Praga: błogosławieństwo duszpasterskie osób w związkach „nieregularnych” nie zmienia nauczania Kościoła
Błogosławieństwo duszpasterskie osób żyjących w związkach „nieregularnych” nie stwarza choćby pozorów, jakoby były one zgodne z nauczaniem Kościoła, a tym samym z wolą Bożą - stwierdza Czeska Konferencja Biskupów. W Pradze opublikowano Oświadczenie duszpasterskie odnoszące się do deklaracji Dykasterii Nauki Wiary „Fiducia supplicans” (FS) z 18 grudnia 2023 r.
Biskupi czescy przypominają główne postanowienia watykańskiego dokumentu zezwalającego pod pewnymi warunkami na udzielanie błogosławieństw duszpasterskich, nie sakramentalnych ani liturgicznych, osobom żyjącym w nieregularnych związkach partnerskich. Podkreślają, iż wyraźnie stwierdzono w nim, iż „niedopuszczalne są obrzędy i modlitwy, które mogłyby powodować zamieszanie między tym, co jest konstytutywne dla małżeństwa jako wyłącznego, trwałego i nierozerwalnego związku między mężczyzną i kobietą, naturalnie otwartego na rodzenie dzieci, a tym, co temu zaprzecza” (FS 4). Zatem nauczanie Kościoła w tej kwestii pozostaje niezmienne.
Episkopat Czech zauważa, iż może jednak zaistnieć faktyczne lub nawet pragmatyczne przeciwieństwo między doktryną a posługą duszpasterską, „należy pamiętać, że błogosławieństwo to nie stwarza choćby pozorów, że nieregularne związki partnerskie są zgodne z nauczaniem Kościoła, a tym samym z wolą Bożą”. Stwierdzono, że opublikowane dzisiaj wskazówki duszpasterskie mają przede wszystkim na celu zapobieżenie sytuacji, w której niektóre wskazania zawarte w Deklaracji spowodowałyby zamieszanie, niepokój i wątpliwości wśród ludu Bożego.
Następnie w swoim Oświadczeniu biskupi stwierdzają:
„Ktokolwiek błogosławi osoby żyjące w nieregularnych związkach partnerskich, powinien mieć na uwadze następujące kwestie:
Reklama
- Celem błogosławieństw duszpasterskich jest dążenie do zbawienia każdej osoby, co jest misją i celem Kościoła.
- Przed udzieleniem błogosławieństwa, błogosławiący musi zgodnie z prawdą i w pełni poinformować o celu tego błogosławieństwa, którym jest prośba o wszelkie dobro i umocnienie do życia zgodnego z wolą Bożą, a jednocześnie prośba o uwolnienie od wszystkiego, co jest sprzeczne z Ewangelią.
- Błogosławieństwo jest udzielane osobom w taki sposób, aby uniknąć choćby pozorów zatwierdzenia, legitymizacji lub podniesienia tego błogosławieństwa do poziomu małżeństwa sakramentalnego.
- Błogosławieństwo to nie jest błogosławieństwem liturgicznym i dlatego nie jest udzielane w ramach liturgii ani w szatach liturgicznych. Jednocześnie nie jest ono udzielane przed ołtarzem lub w ważnym miejscu w budynku sakralnym. Nie może być częścią ślubu cywilnego (FS 39).
- Błogosławieństwo powinno być krótkie, zwięzłe, proste, tzn. w formie prostej modlitwy i może być zakończone znakiem krzyża nad każdą z osób.
- Jeśli proszący o błogosławieństwo nie rozumieją powyższego celu błogosławieństwa, niech nie otrzymają błogosławieństwa. Niech błogosławiący włączy te osoby do swoich modlitw.
Mamy nadzieję, że ta otwarta i łaskawa postawa Kościoła pomoże wielu ludziom głębiej zastanowić się nad swoją sytuacją i aby dojrzeli do decyzji o ponownym wejściu w życie w sposób zgodny z zasadami Ewangelii”.
Wieczerza wigilijna ma w sobie coś sakralnego. Do tej małej wspólnoty odnoszą się słowa Chrystusa: Gdzie dwaj albo trzej zebrani są w imię moje, tam ja jestem pośród nich. Dlatego wśród spożywających posiłek powinna być żywa świadomość obecności Chrystusa. Tym bardziej, że ostatni Sobór rodzinę chrześcijańską nazwał Ecclesia domestica - Kościołem domowym (rodzinnym). Dlatego w czasie wieczerzy wigilijnej obecność Chrystusa zaakcentujemy wspólną modlitwą, odczytaniem fragmentu Ewangelii i zapaleniem świecy lub świateł na choince (Chrystus jest światłością). Pamiętać należy, że właściwe przeżycie wieczoru wigilijnego zależeć będzie od wielu czynników i okoliczności, przede wszystkim jednak od stopnia religijności danej rodziny.
Słowo "wigilia" pochodzi od łacińskiego wyrazu "vigilare" i
oznacza czuwanie.
Starożytni rzymianie wigiliami nazywali godziny "straży"
nocnej. Nazwa ta przyjęła się w chrześcijaństwie na określanie nabożeństw
odprawianych nocną porą w przeddzień uroczystych świąt. Po Wniebowstąpieniu
Chrystusa Pana w każdą rocznicę Jego Zmartwychwstania apostołowie
noc poprzedzającą tę uroczystość spędzali na wspólnym modlitewnym
czuwaniu (por. S. Hieronim, Commentarium in Matheum 4,25). Z czasem
zaczęto także i inne uroczystości i wspomnienia męczenników poprzedzać
modlitewnym czuwaniem. Nabożeństwo składało się z czytania Pisma
Świętego, śpiewu psalmów i modlitwy (często kończyło się agapą).
Wigilia Bożego Narodzenia zajmuje szczególne miejsce
między innymi wigiliami w ciągu roku. Jest to wigilia wyjątkowa i
uprzywilejowana. Jeżeli jakakolwiek inna wigilia przed świętem wypadnie
w niedzielę, wtedy uprzedza się jej obchód w sobotę. Wigilia przed
Bożym Narodzeniem nie podlega tej regule i obchodzi się ją zawsze
24 grudnia bez względu, w jaki dzień wypadnie. Nawet IV niedziela
Adwentu musi jej ustąpić, mimo że należy do niedziel uprzywilejowanych
tego okresu.
Wieczór wigilijny w tradycji polskiej jest najbardziej
uroczystym i rodzinnym spotkaniem. W Polsce wigilia Bożego Narodzenia
w takiej formie jak dziś jest obchodzona od XVIII w. Wieczerza wigilijna
ma charakter sakralny. Stół nakrywa się białym obrusem. Na pamiątkę
narodzenia się Chrystusa w żłóbku pod obrus
kładzie się siano. Na środku stołu zapala się świecę, która
symbolizuje Chrystusa, prawdziwą światłość (por. J 8,12). Można też
umieścić obok mały żłóbek z Dzieciątkiem Jezus. Przy stole tradycyjnie
jedno miejsce zostawia się wolne. Jest ono przeznaczone dla gościa,
który w ten wieczór mógłby się przypadkowo zjawić. Zgodnie z polskim
zwyczajem obowiązuje w tym dniu post. Także w czasie wieczerzy wigilijnej
spożywa się potrawy postne w liczbie od trzech do dwunastu. Na pamiątkę
gwiazdy, która ukazała się nad grotą betlejemską, wieczerzę wigilijną
rozpoczyna się "gdy ukaże się pierwsza gwiazda na niebie".
Wieczerzę wigilijną rozpoczyna ojciec rodziny lub najstarszy
jej członek odmówieniem wspólnej modlitwy (może być nią pacierz).
Następnie można przeczytać fragment Ewangelii św. Łukasza (rozdział
2, wiersz od 1. do 8.). Spożywanie wieczerzy poprzedza wzajemne dzielenie
się opłatkiem, połączone ze składaniem sobie życzeń. Przy okazji
wszyscy przepraszają się wzajemnie i darują sobie urazy.
Zwyczaj dzielenia się opłatkiem w czasie wieczerzy wigilijnej
wywodzi się z eulogiów chrześcijańskich. Sama zaś wieczerza żywo
przypomina nam dawne agapy, czyli wspólne uczty organizowane przez
chrześcijan pierwszych wieków. Eulogia były to cząstki chleba tylko
poświęcane, a nie konsekrowane. Dawano je tym, którzy nie przystępowali
do Komunii św. Można je było zabierać również do domu. Zwyczaj ten
znany był już w III w. i praktykowany jest do dziś w Kościele Wschodnim.
W Kościele Zachodnim był w powszechnym użyciu w VI/VII w.
Po spożyciu wieczerzy wzajemnie obdarowujemy się upominkami,
co w szczególny sposób raduje dzieci. Świąteczny nastrój tego wieczoru
może wypełnić wspólny śpiew kolęd i pastorałek. W ten sposób szybko
upłynie czas oczekiwania na Pasterkę. W świątyni wspólnie z innymi
znów zaśpiewamy: Bóg się rodzi, moc truchleje...
Jeszcze raz uświadomimy sobie i przeżyjemy prawdę wiary,
że w Jezusie Chrystusie, Bogu, który stał się człowiekiem, wszyscy
ludzie stają się rodziną. Winna to być rodzina, w której wszyscy
się kochają i wzajemnie sobie służą. Tak oto raz w roku, w ciągu
zaledwie paru godzin uświadamiamy sobie polskim zwyczajem wieczerzy
wigilijnej Bożego Narodzenia, jakim wprost "rajem" tu, na ziemi,
mogło by być nasze życie, gdyby prawa tego wieczoru rządziły nami
zawsze.
W Wigilię Bożego Narodzenia Biskup Sandomierski Krzysztof Nitkiewicz odwiedził chorych i starszych.
W godzinach porannych Ordynariusz Sandomierski zawitał na niektóre oddziały Szpitala Specjalistycznego im. Ducha Świętego w Sandomierzu. Odwiedzając chorych i dyżurujący personel medyczny razem z dyrektorem placówki dr n. med. Markiem Tombarkiewiczem i kapelanem ks. Tadeuszem Pawłowskim, SAC, złożył Bożonarodzeniowe życzenia.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.