Pogłębianie świadomości dziedzictwa narodowego i zaszczepianie w coraz młodszym pokoleniu postaw patriotycznych – to cele, które każdego roku przyświecają organizatorom konkursu patriotycznego „Ojczyzno Ma”. W tym roku Zarząd Diecezjalnego Instytutu Akcji Katolickiej zorganizował go po raz 15.
Konkurs przeprowadzony został, podobnie jak w latach poprzednich, w dwóch etapach. W maju uczniowie przeszli etap szkolno-parafialny, a najlepsi awansowali do finału diecezjalnego, który odbył się 8 listopada w Muzeum Ziemi Lubuskiej. W finale diecezjalnym zmierzyło się 37 uczestników z 14 szkół z terenu naszej diecezji.
- Pani ucząca historii bardzo zachęcała nas do udziału w tym konkursie, a także nas do niego przygotowywała. Udział w konkursie i to, że mogę zmierzyć się z niełatwymi pytaniami o historię Polski, daje mi satysfakcję – mówi Grzegorz Skrodzki. 14-latek przyjechał z Gorzowa Wlkp. ze Szkoły Podstawowej Katolickiego Stowarzyszenia Wychowawców im. bł. P. J. Frassatiego. – Taka wiedza jest potrzebna, może przydać się w dorosłości. Znajomość historii może być istotna, żeby wyciągnąć wnioski w postępowaniu w przyszłości – dodaje.
Wszyscy uczestnicy najpierw napisali test, który wyłonił najlepszą dziesiątkę, która zmierzyła się w rozgrywce finałowej. A ta wzorem lat poprzednich miała formę popularnego teleturnieju telewizyjnego „Jeden z dziesięciu”.
Reklama
Wyniki konkursu patriotycznego „Ojczyzno Ma”:
I miejsce Leon Pacholczyk z Zespołu Edukacyjnego nr 6 z Zielonej Góry
II miejsce Miłosz Juryca z Katolickiej Szkoły Podstawowej w Żarach
III miejsce Robert Graca z Publicznej Szkoły Podstawowej w Lubrzy
Finał diecezjalny odbył się w Muzeum Ziemi Lubuskiej
W Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze 8 listopada odbył się finał patriotycznego konkursu „Ojczyzno Ma”. W tym roku to jego 15. edycja.
Pogłębianie świadomości dziedzictwa narodowego i zaszczepianie w coraz młodszym pokoleniu postaw patriotycznych – to cele, które każdego roku przyświecają organizatorom konkursu patriotycznego „Ojczyzno Ma”. W tym roku Zarząd Diecezjalnego Instytutu Akcji Katolickiej zorganizował go po raz 15.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
Ulicami Radomia przeszła w niedzielę wieczorem Droga Krzyżowa. Wierni przeszli od kościoła farnego do katedry. Niesiono krzyż, który jest wierną kopią symbolu ŚDM.
Rozważania przygotował biskup Marek Solarczyk. - Rozpoczynamy naszą radomską Drogę Krzyżową w Roku Jubileuszowym, ale także okresie, gdy dziękujemy Bogu - Panu czasu za 1000. lat Królestwa Polskiego. Pragniemy rozważyć tajemnice życia Boga razem z Jezusem Chrystusem i dostrzec w bogactwie naszych ludzkich dziejów znaki działania mocy Boga, jaką ofiarował nam poprzez tak licznych Pielgrzymów Nadziei - świadków miłości Boga i Kościoła oraz poświęcenia dla człowieka i naszej Ojczyzny - Polski - mówił się bp Marek Solarczyk.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.