Reklama

Niedziela Świdnicka

Wyniki diecezjalnego etapu Konkursu Wiedzy Biblijnej

Za nami konkursowe zmagania etapu diecezjalnego XXVI edycji Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej.

[ TEMATY ]

Civitas Christiana

Konkurs Wiedzy Biblijnej

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Monika BODZEK zwyciężczyni diecezjalnego etapu OKWB wraz z siostrą katechetką Angelą Maryniak (OP)

Monika BODZEK zwyciężczyni diecezjalnego etapu OKWB wraz z siostrą katechetką Angelą Maryniak (OP)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Blisko 30 uczestników reprezentujących 13 szkół ponadpodstawowych z terenu diecezji świdnickiej, spotkało się 21 kwietnia w wałbrzyskiej siedzibie Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana” - głównego organizatora konkursu, którego jedną z podstawowych misji jest prowadzenie szeroko rozumianej formacji, także dzieci i młodzieży. W tym roku tematem biblijnych zmagań były: Księga Jeremiasza oraz 1 i 2 św. Piotra.

Intelektualne zmagania poprzedziła Eucharystia w sanktuarium Matki Bożej Bolesnej – patronki Wałbrzycha. Liturgii przewodniczył ks. prał. dr Krzysztof Moszumański. – Drodzy, można zgłębiać Pismo Święte w różny sposób. Jednak, aby te słowa zapisane w Biblii miały znaczenie dla naszego życia, trzeba, aby Jezus oświecił nasze umysły, czyli dał nam łaskę poznania prawdy zawartej w Piśmie. Trzeba mam takiej głębszej relacji z Panem Jezusem, abyśmy zrozumieli Pismo Święte – mówił w homilii diecezjalny asystent „Civitas Christiana”. -

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W pierwszej części konkursu uczestnicy musieli odpowiedzieć na 45 pytań testowych o różnym stopniu trudności. Uczniowie, którzy otrzymali najwyższą ilość punktów awansowali do etapu ustnego. Troje najlepszych uzyskało prawo reprezentowania diecezji świdnickiej w dwudniowym finale ogólnopolskim, który odbędzie się 30 i 31 maja w Niepokalanowie – informuje Anna Adamkiewicz, diecezjalny koordynator konkursu z ramienia „Civitas Christiana”.

A będą to:

Wyniki II etapu (diecezjalnego) Konkursu Biblijnego.

1. Monika BODZEK (LO Kłodzko)
2. Michał NASTAŁA (LO Ząbkowice Śl.)
3. Dominika TRESTKA (ZSE Świdnica)

Pozostałe miejsce w finale zajęli:

4. Tymoteusz JAŚKÓW (1 LO Świdnica)
5. Paulina STARCZEWSKA (LO Ząbkowice Śl.)
6. Zofia MAKSAJDA (LO Niepokalanki Wałbrzych)
7. Marta RÓŻYCKA (1 LO Dzierżoniów)
7. Amelia DZIAK (1 LO Wałbrzych)

2022-04-21 16:41

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Młodzi znawcy Biblii

Niedziela sandomierska 13/2023, str. I

[ TEMATY ]

Konkurs Wiedzy Biblijnej

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

W finale diecezjalnym wzięło udział ponad 60 osób

W finale diecezjalnym wzięło udział ponad 60 osób

Pismo Święte jest jedną z najbardziej czytanych książek świata, ale niewielu jest takich, którzy czytają je ze zrozumieniem – zwrócił się do młodych bp Nitkiewicz.

W Instytucie Teologicznym w Sandomierzu odbył się finał XXVI Diecezjalnego Konkursu Wiedzy Biblijnej „Z Pismem Świętym w trzecie tysiąclecie”. W tym roku uczestnicy musieli wykazać się znajomością Księgi Rodzaju. Adresatami tego wydarzenia byli uczniowie ze szkół podstawowych podzieleni na dwie kategorie wiekowe: klasy od IV do VI oraz VII i VIII. Najmłodszą grupę reprezentowało 34 uczestników, natomiast starszą 27 reprezentantów poszczególnych dekanatów diecezji. Test w obu grupach składał się z 30 i 32 pytań zamkniętych i jednego otwartego. Pytania na wszystkich trzech szczeblach eliminacji – szkolnym, dekanalnym i diecezjalnym – podobnie jak w latach ubiegłych przygotowane były przez ks. dr. Marcina Biegasa, wykładowcę Pisma Świętego w Wyższym Seminarium Duchownym w Sandomierzu. Finalistów odwiedził bp Krzysztof Nitkiewicz, który powiedział, że Pismo Święte nie jest zwykłą książką czy przewodnikiem. Jest w nim zapisane Słowo samego Boga, jeśli to zrozumiemy, to będziemy do Pisma Świętego podchodzili zupełnie inaczej. Zachęcał także młodych ludzi, aby w ich domach rodzinnych Pismo Święte zajmowało godne miejsce.
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Kard. Semeraro: w naszych czasach pytanie o motywy męczeństwa prowokuje do refleksji

2025-05-31 07:51

[ TEMATY ]

kardynał

Episkopat News

Kardynał Semeraro

Kardynał Semeraro

Znaczenie wyniesienia do chwały ołtarzy, sprawach związanych z procesami beatyfikacyjnymi i kanonizacyjnymi a także osobistych spotkaniach ze zmarłym niedawno papieżem Franciszkiem mówi w wywiadzie dla KAI kardynał Marcello Semeraro. Dziś w Braniewie, prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych będzie przewodniczył uroczystości beatyfikacyjnej 15 sióstr - Męczennic II Wojny Światowej ze Zgromadzenia Sióstr Świętej Katarzyny

O. Stanisław Tasiemski OP (KAI): Księże Kardynale jakie znaczenie - dla Polski, dla Europy - ma beatyfikacja sióstr zamordowanych na Warmii w 1945 roku?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję