6 marca 2023 roku w gorzowskiej katedrze pw. Wniebowzięcia NMP odbyły się uroczystości związane z 50-rocznicą instalacji Kapituły Katedralnej Gorzowskiej. Poniżej link do galerii zdjęć z tego wydarzenia.
Zaczęło się od wspólnego sprawowania Liturgii Godzin. W nieszporach pod przewodnictwem pasterza diecezji bp. Tadeusza Lityńskiego uczestniczyli kanonicy gremialni i honorowi Gorzowskiej Kapituły Katedralnej wraz z bp. Adrianem Putem. Modlitwa była połączona z katechezą o okolicznościach powstania, organizacji i nowych wyzwaniach synodalnych Kapituły Katedralnej Gorzowskiej z racji jubileuszu półwiecza.
Następnie została odprawiona Msza św. konwentualna w intencji diecezji, a po niej odbyła się uroczysta sesja Kapituły Katedralnej Gorzowskiej na plebanii katedralnej.
Gorzowska Kapituła Katedralna została ustanowiona bullą „Cathedralia collegia” z 28 listopada 1972 r. przez papieża Pawła VI. Ten akt dokonał się dzięki staraniom bpa Wilhelma Pluty. Zwołanie pierwszego spotkania kapituły i jej uroczysta instalacja miały miejsce 50 lat temu – 6 marca 1973 r. w Gorzowie Wlkp. Pierwotny skład kapituły tworzyli księża: ks. prał. Józef Michalski, oficjał Sądu Biskupiego w Gorzowie Wlkp., ks. inf. Władysław Sygnatowicz, wikariusz generalny, ks. prał. Edward Jagodziński, ks. prał. Mieczysław Marszalik, ks. Stanisław Kusiak, ks. Henryk Guzowski, ks. Piotr Janik, ks. prał. Tadeusz Demel, ks. Konrad Herrmann, ks. Franciszek Hornik, ks. Tadeusz Szewczyk
Kapituła katedralna gromadzi grono kapłanów, których zadaniem jest sprawowanie bardziej uroczystych czynności liturgicznych w kościele katedralnym. Obecnie oprócz kapituły katedralnej w Gorzowie Wlkp. w naszej diecezji funkcjonuje jeszcze kapituła kolegiacka przy zielonogórskiej konkatedrze oraz kapituła głogowska przy tamtejszej kolegiacie. Gorzowska Kapituła Katedralna liczy aktualnie 11 kanoników gremialnych oraz 30 kanoników honorowych.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
Przed kanonizacją bł. Carlo Acutisa, zaplanowaną na 27 kwietnia w Rymie, powstał film „Chłopiec z Mediolanu”, który przedstawia przyszłego świętego oczami jego matki, nauczyciela oraz lekarza. Film opowiada o głębokiej duchowości chłopca, okazuje się również, że powszechny obraz „bożego influencera” wykracza znacznie poza powszechną wiedzę o nim.
„Święty w trampkach”, „boży influencer”, to tytuły, jakie często pojawiają się w przekazach medialnych na temat błogosławionego Carlo Acutisa. Historia chłopca, który zmarł w wieku 15 lat i został pochowany w swojej bluzie i trampkacj w Asyżu, pociąga współczesnych, jest zarazem bardziej niezwykłą i głeboka niż jego obraz zapisany w powszechnej świadomości.
Przed kanonizacją bł. Carlo Acutisa, zaplanowaną na 27 kwietnia w Rymie, powstał film „Chłopiec z Mediolanu”, który przedstawia przyszłego świętego oczami jego matki, nauczyciela oraz lekarza. Film opowiada o głębokiej duchowości chłopca, okazuje się również, że powszechny obraz „bożego influencera” wykracza znacznie poza powszechną wiedzę o nim.
„Święty w trampkach”, „boży influencer”, to tytuły, jakie często pojawiają się w przekazach medialnych na temat błogosławionego Carlo Acutisa. Historia chłopca, który zmarł w wieku 15 lat i został pochowany w swojej bluzie i trampkacj w Asyżu, pociąga współczesnych, jest zarazem bardziej niezwykłą i głeboka niż jego obraz zapisany w powszechnej świadomości.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.