Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Trzecia część naszych spotkań wprowadzających w lekturę Pisma Świętego dotyczy zagadnienia dokładnego zidentyfikowania początku i końca danego fragmentu biblijnego. Określenie jego granic jest rzeczą niezmiernie ważną, jeśli chcemy go poprawnie zrozumieć i wyjaśnić. Aby zbliżyć się do myśli i zamierzeń autora interesującego nas tekstu, musimy wyróżnić „jednostki” literackie, które on sam skomponował i w których wyraził swoją myśl.
Oczywiście, możemy skorzystać z pomocy, jaką daje nam podział Biblii na rozdziały i wersety. Nie zapominajmy jednak, że rozdziały wprowadzono dopiero w XIII wieku, a wersety wyszczególniono w XVI wieku.
Można powiedzieć, że prawie każdy biblijny tekst składa się z jednostek lub paragrafów. Pewna grupa jednostek, która powtarza jakiś przewodni motyw, może tworzyć sekcję literacką. Więcej sekcji zaś może formować daną część tekstu, a suma różnych części składa się na całość danego pisma. Odwrotnie możemy też powiedzieć, że każde pismo jest zazwyczaj uformowane z pewnych „części”, że każda część utkana jest z pewnych „sekcji”, a każdą sekcję da się podzielić na paragrafy lub podstawowe „jednostki literackie”. Te ostatnie zawierają w sobie myśl lub nauczanie danego autora.
Ewangelie - szczególnie te synoptyczne (gr. rzeczownik synopsis oznacza „patrzenie razem”), tj. według św. Mateusza, św. Marka i św. Łukasza - zawierają wiele jednostek literackich, które niekiedy są ze sobą dosyć luźno połączone. W Listach zaś nić przewodnia, która scala różne jednostki literackie, jest bardziej widoczna. Dzieje się tak, ponieważ dowodzenie i argumentacja w tej samej sekcji są kontynuowane prawie zawsze bez specjalnych przerw od jednego paragrafu do drugiego. A zatem są one kolejnymi krokami w prezentowaniu jakiejś idei bądź myśli (por. np. List do Galatów).
Czymże jest więc „jednostka literacka”? Otóż jest ona małym fragmentem tekstu, który zawiera sam w sobie skończone i określone znaczenie. Zawiera on zwykle jakąś ideę. Może też (szczególnie w Ewangeliach) posiadać jakby swoją egzystencję, niezależną od innych, otaczających go jednostek literackich.
Nie jest trudno rozpoznać poszczególne paragrafy, kiedy korespondują one z jakimś opowiadaniem, np. z przypowieścią, opisem cudu, dyskusją czy też rozmową pomiędzy Jezusem a jakimś uczniem czy inną osobą. Jako przykład mogą posłużyć nam fragmenty Ewangelii według św. Łukasza: 10, 38-42 - Jezus w domu Marty i Marii; 16,19-31 - przypowieść o bogaczu i Łazarzu; 17,11-19 - uzdrowienie dziesięciu trędowatych; 18,15-17 - Jezus i dzieci.
Nie jest też trudną sprawą rozpoznanie jednostki literackiej w pewnych rozdziałach Ewangelii i Listów, w których dostrzegamy zmianę tematyki lub argumentacji. Zasadniczo każda zmiana tematu zakłada przejście do innej jednostki. Niekiedy tego typu zmianę można łatwo zauważyć dzięki pewnym formułom słownym, np.: „Jezus znów powiedział...”, „A następnie, kiedy byli w domu...”, lub odniesieniom czasowym, np.: „A gdy nastał wieczór...”, „Dzień później...”.
Dlatego też wzmianki o konkretnych miejscach, czasie, postaciach czy też specyficznych okolicznościach bardzo nam pomagają w określeniu granic danego fragmentu Pisma Świętego.
Nad tekstem biblijnym nie można pracować i zgłębiać jego przesłania według swojego widzimisię. Trzeba zawsze podjąć trud odnalezienia jego struktury, którą zamierzyli piszący święte teksty. Elementem podstawowym tej struktury jest jednostka literacka. Dlatego też każde słowo i każdy werset muszą być interpretowane w ramach konkretnej jednostki literackiej, do której przynależą. Każdy zaś fragment o pewnej długości powinien zostać podzielony na istniejące w nim podstawowe jednostki, zawierające konkretną myśl danego autora. A zatem jednostka literacka (lub paragraf) jest punktem wyjścia dla poprawnej egzegezy jakiegokolwiek tekstu biblijnego.
Na zakończenie - kolejny cytat z Mądrości Syracha, który warto zapamiętać: „Jeśli dmuchać będziesz na iskrę - zapłonie, jeśli zaś spluniesz na nią - zgaśnie, a jedno i drugie pochodzi z ust twoich” (Syr 28,12).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wywiad z abp. Wacławem Depo: Matka wskazująca drogę - droga Maryi prowadzi za Chrystusem

2025-11-19 14:15

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Maryja

Archiwum abp. Wacława Depo

O pracach Komisji Maryjnej KEP, potrzebie nawiedzenia Ikony Jasnogórskiej oraz niektórych tytułach maryjnych z abp. Wacławem Depo – przewodniczącym Komisji Maryjnej KEP – rozmawia Monika Książek (Tygodnik "Niedziela").

CZYTAJ DALEJ

Abp Verny: W sprawie wykorzystywania trzeba iść drogą prawdy

2025-11-20 07:41

[ TEMATY ]

małoletni

www.vaticannews.va

Abp Verny

Abp Verny

Należy udzielać profesjonalnych odpowiedzi i z pełną przejrzystością wskazywać braki w systemach ochrony małoletnich, aby Kościół był miejscem bezpiecznym dla wszystkich - wskazał abp Thibault Verny, przewodniczący Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich, zwracając się 19 listopada do włoskich biskupów zgromadzonych w Asyżu na Zgromadzeniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Włoch.

W czasie, gdy Episkopat Włoch obraduje w Asyżu, Kościół włoski obchodził 18 listopada Krajowy Dzień Modlitwy za ofiary wykorzystywania seksualnego. Francuski arcybiskup przypomniał o ostatniej publikacji Raportu rocznego, który - jak sam zauważył - „wywołał nieporozumienia w niektórych środowiskach kościelnych”, zaczynając właśnie od Konferencji Episkopatu Włoch.
CZYTAJ DALEJ

Wyrazy uznania i wdzięczności dla katechetów

2025-11-20 22:09

ks. Łukasz Romańczuk

W kaplicy sióstr ze Zgromadzenia Maryi Niepokalanej obecni byli katecheci, którzy otrzymali listy gratulacyjne. Mszy świętej przewodniczył ks. Jacek Froniewski, kanclerz Kurii Metropolitalnej Wrocławskiej.

Spośród nauczycieli, którzy przyjechali na wrocławski Ostrów Tumski, byli zarówno uczący w szkole, jak i ci, którzy zakończyli nauczanie katechezy. Podczas homilii ks. Froniewski podkreślił, znaczenie bycia nauczycielem oraz wskazał, że był nim też sam Jezusa. - Bycie nauczycielem i tak jak Jezus nauczycielem wiary to wielkie zadanie. Dziś chcemy was nagrodzić za wasz trud katechetyczny - mówił kapłan dodając:- Bardzo wielu Katechetów czuje się niedocenionych zarówno przed kolegów i koleżanki nauczycieli czy samych uczniów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję