Reklama

Męstwo cnota po trzebna na co dzień

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Męstwo zakwalifikowane zostało do cnót kardynalnych, czyli zasadniczych, podstawowych, fundamentalnych. Według Katechizmu Kościoła Katolickiego, „zapewnia (ono) wytrwałość w trudnościach i stałość w dążeniu do dobra. Umacnia decyzję opierania się pokusom i przezwyciężania przeszkód w życiu moralnym (...) uzdatnia do przezwyciężania strachu, nawet strachu przed śmiercią (...) i do ofiary (...) w obronie słusznych spraw” (1808). Człowiek mężny to ten, który wykazuje się siłą charakteru i gotowy jest podejmować działania dla siebie bardzo trudne, prowadzące jednak ku czemuś moralnie dobremu. Wytrzymuje bardzo wiele, będąc przekonany o tym, że jego wysiłek ma sens, bo służy nie tylko jemu samemu, lecz społeczności, w której żyje, a może i ludzkości. Człowiek mężny, choć jest osobą mocnego charakteru, jednocześnie jest bardzo delikatny i czuły, woli raczej doznać cierpienia niż dopuścić, żeby ktoś inny musiał cierpieć.
Gdy mówimy o męstwie, często przypominamy sobie przykłady ludzi o niezwykłym charakterze i sile woli. Biegniemy myślą do naszych świętych, wykazujących się męstwem w stopniu heroicznym. Przypominamy sobie chrześcijańskich męczenników, którzy byli przecież zwykłymi ludźmi, doznawali lęku jak każdy człowiek, a jednocześnie podejmowali decyzje, które były dla nich - po ludzku biorąc - tragiczne. To także całe zastępy świętych kobiet, dziewic, które w obronie czystości decydowały się na przyjęcie okrutnych katuszy fizycznych, osamotnienia czy alienacji społecznej. Ich decyzje koncentrowały się zawsze na tym, co szlachetne, dobre, ubłogosławione przez Boga. Chrześcijaństwo docenia tych swoich wyznawców, ukazując ich światu jako świętych czy błogosławionych.
Przypominają się nam także takie postaci, jak św. Stanisław Kostka, który podjął męską decyzję wstąpienia do Zakonu Jezuitów, choć opór środowiska, w którym żył, był bardzo silny. Poszedł za głosem swego powołania, choć kosztowało go to trud pójścia pieszo do Rzymu z dalekiego Wiednia. Był bardzo młody i słabego zdrowia, jednak wykazał się cnotą męstwa w sposób heroiczny.
Ale mamy także wspaniałe przykłady męstwa wśród zwykłych ludzi, cichych i skromnych, którzy poddani próbie, ani na chwilę nie zwątpili, czyjego prawa należy przestrzegać. Myślę tu o rodzinie Ulmów z diecezji przemyskiej, która w czasie wojny ukrywała Żydów. Niestety, znalazł się i taki człowiek, który doniósł o tym Niemcom, i cała rodzina - rodzice Józef i Wiktoria oraz siedmioro dzieci - została rozstrzelana. Oni wiedzieli, że może zdarzyć się takie nieszczęście, że mogą być zdradzeni, niemniej jednak podjęli męską decyzję ratowania ludzi.
Odwiedził też kiedyś naszą redakcję pewien mężczyzna, Żyd, Artur Dreifinger, żeby podziękować za męstwo ks. Antoniego Marchewki - w czasie wojny redaktora naczelnego „Niedzieli”. Opowiedział przygodę swojego życia - pisaliśmy o tym na łamach „Niedzieli” (nr 46/2006) - jak został jako dziecko oderwany od matki i przepędzany z miejsca na miejsce, aż w końcu znalazł się w Częstochowie. Tu los zetknął go właśnie z ks. Marchewką, który we współpracy z Zofią Kossak-Szczucką, znaną polską pisarką, uratował żydowskiego chłopca. Łączyło się z tym również narażenie życia. Teraz ten starszy już człowiek przybył specjalnie z Argentyny, żeby opowiedzieć o męstwie Polaków, którzy ratowali Żydów, i wyrazić wdzięczność za męstwo polskiego kapłana.
Warto takie fakty przypominać, zwłaszcza gdy oskarża się nas o brak pomocy Żydom w czasie wojny. Trzeba, by o takich ludziach, wykazujących się cnotą męstwa, wiedzieli młodzi.
Czasy okupacji dały zresztą wyjątkową sposobność do wykazania się cnotą męstwa. Kościół w Polsce ukazał 108 Męczenników II wojny światowej, w większości kapłanów, których 13 czerwca 1999 r. beatyfikował w Warszawie Ojciec Święty Jan Paweł II.
Mamy też za sobą inny, szczególnie trudny czas - czas wszechwładzy urzędu bezpieczeństwa, potem służby bezpieczeństwa, kiedy tysiące ludzi doznawało prześladowań, inwigilacji, szantażu. Przykre, że wielu oprawców to byli nasi bracia. Ale było też bardzo wielu takich, którzy wykazali się cnotą męstwa najwyższej klasy. Dzisiaj wielu spośród tych ludzi przeżywa ostatnie lata swojego życia, cierpi na różne dolegliwości, które miały swój początek w tamtym okresie. I jedni, i drudzy zapewne przypominają sobie teraz tamte okrutne dni - jedni jako oprawcy, inni jako ofiary. Już tu, na ziemi, widzą prawdziwą wartość swoich czynów...
Na pewno jest Boża sprawiedliwość. Ufamy też w Boże miłosierdzie. Ale jednocześnie chcemy oddać hołd męstwu tych cichych i skromnych bohaterów, których było w tym czasie wielu i którzy wciąż są wśród nas.
Cnota męstwa nie jest wszak zarezerwowana jedynie dla czynów wielkich, wiekopomnych. Męstwo jest potrzebne na każdy dzień, jest potrzebne każdej polskiej rodzinie. Bo oznaką męstwa jest szczerość męża wobec żony, zwłaszcza gdy trzeba jej opowiedzieć o sprawach trudnych, przyznać się do porażki czy słabości; oznaką męstwa młodego człowieka - ucznia, studenta - jest przyznanie się na forum grupy do niewłaściwego czynu czy błędu; męstwem prawdziwym jest ujęcie się za osobą krzywdzoną czy prześladowaną. Pamiętam pewnego chłopca -
Łukasza, któremu zaczęli dokuczać koledzy w szkole. W domu pożalił się na zachowanie kolegów. Wtedy ktoś z domowników spontanicznie zauważył, że mógł oddać, jest wysoki i silny. Na co Łukasz odpowiedział: - Przecież to by go bolało. Ten chłopiec dał przykład starszym, że nie tędy droga, że obrona przez zadawanie bólu innym nie jest godna człowieka. Wykazał się subtelnością i wyczuciem godnym podziwu.
Męstwo trzeba ćwiczyć - właśnie na co dzień, przyznając się do słabości, do czegoś, czego człowiek krępuje się i wstydzi. Ale dzięki temu stajemy się mocni, stajemy się ludźmi z charakterem. Bo najłatwiej nie przyznać się do winy, uciec przed odpowiedzialnością, stchórzyć, zachować się obłudnie i nieszczerze. Nie da to jednak satysfakcji i uczyni życie małym i miałkim. Dopiero cnota męstwa wynosi je na poziom godny człowieka, bo osadzony w prawdzie. W świetle prawdy wszystko staje się inne, można wtedy dokonywać poprawy czy zmian i znaleźć się w sytuacji moralnej normalności.
Starajmy się więc pracować nad swoim charakterem z uwzględnieniem cnót kardynalnych, a wśród nich cnoty męstwa jako cnoty wewnętrznej mocy człowieka. Nabierzemy wtedy pogody ducha i radości wewnętrznej oraz satysfakcji z najlepiej spełnionego życiowego obowiązku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wspomnienie męczeństwa Pierwszych Męczenników Polskich

Niedziela szczecińsko-kamieńska 24/2003

[ TEMATY ]

święty

męczennicy

Albertus teolog/pl.wikipedia.org

W 1001 r. przebywał w Pereum cesarski krewny Bruno z Kwerfurtu. Pełen zapału, żył Bruno myślą o pracy misyjnej w Polsce i jej krajach ościennych, o czym musiała być mowa w czasie niedawnej wizyty cesarza u Bolesława Chrobrego. Niewątpliwie Bruno skłonił św. Romualda, który myśl misyjną podejmował kilkakrotnie w życiu, do wysłania na północ małej ekipy misjonarskiej. Wybrani zostali do niej Benedykt i Jan, cesarz zaś wyposażył ich w księgi i naczynia liturgiczne, może także w inne środki na drogę. Gdy w początkach 1002 r. przybyli do Polski, na dworze Bolesława Chrobrego zdziwienia nie wywołali, bo rzecz omówiona musiała być już wcześniej, być może w czasie zjazdu gnieźnieńskiego. Jakkolwiek by było, książę dał im miejsce na erem, a zapewne i środki utrzymania oraz jakieś świadczenia w naturze. Spierano się później, gdzie to miejsce było, ale dziś przyjmuje się powszechnie, iż osiedlili się na terenie obecnego Wojciechowa pod Międzyrzeczem. Na to wskazywałaby analiza nielicznych źródeł pisanych. Tam to nowo przybyli mnisi-pustelnicy podjęli swój zwyczajny tryb życia, dzielony pomiędzy pracę, modlitwę i studium. Ponieważ przybyli do Polski w celach misyjnych, rozpoczęli także przygotowania do tej akcji, przede wszystkim zaś zaczęli przyjmować do swego nielicznego grona młodzieńców z kraju, do którego przybyli. Na początku zjawiło się kilku: Izaak, Mateusz i Barnaba. Dwaj pierwsi byli rodzonymi braćmi, a pochodzić musieli z rodziny dobrze już schrystianizowanej, skoro także dwie ich siostry zostały mniszkami. Niektórzy przypuszczają, że wywodzili się z jakiegoś możnego rodu, albo nawet ze środowiska dworskiego, nic jednak dokładniejszego na ten temat nie wiemy. W obejściu klasztornym była również jakaś służba dodana im przez księcia, zapewne jakiś włodarz, samą jednak społeczność eremicką uzupełniał młody chłopiec Krystyn (Chrystian), pochodzący z tej okolicy. Pełnił obowiązki kucharza, może nawet był bratem-laikiem, w każdym razie był serdecznie oddany sprawie, której służył. W świecie tymczasem dokonały się niemałe zmiany. Ze śmiercią Ottona III (1002 r.) inny obrót przybrały nie tylko sprawy polityczne; zahamowaniu ulec musiała także realizacja planów misyjnych. Bruno, którego eremici spodziewali się w związku z tymi planami, nie przybywał, Bolesław Chrobry wyprawił się do Pragi, między nim a nowym cesarzem narastał konflikt. W takim stanie rzeczy Benedykt postanowił pojechać po instrukcje do Rzymu, ale w Pradze Chrobry zawrócił go z drogi i zezwolił tylko na to, aby do Włoch wysłać Barnabę. Wrócił wtedy Benedykt do eremu, a pieniądze (10 funtów srebra), które książę wręczył mu uprzednio, chcąc go użyć do spełnienia misji politycznej, oddał do książęcej kasy. Z początkiem listopada 1003 r. eremici spodziewali się powrotu Barnaby, a wraz z nim wieści, a może nawet decyzji co do podjęcia zamierzonych prac misyjnych. Tymczasem wysłannik nie wracał i oczekiwania się przeciągały. 10 listopada 1003 r., przed północą, podchmieleni chłopi, bodaj z samym włodarzem książęcym na czele, dokonali na nich rabunkowego napadu, spodziewając się znaleźć u ubogich eremitów darowane im przez księcia srebro. Jan, Benedykt, Izaak, Mateusz i Krystyn zginęli od miecza 11 listopada 1003 r. Papież Jan XVIII, któremu ocalały Barnaba w jakiś czas później zdał sprawę z wszystkiego, kanonizował ich niejako viva voce: "bez wahania kazał ich zaliczyć w poczet świętych męczenników i cześć im oddawać".
CZYTAJ DALEJ

Całe życie chrześcijańskie powinno być przepojone wdzięcznością

2024-10-16 10:15

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

©Aaron Amat - stock.adobe.com

Rozważania do Ewangelii Łk 17, 11-19.

Środa, 13 listopada. Wspomnienie świętych Benedykta, Jana, Mateusza, Izaaka i Krystyna, pierwszych męczenników Polski
CZYTAJ DALEJ

Synodalność w Kościele - zaproszenie na międzynarodową konferencję

2024-11-13 13:56

[ TEMATY ]

konferencja

Białystok

teologia

mat. prasowy

Katedra Teologii Katolickiej Uniwersytetu w Białymstoku, uwzględniając współczesne społeczno-kulturowe okoliczności życia i szeroko zakrojony program odnowy Kościoła przez papieża Franciszka zainicjowany otwarciem XVI Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów w dniu 9 października 2021 r. w Rzymie, a 17 października 2021 r. we wszystkich diecezjach świata pod hasłem: „Ku Kościołowi synodalnemu: komunia uczestnictwo i misja” zaprasza na konferencję międzynarodową: Synodalność w Kościele. Fundamenty biblijno-historyczno-teologiczno-prawne w dniu 16 listopada 2024 r. do Centrum Wystawienniczo-Konferencyjnego w Białymstoku, ul. Kościelna 1A.

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Programu „Doskonała Nauka II”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję