Izraelska prasa: czy papież nosi jarmułkę, czy Żydzi piuskę?
„Czy Papież nosi jarmułkę, czy na odwrót Żydzi noszą piuskę?”. To temat jednego z wielu, choć oczywiście nie najważniejszego artykułu prasy hebrajskojęzycznej o wizycie Franciszka w Izraelu.
Niewątpliwie z największym zainteresowaniem spotkał się niezaplanowany wcześniej postój Papieża przy murze oddzielającym Autonomię Palestyńską od terytorium Izraela. Komentatorzy żydowscy próbują tłumaczyć, że Papież zrobił to, ponieważ był pod wielkim naciskiem Palestyńczyków. Przyjmują jednak ze zrozumieniem ten gest solidarności z Palestyńczykami, a szczególnie z chrześcijanami żyjącymi w Betlejem i Jerozolimie, których wspólnota została rozdzielona betonowym murem. Izraelscy dziennikarze podkreślają równocześnie, że Franciszek przyjął propozycję premiera Netanjahu i modlił się przy pomniku ofiar terroryzmu. Zwrócono też uwagę na papieskie słowa potępienia dla ataku na muzeum żydowskie w Brukseli.
Prasa palestyńska przede wszystkim relacjonowała z wielkim entuzjazmem wizytę Papieża przy murze, a także spotkanie z dziećmi z obozu uchodźców. Palestyńczycy uważają, że w ten sposób Franciszek staje się ich obrońcą. Cała prasa izraelska, tak hebrajsko- i arabsko-, jak i angielskojęzyczna szeroko komentuje zaproszenie przez Ojca Świętego obu prezydentów do Watykanu, aby wspólnie modlić się o pokój. Uważa się, że niezwykle ważne jest czwarte z kolei spotkanie Franciszka z patriarchą Bartłomiejem. Gazeta „Haaretz” zauważa, że większość tych spotkań miała charakter prywatny i że Bartłomiej traktuje je bardzo poważnie, skoro razem z nim przyjechała do Jerozolimy aż 68-osobowa delegacja.
Wizyta w Ziemi Świętej jest pierwszą zagraniczną wizytą apostolską zaplanowaną za pontyfikatu papieża Franciszka. Dni Młodzieży w Brazylii w 2013 r. były realizacją planów Benedykta XVI.
Ministerstwo Edukacji Narodowej z jednej strony zapewnia, że szkoły powinny być blisko uczniów, a z drugiej – daje ciche przyzwolenie na ich masowe zamykanie.
Lubelszczyzna stała się symbolem tej politycznej hipokryzji, bo właśnie tam kurator zgodził się na likwidację większej liczby szkół niż rok wcześniej zlikwidowano w całej Polsce. W województwie mazowieckim do Kuratorium Oświaty w Warszawie wpłynęło 13 wniosków o likwidację szkół. Jednocześnie Ministerstwo Edukacji Narodowej ma wdrażać projekty, które mają rzekomo ratować edukację na wsi. Czym jednak jest to całe spóźnione „ratowanie"? Czy zwykłą zasłoną dymną? Czy naprawdę nie dzieje się nic niebywałego? Dla setek uczniów i nauczycieli, którzy właśnie dowiedzieli się, że ich szkoła znika z mapy edukacyjnej, jest to zapewne bardzo pocieszające.
Kurtyny wielkopostne. To nimi od V Niedzieli Wielkiego Postu aż do Triduum Paschalnego w niektórych kościołach zasłaniane są ołtarze. W całej Polsce jest ich zaledwie kilkanaście. Cztery z nich zobaczyć można w Orawce.
Powstanie pierwszych opon wielkopostnych, jak nazywane są kurtyny wielkopostne, datuje się na okres średniowiecza. – Tradycja zasłaniania ołtarzy jest bardzo stara. W czasie Wielkiego Postu mamy się umartwić, odwracając wzrok od różnych przyjemności, zwracając się ku męce Chrystusa, jednocząc się z męką Chrystusa, ponieważ nasze życie też jest pełne różnych trudności, cierpień, ale przede wszystkim chcemy odwrócić się od zła i grzechu. Dlatego, zasłania się ołtarze, aby ukryć to bogactwo, aby od tego odwrócić wzrok, aby, można tak powiedzieć, wzrok umartwić. Stąd te zasłony – mówi proboszcz parafii św. Jana Chrzciciela w Orawce, ks. Wojciech Mozdyniewicz.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.