na zakończenie Celebrans odmówił modlitwę Ojca Świętego Jana Pawła II za naród żydowski.
W drugiej części spotkania zebrani obejrzeli spektakl Teatru Cieni Księga Rut, przygotowany przez wolontariuszy Stowarzyszenia „Ziarno” pod kierunkiem Beaty Kwiatosz. Przed rozpoczęciem spektaklu Ewa Smuk-Stratenwerth, założycielka Stowarzyszenia, mającego swoją siedzibę w Grzybowie pod Płockiem, ukazała jego główny cel: działanie dla promocji autentycznych wartości polskiej wsi. Stowarzyszenie podejmuje także liczne inicjatywy ekumeniczne m.in. wyjazdy dla młodzieży wiejskiej do Taizé, tworzenie map nieistniejących już dzisiaj miejsc modlitw, cmentarzy żydowskich i protestanckich, przygotowanie przedstawień uczących głębszego spojrzenia na inne religie. Takim właśnie przedstawieniem jest przejmujący w swej prostocie i pięknie spektakl Księga Rut. Spotkanie zakończyła agapa, przygotowana przez alumnów Seminarium.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak zobaczyć Boga?

2024-12-17 12:16

Niedziela Ogólnopolska 51/2024, str. 31

[ TEMATY ]

homilia

ks. Jacek Marciniec

Karol Porwich/Niedziela

Uczeń zapytał prowadzącego rekolekcje: „Czy ksiądz widział Boga?”. W dzień Bożego Narodzenia śpiewamy w psalmie: „Ziemia ujrzała swego Zbawiciela”, ale zaraz potem w Ewangelii słyszymy: „Boga nikt nigdy nie widział”. Bóg jest Tajemnicą, która nie dzieje się według ludzkich schematów. Przyjście Syna Bożego jest pełne paradoksów, dokonuje się między ukryciem a jawnością. Nie przymusza do wiary. Zaprasza przez zdziwienie.

W pięknej legendzie Selma Lagerlöf opowiada, jak do starego pasterza, czuwającego w nocy nad stadem owiec, zbliżył się nieznajomy człowiek. Psy pilnujące stada zaczęły szczekać, ale ich głosu nie było słychać. Rzuciły się na przybysza, próbowały go ugryźć, jednak nie były w stanie go zranić. Nieznajomy szedł w kierunku ogniska, a żadna z owiec nawet się nie poruszyła. Pasterz rzucił swój ostro zakończony kij w obcego, ale kij zmienił kierunek i minął zbliżającego się człowieka. Nieznajomy odezwał się do pasterza: „Dobry człowieku, pomóż mi i pożycz trochę ognia. Moja żona powiła właśnie dziecko, muszę ich ogrzać”. Pasterz odburknął: „Weź, ile ci potrzeba”. Wiedział jednak, że człowiek nie ma jak zabrać żaru z ogniska. Jakież było jego zdziwienie, gdy przybysz gołymi rękami wybrał żarzące się drwa i włożył je sobie w połę płaszcza. Pasterz pomyślał: „Cóż to za noc, skoro całe stworzenie okazuje taką litość temu człowiekowi?”. Z ciekawości poszedł jego śladami i zobaczył Matkę z Dzieckiem w zimnej grocie skalnej. Chociaż był twardym człowiekiem, wzruszył się biedą tych ludzi i wyjął z plecaka baranią skórę, by uchronić Chłopca przed zimnem. Ten gest miłosierdzia otworzył mu oczy i ujrzał to, czego przedtem nie dostrzegał: wszędzie było pełno aniołów, którzy z weselem śpiewali, że narodził się Zbawiciel. Świat wypełniały radość i niebiańskie światło. A przecież pasterz wcześniej widział tylko ciemną noc. Uradowany padł na kolana i dziękował Bogu.
CZYTAJ DALEJ

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Publikujemy kalendarz uroczystości i świąt kościelnych w 2025 roku.

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.
CZYTAJ DALEJ

Pasterka na Wawelu

2024-12-25 22:49

Biuro Prasowe AK

    - 2025 lat temu nastała pełnia czasu. Od chwili Wcielenia żyjemy w tej pełni. Jako chrześcijanie mamy obowiązek w tę pełnię każdego dnia niejako się zanurzać i w nią wchodzić, stając się synami Bożymi i dziedzicami nieba – mówił abp Marek Jędraszewski podczas tradycyjnej Mszy św. pasterskiej w katedrze na Wawelu.

    W homilii metropolita krakowski zauważył, że treść pełni czasów została rozwinięta w liście św. Pawła do Galatów, w którym Apostoł Narodów wskazuje na skutki narodzenia Bożego Syna, a w liście do Efezjan nadał temu przyjściu na świat Bożego Syna wymiar prawdziwie kosmiczny. Przed pełnią czasów – jak wyjaśniał – czas jawi się jako „chronos” – przemijanie i zdążanie ludzi do śmierci. Gdy Zbawiciel przyszedł na świat, los człowieczy nabrał zupełnie innego znaczenia. – Chrystus przyszedł na świat, abyśmy byli dziećmi Bożymi. Abyśmy byli dziedzicami nieba – mówił abp Marek Jędraszewski, zwracając uwagę na fakt, że nowa sytuacja człowieka jest tak radykalna, że odtąd czas liczy się według szczególnej cezury-granicy, jaką jest przyjście Chrystusa na świat – święty czas kairós. – Ciągle liczy się ten czas, nasz czas, od narodzin Chrystusa. To chrześcijańska, zatem nasza era. Era naszych wartości, wyznaczonych przez święty czas kairós, określonych wolnością dzieci Bożych. Poczuciem, że jesteśmy przeznaczeni do życia wiecznego, ludźmi, którzy żyją już innym kształtem wolności ducha. Wolności polegającej na zdążaniu do prawdy, a to zdążanie wypełniane jest nowym kształtem miłości – wskazywał metropolita krakowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję