Uroczystości te były częścią trwających ponad tydzień obchodów, w trakcie których miało miejsce wiele wydarzeń religijnych i kulturalnych na terenie całego miasta. Rozpoczęły się one 2 czerwca br., natomiast spotkanie na Krzeptówkach – w sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej – odbyło się cztery dni później, 6 czerwca. Tego dnia Mszę św. z udziałem arcybiskupów, biskupów oraz prezydenta Andrzeja Dudy sprawował abp Stanisław Gądecki – przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski. Swoje słowo do wiernych skierował też bp Virgílio do Nascimento Antunes – biskup diecezji Coimbra w Portugalii.
Wcześniej odbył się program słowno-muzyczny „Spotkania z Piękną Panią 100 lat temu”, a finałowym wydarzeniem tego dnia był koncert zorganizowany w sąsiadującym z sanktuarium Parku Fatimskim. Na tamtejszej scenie odbyła się premiera kantaty „Totus Tuus – CałyM Twój” autorstwa jednego z najmłodszych polskich kompozytorów i dyrygentów – absolwenta Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie Jakuba Milewskiego. Wcześniej stworzył on m.in. „Kantatę Przemienienia” – o cudzie w Sokółce.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
– W każdym dziele próbuję o pewnych tematach mówić w nieoczywisty sposób. Najnowsze dzieło opowiada historię matki. Pokazaliśmy te najszczęśliwsze momenty w jej życiu, ale nie tylko, często nawiązując przy tym do życia Maryi. Staraliśmy się jednak nie mówić o Niej bezpośrednio, aby każdy mógł odnaleźć w kantacie swoją ziemską matkę – opowiada Milewski i dodaje: – Specyficzny tytuł utworu ma trzy symboliczne znaczenia. Z jednej strony, mówiąc „Totus Tuus”, mamy na myśli oczywiście zawołanie papieskie, z drugiej – stwierdzenie „CałyM Twój” nadaje temu tytułowi słowiańskości, a z trzeciej – wielka litera „M” jest wyciągniętym z herbu papieskiego symbolem Maryi.
Libretto do kantaty przygotował Jerzy Binkowski – reżyser, psycholog, członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Wykonawcami dzieła byli natomiast soliści: Olga Szomańska, Edyta Krzemień, Michał Gasz i Janusz Kruciński, a towarzyszyły im Orkiestra Symfoniczna „Passionart” oraz Chór „Psalmodia” Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Jakub Milewski wyznał: – Z Jerzym Binkowskim znamy się od kilku lat. Różnica wieku między nami jest duża, Jerzy mógłby być moim dziadkiem, ale dzięki temu nasze dzieła są idealnym połączeniem tradycji z nowoczesnością. Cieszę się też, że do projektu udało mi się zaprosić wybitnych wykonawców. Stanąć przed takim zespołem – to był prawdziwy zaszczyt.
Koncert zorganizowany po podniosłych kościelnych uroczystościach zgromadził w Parku Fatimskim liczną publikę – księży, przybyłych tego dnia pielgrzymów i mieszkańców Zakopanego.