Reklama

Kościół

Abp Pizzaballa: Bóg pragnie miłości człowieka

Zamiarem Boga było doprowadzenie człowieka do większej miłości i bezinteresowności, która może się zrodzić jedynie w sercu wdzięcznym i dziękującym za to, co otrzymało – stwierdza komentując czytany w VI niedzielę okresu zwykłego, roku A (Mt 5, 17-37) łaciński patriarcha Jerozolimy, abp Pierbattista Pizzaballa OFM.

[ TEMATY ]

Abp Pizzaballa

Ewangelia św. Mateusza

Włodzimierz Rędzioch

Pierbattista Pizzaballa OFM

Pierbattista Pizzaballa OFM

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Długi fragment Ewangelii św. Mateusza, który dziś czytamy (Mt 5,17-37), należy umieścić w kontekście Kazania na Górze, którego jest częścią.

Jezus głosi przede wszystkim błogosławieństwa: są one zapowiedzią, że królestwo Boże, o którym mówili prorocy, oczekiwane od wieków obecnie wreszcie nadeszło.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Prorocy zapowiadali, że królestwo Boże przyniesie szczęście ubogim, pociechę strapionym, jeńcom wolność (por. Iz 61, 1). Teraz Jezus potwierdza, że to wszystko się wypełnia i to wypełnia dla wszystkich.

W ubiegłą niedzielę słyszeliśmy fragment, który następuje bezpośrednio po błogosławieństwach, gdy Jezus mówi, że uczniowie są solą ziemi i światłem świata.

Za pomocą tych obrazów Jezus stwierdza, że królestwo Boże, które nadeszło, odsłania się w życiu uczniów, którzy są powołani do ukazywania poprzez swoje dzieła, w swoim życiu, obecności Królestwa pośród ludzi.

Kontynuując swoją mowę, Jezus staje się bardziej konkretny: jakie są te dzieła, do których wykonywania powołani są uczniowie? Opisując je, Jezus wraca do Starego Prawa, analizując pewne przypadki zachowań i otwierając je na nową sprawiedliwość, nową moralność.

Reklama

Ten fragment odzwierciedla dynamikę, która jest typowa dla Nowego Testamentu, a którą później jeszcze wyraźniej zobaczymy w Listach św. Pawła: najpierw jest głoszenie łaski, miłosierdzia Bożego, które dosięga człowieka, bezinteresownie. A następnie rodzi się także konieczność dostosowania swojego zachowania do tego, co się w nas wydarzyło.

Możemy powiedzieć, że dla tych, którzy odkrywają obecność Królestwa w swoim życiu, stara sprawiedliwość już nie wystarcza. Nie wystarczy już przestrzeganie praw, nie wystarcza już ograniczanie się do dobrego wykonywania swoich obowiązki. Rodzą się nowe wymagania, nowy sposób istnienia, bycia w relacjach; nowy sposób miłowania.

Dzisiejsza Ewangelia mówi o czymś ponad, o czymś co wykracza poza. Można powiedzieć, że mówi o ludzkim sercu, które jest teraz wezwane do zachowania się w nowy sposób, ponieważ żyje w nowym czasie.

Nie chodzi o to, by robić coś więcej, bo w przeciwnym razie, zgodnie z logiką mowy, nie zmieniłoby się absolutnie nic: nadal istniałoby prawo, którego należy przestrzegać, by zyskać zbawienie, a Jezus byłby nauczycielem tylko nieco bardziej wymagającym niż inni.

Mowa natomiast jest zupełnie inna: ten, do którego dotarło zbawienie, nie może już zachowywać się tak, jak wcześniej, nie może już zadowalać się przestrzeganiem prawa, niezależnie od tego, jak bardzo było ono dobre i święte. Nie może uczynić nic innego, jak oddać swoje życie.

Dlatego Jezus wyraźnie mówi o przejściu, o skoku, którego trzeba dokonać w stosunku do starego Prawa, powtarzając kilkakrotnie antytezę „Słyszeliście, że powiedziano… ale ja wam powiadam”; i to nie dlatego, że to, co proponuje Jezus, jest zupełnie inne niż stare Prawo, ale dlatego, że całkowicie zmieniła się motywacja, która ożywia każdą sferę życia, każdy gest i zachowanie, każde słowo, które zostanie wypowiedziane, każdą relację z ludźmi i rzeczami. Jak powiedzieliśmy, nie chodzi już o obowiązek do spełnienia, ale o bezinteresowność otrzymaną, na którą winniśmy odpowiedzieć równie bezinteresownie. Miłości się nie mierzy.

Kiedy Jezus mówi, że nie przyszedł znieść prawa, ale je wypełnić, chce przez to powiedzieć, że prawdziwe znaczenie Prawa, prawdziwy zamiar, był właśnie taki: doprowadzić człowieka do tej większej miłości i bezinteresowności, która może się zrodzić jedynie w sercu wdzięcznym i dziękującym za to, co otrzymało.

2023-02-09 20:46

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rzym: kard. Pizzaballa przełożył objęcie kościoła tytularnego w związku z sytuacją w Ziemi Świętej

[ TEMATY ]

Abp Pizzaballa

Włodzimierz Rędzioch

Pierbattista Pizzaballa OFM

Pierbattista Pizzaballa OFM

W związku z pogarszającą się sytuacją w Ziemi Świętej - po ataku Iranu w nocy z soboty na niedzielę - kardynał Pierbattista Pizzaballa OFM, patriarcha Jerozolimy Latynów, został zmuszony do przełożenia objęcia kościoła tytularnego św. Onufrego w Rzymie. Uroczystość była zaplanowana na dziś na godzinę 18:00 .

Kardynał Pizzaballa - który otrzymał purpurę od papieża na konsystorzu 30 września 2023 r. - postanowił zatem pozostać w Jerozolimie, aby śledzić rozwój wydarzeń.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Kto jest winny aborcji w 9. miesiącu ciąży w Oleśnicy?

2025-04-14 07:37

[ TEMATY ]

komentarz

aborcja

Fot: Pro Prawo do Życia

Zły stan psychiczny, natarczywy adwokat proaborcyjnej FEDERY oraz uległość lekarzy wystarczą by zabić dziecko w 9. miesiącu ciąży bez zmiany ustawy. Chłopca zabito śmiertelnym zastrzykiem w szpitalu w Oleśnicy. Jak do tego doszło skoro lekarze w Łodzi twierdzili, że jego aborcja jest sprzeczna z prawem?

Chłopiec miał już 37 tygodni życia, a więc w świetle nomenklatury medycznej nie był nawet wcześniakiem. W ginekologicznym szpitalu w Łodzi nie chciano go zabić, choć adwokat fundacji FEDERA żądał „indukcji asystolii płodu”, czyli zabicia dziecka zdolnego do życia poprzez wbicie igły do jego serca z podaniem chlorku potasu. - Zaproponowaliśmy natychmiastowe rozwiązanie przez cięcie cesarskie (ze względu na zły stan psychiczny Pani Anity) w znieczuleniu ogólnym z objęciem dziecka wysokospecjalistycznym leczeniem pediatrycznym. Oznacza to, że zaproponowaliśmy Pani Anicie niezwłoczne zakończenie ciąży, co nie jest jednoznaczne z uśmierceniem płodu zdolnego do życia – napisał w oświadczeniu prof. Piotr Sieroszewski, kierownik ginekologii szpitala w Łodzi i prezesa Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję