Trzeźwość to wolność - powiedział bp Tadeusz Bronakowski w sanktuarium św. Michała Archanioła i bł. Bronisława Markiewicza w Miejscu Piastowym k. Krosna. Przewodniczący Zespołu ds. Apostolstwa Trzeźwości przy Konferencji Episkopatu Polski wygłosił tam 30 lipca br. homilię podczas VIII Modlitwy o Trzeźwość Narodu. Msza św. w Miejscu Piastowym była jednocześnie zwieńczeniem pielgrzymki Rodziny Radia Maryja. Przewodniczył jej abp Edward Nowak z Rzymu.
Bp Bronakowski stwierdził, że polska racja stanu wymaga tego, aby powtórzyć w tym sanktuarium wezwanie do wspólnej narodowej troski o trzeźwość. Apelował o świadectwo życia w abstynencji, która jest główną istotą cnoty trzeźwości. Zauważył, że nie jest to jednak zadanie łatwe. - Żyjemy w świecie, w którym grzech i zło stają się powodem do dumy. Zło ukazywane jest jako nowoczesność, wolność, dobra zabawa. W wielu środowiskach poklask uzyska ten, kto opowie o swoim weekendowym pijaństwie, a nie ten, kto da świadectwo abstynencji. Większą popularnością będzie się cieszyła osoba znana z częstego pijaństwa niż zadeklarowany abstynent. Te zewnętrzne trudności są tym bardziej wezwaniem dla nas do dawania świadectwa - mówił bp Bronakowski.
Dalekowzroczną troską o trzeźwość narodu nazwał decyzję Episkopatu o ustanowieniu sierpnia miesiącem trzeźwości. - Przez lata w tym miesiącu udało się uczynić tak wiele dobra, udało się tylu naszych bliźnich ocalić, którzy właśnie w sierpniu zaczynali drogę ku trzeźwości - mówił. - Dzisiaj musimy to dzieło kontynuować. Musimy dzielić się świadectwem abstynencji, która zawsze jest darem miłości. Dlatego możemy powiedzieć: nie piję, bo kocham Boga, nie piję, bo kocham swoją rodzinę, nie piję, bo kocham moją ojczyznę. Niech każdy odpowie w swoim sercu, czy stać go na ten dar - powiedział przewodniczący Zespołu ds. Apostolstwa Trzeźwości.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
Pro-liferka, dziennikarka, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka, doradca życia rodzinnego, współautorka serii podręczników do wychowania do życia w rodzinie Magdalena Guziak-Nowak opisuje wstrząsającą relację ze szpitala w Oleśnicy.
ZABILI DZIECKO W 9 MIES. CIĄŻY. Gotowe do samodzielnego życia, prawie noworodka. Tak, w Polsce.
Przed kanonizacją bł. Carlo Acutisa, zaplanowaną na 27 kwietnia w Rymie, powstał film „Chłopiec z Mediolanu”, który przedstawia przyszłego świętego oczami jego matki, nauczyciela oraz lekarza. Film opowiada o głębokiej duchowości chłopca, okazuje się również, że powszechny obraz „bożego influencera” wykracza znacznie poza powszechną wiedzę o nim.
„Święty w trampkach”, „boży influencer”, to tytuły, jakie często pojawiają się w przekazach medialnych na temat błogosławionego Carlo Acutisa. Historia chłopca, który zmarł w wieku 15 lat i został pochowany w swojej bluzie i trampkacj w Asyżu, pociąga współczesnych, jest zarazem bardziej niezwykłą i głeboka niż jego obraz zapisany w powszechnej świadomości.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.