Reklama

Mijają dwa lata od śmierci Jana Pawła II

Niedziela Ogólnopolska 13/2007, str. 14-15

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Włodzimierz Rędzioch: - Mijają dwa lata od śmierci sługi Bożego Jana Pawła II. Czy mógłbyś dokonać krótkiego bilansu tego długiego i bardzo ważnego dla całego Kościoła pontyfikatu?

Reklama

Gian Franco Svidercoschi: - Gdy rozpoczynał się pontyfikat Jana Pawła II, Kościołem wstrząsały posoborowe konflikty, których wyrazem były podziały w Episkopatach, wśród kleru i świeckich. Pierwsze, co uczynił Papież, to było zneutralizowanie tych konfliktów przez wskazanie Kościołowi wielkiego celu, jakim była ewangelizacja. Ewangelizacja miała być skierowana w dwóch kierunkach: na zewnątrz, tzn. dotyczyła ludzi, którzy nie znali jeszcze Chrystusa (Jan Paweł II myślał szczególnie o ewangelizacji Wschodu i Azji, ponieważ uważał, że przyszłość Kościoła będzie zależała od jego losów właśnie w Azji), oraz do wewnątrz, tzw. nowa ewangelizacja, która miała ożywić wiarę w Kościele (Papież twierdził, że wiara katolików, szczególnie na Zachodzie, jest tak słaba, że należy na nowo ewangelizować Kościół od wewnątrz).
Drugim procesem zainicjowanym przez Jana Pawła II była deklerykalizacja Kościoła (dziwi fakt, że nie wszyscy watykaniści zauważyli to ważne przedsięwzięcie Ojca Świętego). Uważam, że od czasów Soboru Trydenckiego nie było tak zdecydowanej próby deklerykalizacji Kościoła, tzn. obalania muru klerykalnego, który Sobór w Trydencie wzniósł, odpowiadając na reformę protestancką. Papież czynił to przez coraz większe dowartościowywanie aspektów komunii, tzn. aspektów świeckich i charyzmatycznych, a nie tych hierarchicznych i instytucjonalnych. W ten sposób nowymi protagonistami w Kościele i „rozmówcami” Jana Pawła II stała się młodzież, kobiety i członkowie różnorodnych ruchów kościelnych. Papież stał się prekursorem tego procesu, który jeszcze trwa, chociaż nie wszyscy hierarchowie poszli w jego w ślady. Weźmy na przykład rolę kobiet: Papież w najwyższym stopniu wychwalał geniusz kobiecy, lecz nie miał wielu naśladowców.

- Działania Jana Pawła II nie ograniczały się do Kościoła katolickiego…

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- To prawda. Trzeba wspomnieć przede wszystkim o wielkim zaangażowaniu Papieża na polu ekumenicznym. Niestety, Papież napotykał w swym działaniu na duże trudności, oczywiście, nie ze swojej winy. Problemy takie wynikały np. z otwarcia Kościoła anglikańskiego na kapłaństwo kobiet. Jeżeli chodzi o prawosławie, wraz z końcem komunizmu w wielu krajach doszły do głosu nacjonalizmy, a Kościoły, które nie były przyzwyczajone do działania w wolności, często podzielały tendencje nacjonalistyczne, zamykając się na kontakty z innymi Kościołami. Typowym przykładem może być Cerkiew rosyjska: Patriarchat Moskiewski uznaje za tzw. prozelityzm to, co jest zwykłym działaniem ewangelizacyjnym innego Kościoła na tym samym terytorium. Jednak pomimo wielu problemów Jan Paweł II zdziałał bardzo wiele na rzecz ekumenizmu. Również w świecie prawosławia pokonał trudne do wyobrażenia bariery. Weźmy na przykład Grecję. Papież pojechał tam na zaproszenie, a Kościół grecki jedynie „tolerował” plany jego wizyty. Tymczasem Jan Paweł II tuż po przylocie w swym pierwszym przemówieniu poprosił o przebaczenie za grzechy katolików w stosunku do prawosławnych (chodziło szczególnie o IV wyprawę krzyżową, podczas której zniszczono Konstantynopol). I nagle klimat całkowicie się zmienił. Dzisiaj możemy już mówić o dobrych stosunkach między Kościołem katolickim a Cerkwią prawosławną w Grecji. Ścisłe związki zostały nawiązane także z Kościołem prawosławnym Rumunii. Któż nie pamięta krzyku wiernych: „Unitade! Unitade!” (Jedność! Jedność!), gdy Papież spotkał się z prawosławnym Patriarchą tego kraju.
Należy również przypomnieć wkład Jana Pawła II w dialog z innymi religiami, szczególnie z religiami monoteistycznymi. Papież ten, dzięki swoim osobistym doświadczeniom, przyczynił się też do zbliżenia z Żydami: był pierwszym Papieżem, który udał się do synagogi, nawiązał stosunki dyplomatyczne z Izraelem, zdecydowanie wypowiadał się przeciwko antysemityzmowi. Jego podróż do Jerozolimy i wizyta pod Ścianą Płaczu pozwoliły Żydom zrozumieć, czym jest Kościół katolicki i kim jest papież.
Jan Paweł II uczynił także wiele, by po wiekach konfliktów polepszyć stosunki z islamem. Pierwszym znaczącym epizodem na drodze dialogu była podróż do Maroka, gdzie Papież spotkał się z 80 tys. młodych muzułmanów na stadionie w Casablance. Ojciec Święty wywarł wielkie wrażenie na młodzieży islamskiej sposobem, w jaki się przedstawił i jak wyjaśnił, czym jest religia chrześcijańska. Jako pierwszy z papieży Jan Paweł II udał się z wizytą do meczetu - było to w Damaszku. Niestety, następnie miały miejsce dramatyczne wydarzenia - 11 września 2001 r., pierwsza wojna w Afganistanie, druga wojna w Iraku - które uczyniły dialog z muzułmanami trudnym. Trzeba jednak podkreślić, że Jan Paweł II dzięki swym działaniom na rzecz pokoju sprawił, że świat islamski nie postrzegał wojny w Iraku jako konfliktu między chrześcijaństwem a islamem.

- Mówiąc o wojnie, należałoby wspomnieć także, że Jan Paweł II czynił ciągłe wysiłki w celu utrzymania pokoju na świecie.

- Kościół za pontyfikatu Jana Pawła II odzyskał swą wiarygodność i siłę moralną, dlatego mógł głosić całemu światu orędzie sprawiedliwości i pokoju. W niektórych momentach Papież był jedyną osobą, która głosiła racje pokoju. Na pozór może się wydawać, że Papież poniósł klęskę, ponieważ nie udało mu się zapobiec wojnie, lecz w rzeczywistości odniósł zwycięstwo, gdyż przekonał ludzkie serca, że wojna była błędem i że nie można podsycać konfliktów między chrześcijanami a muzułmanami. Pogrzeb Ojca Świętego stanowił świadectwo, że całe życie Papieża poświęcone było sprawie pokoju.

- Jan Paweł II nie był pacyfistą, jak próbują go przedstawiać niektóre kręgi lewicowe. Popierał przecież tzw. ingerencję humanitarną…

Reklama

- To prawda. Kiedyś w czasie wizyty w jednej z parafii powiedział, że jest człowiekiem pokoju, a nie pacyfistą. Papież był całkowicie przeciwny wojnie w Zatoce Perskiej, a jednocześnie popierał ingerencję humanitarną na Bałkanach. Domagał się ingerencji humanitarnej, gdy trzeba było ratować naród i gdy istniały warunki międzynarodowej interwencji z zewnątrz (pojedynczy kraj nie powinien rozpoczynać wojny). Podczas gdy dokumenty Soboru Watykańskiego II ograniczały się do potępienia wojny, Papież twierdził, że wojna nie może być narzędziem regulowania stosunków między państwami.
Konkludując, można stwierdzić, że Jan Paweł II pozostawił Kościół bardziej duchowy; Kościół, który stał się bardziej komunią, rodziną, gdzie każdy ochrzczony ma swoje miejsce i nikt nie jest na marginesie; Kościół, który wyznał swe błędy z przeszłości i jest w pokoju z samym sobą; Kościół w pokoju z innymi, gdyż stosunki z innymi religiami są zdecydowanie lepsze, niż były 25 lat temu; Kościół, który odzyskał wiarygodność i dlatego mógł stać się rzecznikiem pokoju w świecie.

- Czy dzięki Janowi Pawłowi II proces sekularyzacji świata uległ zahamowaniu, a Kościołowi udało się odzyskać prawo obywatelstwa w sferze polityki i kultury?

- Kard. Dziwisz w swej książce napisał piękne zdanie: „Papież odzyskał teren, który Kościół i chrześcijanie stracili w ciągu wieków. Odzyskał place, które okupowała lewica; odzyskał inteligencję, która była pod wpływem kultury laicystycznej; odzyskał młodzież, która przestała się wstydzić wyznawać swą wiarę i dąży do uświęcania się. W ten sposób Jan Paweł II odzyskał dla Kościoła prawo obecności w społeczeństwie, oczywiście, nie po to, by je zdominować, lecz by dostarczyć mu pomocy moralnej. Wystarczy przeczytać przemówienie papieskie w Parlamencie Europejskim, by przekonać się, że Papież był przeciwny jakiejkolwiek formie „okupowania” społeczeństwa przez Kościół. Z pewnością nie myślał o odbudowie „społeczeństwa chrześcijańskiego”, ale o nowych stosunkach państwo-Kościół, które powinny dać Kościołowi należną mu przestrzeń.
Jeżeli chodzi o sekularyzację, Jan Paweł II ukazał, że nowoczesność niekoniecznie musi być w konflikcie z Kościołem. Z pewnością niektóre aspekty nowoczesności są przeciwne Kościołowi, lecz Papież udowodnił, że Kościół może żyć, konfrontując się z nowoczesnością, i może przyczynić się do jej pozytywnej ewolucji. Nie zapominajmy, że Kościół i Ewangelia konfrontowały się z nowoczesnością na wszystkich etapach dziejów.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Włoski teolog: Sobór Watykański II nie nazwał Maryi współodkupicielką z powodów dogmatycznych

„Sobór Watykański II nie zgodził się na użycie tytułu Maryi współodkupicielki z powodów dogmatycznych, duszpasterskich i ekumenicznych” - przypomniał włoski teolog ks. Maurizio Gronchi, profesor Papieskiego Uniwersytetu Urbaniana i konsultor Dykasterii Nauki Wiary podczas dzisiejszej prezentacji noty o tytułach maryjnych „Mater Populi fidelis” (Matka wiernego ludu), jak odbyła się w kurii generalnej jezuitów w Rzymie.

Wskazał, że tytuł dokumentu „został zaczerpnięty od św. Augustyna i był wyrażeniem drogim również papieżowi Franciszkowi”. Teolog widzi w nocie „znak kontynuacji między papieżem Franciszkiem i papieżem Leonem”, który zresztą „aktywnie uczestniczył w redagowaniu noty, kiedy [jako kardynał] był członkiem Kongregacji Nauki Wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Nota doktrynalna o tytułach maryjnych: Matka wiernego ludu, a nie Współodkupicielka

2025-11-04 11:12

[ TEMATY ]

Maryja

nota

Vatican Media

Dokument Dykasterii Nauki Wiary, zaaprobowany przez Papieża Leona XIV, precyzuje, jakich tytułów należy używać w odniesieniu do Matki Bożej. Szczególną uwagę zwraca na określenie „Pośredniczka wszystkich łask”.

Mater Populi fidelis (Matka Ludu wiernego) to tytuł noty doktrynalnej opublikowanej dzisiaj, we wtorek 4 listopada, przez Dykasterię ds. Doktryny Wiary. Nota, podpisana przez prefekta, kardynała Víctora Manuela Fernándeza, oraz sekretarza sekcji doktrynalnej, ks. Armando Matteo, została zaaprobowana przez Papieża 7 października. Jest ona owocem długiej pracy teologicznej całego kolegium. To tekst doktrynalny poświęcony pobożności maryjnej, skupiający się na osobie Maryi, która – jako Matka wierzących – jest ściśle związana z dziełem Chrystusa. Nota przedstawia biblijne podstawy pobożności maryjnej oraz przywołuje liczne wypowiedzi Ojców Kościoła, Doktorów Kościoła, tradycji wschodniej oraz myśli ostatnich papieży.
CZYTAJ DALEJ

Jak Pierwsza Komunia staje się rodzinną przygodą - bezpłatny serial i materiały dla rodziców

2025-11-04 19:08

[ TEMATY ]

Pierwsza Komunia św.

rodzinna przygoda

bezpłatny serial

materiały dla rodziców

pierwszakomunia.com.pl

Serial i materiały dla rodziców dzieci pierwszokomunijnych

Serial i materiały dla rodziców dzieci pierwszokomunijnych

Rodzice dzieci przed pierwszą Komunią Świętą otrzymują coś zupełnie nowego: serial składający się z 9 krótkich etiud filmowych, który staje się bazą katechez i rozmów rodzinnych. Dlaczego to może być przełomowe? Bo inicjatywa wyszła z domu, życia codziennego i rodzinnych relacji.

Na portalu www.pierwszakomunia.com.pl należącym do Referatu Katechetycznego Archidiecezji Poznańskiej dostępny jest projekt zwrócony przede wszystkim do rodziców dzieci przygotowujących się do pierwszej Komunii Świętej. Jego kluczowym elementem jest serial 9 krótkich filmów-etiud. Każdy odcinek trwa około 5 minut i przedstawia sytuacje z życia rodzinnego: rozmowy, pytania, drobne dramaty codzienności, które stają się pretekstem do refleksji. Serial przedstawia dzieje pewnej rodziny przygotowującej dziecko do pierwszej komunii - z wszystkimi problemami, ale i rozwiązaniami, podanymi w zabawny i skłaniający do myślenia sposób.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję