Reklama

Przyszłość Kościoła w Afryce

Niedziela Ogólnopolska 44/2009, str. 23

Bp Adam Musiałek
Ks. Zdzisław Płuska SCJ

Bp Adam Musiałek<br>Ks. Zdzisław Płuska SCJ

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Andrzej Sawulski SCJ: - Zaledwie od kilku tygodni jest Ekscelencja biskupem diecezji De Aar w środkowej części Republiki Południowej Afryki. Jednak praca w tej części Czarnego Lądu ma już ponaddwudziestoletnią historię.

Reklama

Bp Adam Musiałek: - Tak się składa, że wracam do diecezji, w której stawiałem pierwsze kroki. Przybyłem do Republiki Południowej Afryki w 1987 r. i od razu trafiłem pod opiekę mego poprzednika bp. Josepha Potocnaka, który był wtedy proboszczem. Potem powierzono mojej opiece dwie parafie i trzy stacje misyjne. Od 1995 r. byłem przez dwie kadencje prowincjałem nowo powstałej prowincji Sercanów w RPA. Od początku trzeba było tworzyć wszystkie struktury prowincji południowoafrykańskiej, łącznie z domami formacyjnymi. Od 2001 r. zająłem się pracą wychowawczą przyszłych sercanów. W tym czasie otworzyliśmy międzynarodowe seminarium dla wszystkich prowincji afrykańskich, czyli Kamerunu, Mozambiku, Konga, Madagaskaru i Południowej Afryki.
Po sześciu latach pracy w formacji przyjechałem do Polski, na rok sabatyczny. Po roku wróciłem do Południowej Afryki, zostałem proboszczem w parafii w Pietermaritzburgu, mieście liczącym ok. 700 tys. ludzi, w którym jest 18 parafii katolickich. Moja parafia liczyła 4 tys. wiernych. Gdy ją obejmowałem, problemem było uczestnictwo we Mszy św. niedzielnej. Gdy ją żegnałem po 14 miesiącach pracy, kościół był w każdą niedzielę wypełniony do ostatniego miejsca.
13 lipca odebrałem od nuncjusza telefon o nominacji na biskupa diecezji De Aar. Potem wszystko potoczyło się szybko: uporządkowanie spraw parafialnych łącznie z bierzmowaniem 11 września, pożegnanie się z wiernymi, rekolekcje i święcenia biskupie 24 września w ratuszu miejskim w De Aar, ponieważ katedra nie była w stanie pomieścić wszystkich uczestników. Nie wiedząc o przyszłej nominacji, planowałem być w Polsce w tym roku ze względu na sprawy rodzinne i naukowe. Okazało się, że przyjechałem już jako biskup na prymicje, które odbyły się w Wyższym Seminarium Misyjnym w Stadnikach i w mojej parafii w Bolesławcu, gdzie mieszka moja mama i skąd pochodzę.

- W czasie prymicji biskupich w seminarium Księży Sercanów w Stadnikach, gdzie Ksiądz Biskup przygotowywał się do kapłaństwa, w homilii kard. Stanisław Nagy podkreślił, iż otrzymana godność następcy Apostołów jest zarazem zadaniem wobec innych. Co wydaje się dla Księdza Biskupa ważne jako Pasterza diecezji?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Przede wszystkim ważna jest praca na rzecz jedności diecezjan oraz systematyczna katecheza, ukazująca wartości, jakie ma do zaoferowania Kościół katolicki. Chodzi o to, by wiara miała mocne fundamenty i była oparta na zdrowej nauce. Zależy mi także na ożywieniu wśród wiernych zrozumienia prawdziwej obecności Chrystusa w Eucharystii. To pragnienie jest wyrażone także w moim herbie biskupim, zawierającym symbole eucharystyczne. Nie można też zapomnieć o kwestii socjalnej. W mojej diecezji jest prawie 70 proc. bezrobotnych. Będę także zabiegał o współpracę z innymi wyznaniami i przedstawicielami różnych religii obecnych na terenie diecezji na rzecz sprawiedliwości społecznej.

- W wywiadzie dla Radia Watykańskiego zaraz po nominacji wspomniał Ksiądz Biskup właśnie o pracy na rzecz dialogu międzyreligijnego. Z kim i na jakiej płaszczyźnie jest on możliwy?

Reklama

- To faktycznie ważne wyzwanie dla mojej posługi. W pracę biskupa diecezji, gdzie istnieją rożne wyznania, grupy charyzmatyczne i religie, musi być wpisana współpraca i dialog. Chodzi tu o spotkania modlitewne i towarzyskie. Wszystkim ludziom - zarówno muzułmanom, jak i chrześcijanom leży na sercu sprawa ubóstwa. Tylko wspólnymi siłami możemy coś więcej zrobić w tej kwestii, by przełamać barierę nędzy, z którą boryka się nie tylko RPA, ale i cała Afryka. W diecezji De Aar działa już dobrze rozwinięty w większych miastach system pomocy dla ubogich w postaci kuchni, czy stowarzyszeń św. Wincentego, ale trzeba się zastanowić nad wypracowaniem innych form niesienia pomocy potrzebującym. Rozwija się coraz bardziej działalność hospicjów. Tutaj właśnie widzę miejsce na współpracę z innymi wyznaniami i Kościołami. Oprócz tego więcej uwagi potrzeba nam zwrócić na kwestię rodziny, bowiem jest wiele małżeństw mieszanych. Niejednokrotnie w jednej rodzinie można się spotykać z wieloma wyznaniami. Dlatego w swoim nauczaniu będę zwracać uwagę na zasady wiary Kościoła katolickiego wśród swoich wiernych oraz przypominać o szacunku dla tych, którzy wierzą i myślą inaczej.

- Afryka, także jej południowa część, jest kontynentem wielkich różnic i kontrastów. Wszędzie spotkać się można z nędzą, rabunkową gospodarką, polityczną niestabilnością i napięciami. A ich rezultatem są liczne konflikty i brak nadziei dla ludzi. Trwa właśnie Synod Biskupów dla Afryki zwołany przez Papieża Benedykta XVI. Czy to kolejne wołanie Kościoła o zwrócenie uwagi na problemy i potrzeby Czarnego Lądu?

- Na pewno Synod jest szansą ukazania wielu problemów Czarnego Lądu, także społecznych i gospodarczych. Jednak nie to jest głównym jego zadaniem. Obecny Synod jest refleksją Kościoła na kontynencie afrykańskim nad sposobem służenia pojednaniu, sprawiedliwości i pokoju w Afryce, gdzie niemal 20 proc. ludności stanowią katolicy. Zgodnie z zawołaniem Synodu, wynikającym z Ewangelii, katolicy na tym kontynencie powinni coraz bardziej być „solą ziemi i światłem świata”. Winni jeszcze aktywniej uczestniczyć w życiu publicznym i pracować w kierunku niwelowania istniejących różnic, niesprawiedliwego podziału dóbr, wszelkich nacjonalizmów i konfliktów. Należy kształtować w ludziach świadomość odpowiedzialności za Kościół lokalny i być widzialnymi i aktywnymi świadkami na płaszczyźnie sprawiedliwości społecznej.
Od ostatniego Synodu dla Afryki w 1994 r. zmieniła się znacznie sytuacja społeczno-polityczna w wielu krajach. W samej RPA apartheid został zastąpiony demokracją. To wszystko jest wyzwaniem dla Kościoła, który musi stawić czoło nowej sytuacji. Kościół w Afryce zawsze będzie głosił godność człowieka i bronił krzywdzonych przez różne niesprawiedliwe systemy czy gospodarkę rabunkową. To wołanie Kościoła jest konieczne, bo jest wołaniem w imieniu tych, którzy nie potrafią się obronić sami i których nikt nie słucha.
Patrzę z nadzieją na przyszłość Kościoła w Afryce. Na przykładzie parafii, gdzie byłem proboszczem, wierzę, że można dużo zmienić. Potrzeba jednak nowych optymistycznych apostołów: księży i sióstr zakonnych, którzy by pomagali ludziom uświadamiać sobie ich ludzką godność, ich piękno i wielkość, jaką otrzymali od Stwórcy. Potrzeba zdrowej świadomości wśród ludności afrykańskiej, aby ona sama poprzez małe wspólnoty religijne mogła być zaczynem nadziei dla dobra swych środowisk i w ten sposób mogła przemieniać… może nie całą Afrykę, ale przynajmniej jakąś jej część, a to już będzie wielki sukces.

2009-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odwaga wyciągniętych rąk

2025-11-18 17:34

[ TEMATY ]

Wrocław

Magdalena Lewandowska

Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie "Odwaga wyciągniętych rąk", nawiązujące do Orędzia Pojednania z 1965 roku.

Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie Odwaga wyciągniętych rąk, nawiązujące do Orędzia Pojednania z 1965 roku.

– Odwaga do ryzykownego gestu pojednania w 1965 roku zrodziła się z głębi chrześcijańskiego, ale jednocześnie bardzo ludzkiego ducha – mówią polscy i niemieccy biskupi.

W 60. rocznicę Orędzia Pojednania Eucharystii w katedrze wrocławskiej przewodniczył abp Tadeusz Wojda, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, a koncelebrowali ją biskupi i kardynałowie z Polski i Niemiec wraz z Nuncjuszem Apostolskim abp. Antonio Filipazzi. Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie "Odwaga wyciągniętych rąk", nawiązujące do Orędzia. Podkreślają w nim, że listy wymienione między biskupami Polski i Niemiec w 1965 roku były punktem zwrotnym nie tylko dla Kościoła, ale także dla relacji między narodami. „Gotowość Polskiego Episkopatu do wyjścia w 1965 r. myślą poza głębokie historyczne rany i lęki była w najlepszym tego słowa znaczeniu rewolucyjna i otworzyła nowe perspektywy. Pamiętne słowa „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie” były wyrazem prorockiego rozeznania, które odrzucało zgodę na sytuację naznaczoną strachem, krzywdą i przemocą. Odwaga do tego ryzykownego gestu pojednania zrodziła się z głębi chrześcijańskiego, ale jednocześnie bardzo ludzkiego ducha. Chrystus zaprasza wszystkich, którzy za Nim idą, niezależnie od przynależności narodowej, do przebaczenia i miłości nieprzyjaciół” – czytamy w dokumencie. Biskupi zwracają uwagę, że mimo iż na drodze pojednania polsko-niemieckiego udało się osiągnąć wiele, znacznie więcej niż ludzie mogli sobie wyobrazić w 1945 r., historyczne krzywdy nadal wpływają na naszą teraźniejszość. – „Prośba o przebaczenie nie oznacza, że niemieckie zbrodnie, wojna przeciwko Polsce, holokaust i wszystkie skutki panowania narodowych socjalistów mogą zostać zapomniane. Również wysiedlenie najpierw Polaków, a następnie Niemców z ich ojczyzny nie mogą popaść w zapomnienie. To właśnie ze wspólnej pamięci może wyrastać siła pojednania i odwaga do budowania bardziej pokojowej przyszłości w Europie – przekonują hierarchowie.
CZYTAJ DALEJ

Rząd chce przyjąć projekt wykreślający karę więzienia za obrazę uczuć religijnych

2025-11-18 21:00

[ TEMATY ]

chrześcijaństwo

kara

Karol Porwich/Niedziela

Do końca roku rząd ma przyjąć projekt noweli Kodeksu karnego wykreślający możliwość wymierzenia kary pozbawienia wolności za obrazę uczuć religijnych – wynika z wtorkowego wpisu do wykazu prac Rady Ministrów. Zgodnie z planami MS za taki czyn nadal groziłaby grzywna lub ograniczenie wolności.

Jak przypomniano w zapowiedzi projektu zawartej w wykazie prac rządu, przestępstwo obrazy uczuć religijnych jest uregulowane w art. 196 Kodeksu karnego i obecnie jest zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch. Takie kary grożą sprawcy, który „obraża uczucia religijne innych osób, znieważając publicznie przedmiot czci religijnej lub miejsce przeznaczone do publicznego wykonywania obrzędów religijnych”.
CZYTAJ DALEJ

Synod: opublikowano okresowe sprawozdania grup studyjnych

2025-11-19 08:43

[ TEMATY ]

synod

spotkania synodalne

Vatican Media

Powołane w marcu 2024 r. przez papieża Franciszka komisje, mające wzmocnić współpracę między kurią a Sekretariatem Synodu, opublikowały sprawozdania okresowe podsumowujące prace po zakończeniu obrad o synodalności. Dziesięć grup studyjnych przedstawiło 17 listopada raporty dotyczące m.in. cyfryzacji, roli kobiet, ekumenizmu, poligamii, liturgii, posługi nuncjuszy i wyboru biskupów, a ostateczne dokumenty trafią do Leona XIV do 31 grudnia.

Z inicjatywy papieża Franciszka 20 miesięcy temu powołano dziesięć grup studyjnych. Ich zadaniem miało być pogłębienie tematów poruszonych podczas podwójnej sesji Synodu poświęconego synodalności, a także zacieśnienie współpracy między dykasteriami Kurii Rzymskiej a Sekretariatem Generalnym Synodu. 17 listopada, grupy te opublikowały swoje sprawozdania okresowe. To kolejny krok w procesie, który rozpoczął się prezentacją pierwszych raportów na drugiej sesji zgromadzenia w październiku 2024 r.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję