Zdaniem kard. Kazimierza Nycza, nowa książka Benedykta XVI o Jezusie z Nazaretu to dzieło bardziej świadka wiary niż teologa. Tę opinię Metropolita Warszawski wyraził podczas promocji drugiej części książki Benedykta XVI - „Jezus z Nazaretu. Od wjazdu do Jerozolimy do Zmartwychwstania”, której wersja polska ukazała się w Wydawnictwie Jedność z Kielc, pod patronatem medialnym „Niedzieli”. Spotkanie promocyjne odbyło się 10 marca w siedzibie Sekretariatu Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie, na kilka godzin przed premierą w Watykanie. - Papieskie dzieło jest wielkim osobistym świadectwem wiary, a Benedykt XVI ma odwagę dać świadectwo teologa, prefekta Kongregacji Nauki Wiary, papieża - powiedział kard. Nycz.
Biskup opolski Andrzej Czaja, przewodniczący Komisji Nauki Wiary KEP, zwrócił uwagę, że w centrum świadectwa Benedykta XVI jest postać i orędzie Jezusa, ukazane przez analizę Jego słów i czynów od wjazdu do Jerozolimy po Zmartwychwstanie. - Bycie chrześcijaninem oznacza Jezusa przyjąć, Jezusem żyć i dzielić się Nim - podkreślił bp Czaja. Zwrócił też uwagę na wątki, które mogą szczególnie zainspirować do przemyśleń - gdy Ojciec Święty mówi o przenikaniu się roli kobiety i mężczyzny czy gdy przestrzega przed pokusą osiągania sukcesu bez krzyża.
Dla ks. prof. Henryka Witczyka, biblisty z KUL, druga część papieskiej książki jest traktatem z teologii biblijnej, swoistym podsumowaniem 200 lat pracy licznych biblistów. Ks. prof. Witczyk omówił także fragment Ewangelii dotyczący odpowiedzialności Żydów za śmierć Chrystusa. - Benedykt XVI uszczegółowił soborowy dokument „Nostra aetate” i wydobył przesłanie, że za śmierć Jezusa odpowiadają świątynna arystokracja i zwolennicy Barabasza. Zwrócił także uwagę na kończący książkę piękny fragment o ramionach zmartwychwstałego Chrystusa, które „rozpychają świat, aby weszło weń niebo”.
Tłumacz obu części książki, o. Wiesław Szymona, dominikanin, opowiadał o swojej pracy nad przekładem „Jezusa z Nazaretu” i jej uwieńczeniu specjalnym obiadem dla tłumaczy, wydanym przez Benedykta XVI. O. Szymona musiał specjalnie z tej okazji pojechać do Rzymu. - Był to najdroższy obiad w moim życiu - żartował. Po obiedzie każdy z tłumaczy otrzymał od Ojca Świętego różaniec.
Alfonso Garciandía, kapelan Sanktuarium San Miguel de Aralar w archidiecezji Pampeluny i Tudeli (Hiszpania), potępił profanację trzech krzyży na drodze prowadzącej do sanktuarium. „Dlaczego krzyż przeszkadza niektórym ludziom?” – zapytał.
Do zdarzenia doszło w nocy z soboty na niedzielę, kiedy dwa z trzech krzyży zostały ścięte „metalowymi narzędziami”.
Pomnik Jana Chrzciciela de la Salle w kościele pod tym wezwaniem w Paryżu
Urodził się w Reims 30 kwietnia 1651 r. w podupadłej rodzinie książęcej jako najstarszy z jedenaściorga rodzeństwa. W wieku 27 lat przyjął święcenia kapłańskie.
Trzy lata potem na uniwersytecie w Reims zdobył doktorat z teologii (1680 r.). Zaraz po święceniach otrzymał probostwo. Powierzono mu także kierownictwo duchowe nad szkołą i sierocińcem, prowadzonym przez Siostry od Dzieciątka Jezus. Jan postarał się w Rzymie o zatwierdzenie zakonu tychże sióstr. Bardzo bolał nad losem setek sierot, pozbawionych zupełnie pomocy materialnej i duchowej. Gromadził ich na swej plebanii, której część zamienił na internat. Następnie na użytek biednych dzieci oddał swój rodzinny pałac, a za pieniądze parafialne i otrzymane od pewnej zamożnej kobiety zakupił obszerny dom. Ludzie, którzy pomagali Janowi z czasem utworzyli zgromadzenie zakonne pod nazwą Braci Szkolnych. Za jego początek przyjmuje się datę 24 czerwca 1684 roku. Utworzył wiele typów szkół: podstawowe, wieczorowe, niedzielne, zawodowe, średnie, seminaria nauczycielskie. Nauka w nich odbywała się w języku ojczystym i była bezpłatna. Na polu pedagogiki Jan ma więc poczesne miejsce. W jego szkołach na pierwszym miejscu był język ojczysty, a nie wszechwładna łacina. Zniósł często stosowane w szkołach kary fizyczne W roku 1681 powstała pierwsza szkoła założona przez św. Jana w Reims (1681 r.), kolejna powstała w Paryżu (1688 r.), potem w Lyonie, w Rouen itd. W sto lat potem cała Francja była pokryta szkołami lasaliańskimi. Do rewolucji francuskiej (1789 r.) w samej Francji zgromadzenie miało 126 szkół i ponad 1000 członków. Dzisiaj Bracia Szkolni mają swe szkoły w prawie 90 krajach. Jan de la Salle zostawił po sobie bezcenne pisma. Najwybitniejsze z nich to: „Zasady dobrego wychowania”, które doczekało się ponad 200 wydań; nadto „Rozmyślania”, „Wskazania, jak prowadzić szkoły” i „Obowiązki chrześcijanina”. Bezcenne dla poznania ducha lasaliańskiego są także jego listy. Jan zmarł po krótkiej chorobie 7 kwietnia 1719 r. Beatyfikował go Leon XIII w 1888 r. On też wyniósł go uroczyście do chwały świętych w roku 1900. Pius XII ogłosił św. Jana de la Salle patronem nauczycieli katolickich (1950 r.). Ciało św. Jana, zbezczeszczone w czasie rewolucji francuskiej w roku 1793, dla bezpieczeństwa przeniesiono do Belgii, a w roku 1937 złożono przy domu generalnym zakonu w Rzymie.
Cornelia Kaminski, przewodnicząca organizacji pro-life Aktion Lebensrecht für Alle (ALfA), nazwała niemieckie społeczeństwo martwym i pozbawionym nadziei po opublikowaniu oficjalnych danych dotyczących aborcji w 2024 r., które mają przekroczyć 106 000 przypadków.
Według danych opublikowanych w ubiegły czwartek przez Niemiecki Federalny Urząd Statystyczny, liczba wykonanych aborcji w kraju w 2024 r. wyniosła 106 000, co oznacza niewielki wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Liczba ta utrzymuje się na poziomie wyższym od odnotowanego w latach 2014–2020.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.