Społeczeństwo, które nie stwarza nowych możliwości rehabilitacji,
terapii rozwoju, osób niepełnosprawnych i ludzi żyjących na skraju
naszego społeczeństwa oddala się od podstawowych wartości istnienia
człowieka.
Ludzie, którzy posiadają jakąkolwiek władzę w naszym
kraju, chcąc godnie traktować drugiego człowieka muszą nieustannie
kształtować swoje myśli, odnosząc się do mędrców, wielkich myślicieli,
przypominając sobie wartości, jakie niesie bogactwo umysłu i ducha.
Projekt powstania corocznych Ogólnopolskich Integracyjnych
Spotkań Filozoficznych w Przemyślu zrodził się z naturalnej potrzeby
rozwoju osobowości, świadomości, kształtowania się hierarchii wartości
i humanizmu - pamiętając o tych, którzy nie mogą w pełni uczestniczyć
w bogactwie życia.
Filozofia staje się tu nową formą terapii, zarówno dla
osób niepełnosprawnych, jak i osób zdrowych, zbliżając do głębszej
empatii bytu drugiego człowieka.
Sam fakt zdobycia wiedzy filozoficznej na płaszczyźnie
czysto intelektualnej jest tylko ziarenkiem piasku w porównaniu do
tego, co niesie ze sobą odkrywanie, poznawanie przeżywanie i urzeczywistnienie
filozofii w swoim życiu.
Często ludzie niepełnosprawni żyją swoją, niezależną,
wypracowaną przez siebie filozofią życia, ale nie mają możliwości
pokazania i skonfrontowania jej z innymi.
"Wprowadzać jedność w świat zjawiskowej wielości". Oto
autentyczna integracja, która nie dokonuje się wyłącznie na płaszczyźnie
intelektualnej, lecz w praktyce życia. Jest to powrót do filozofii (
z greckiego filos, miłośnik i sofia, mądrość), jako mądrości życia,
opartej na jedności myśli, słowa i czynu.
"Pragnąłem filozofowania przekonującego i dostępnego
dla człowieka jako człowieka. Wolałem jako przechodzień na ulicy
rozmowy z człowiekiem na ulicy" (Karl Jaspers).
Mam nadzieję, że spędzą Państwo mile czas i przeżyją
chwile owocnej zadumy i radości.
Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.
Prorok Eliasz poszedł do Sarepty. Kiedy wchodził do bramy tego miasta, pewna wdowa zbierała tam sobie drwa. Zawołał ją i powiedział: «Daj mi, proszę, trochę wody w naczyniu, abym się napił». Ona zaś zaraz poszła, aby jej nabrać, ale zawołał za nią i rzekł: «Weź, proszę, dla mnie i kromkę chleba!» Na to odrzekła: «Na życie Pana, Boga twego! Już nie mam pieczywa – tylko garść mąki w dzbanie i trochę oliwy w baryłce. Właśnie zbieram kilka kawałków drewna i kiedy przyjdę, przyrządzę sobie i memu synowi strawę. Zjemy to, a potem pomrzemy». Eliasz zaś jej powiedział: «Nie bój się! Idź, zrób, jak rzekłaś; tylko najpierw zrób z tego mały podpłomyk dla mnie i przynieś mi! A sobie i swemu synowi zrobisz potem. Bo tak mówi Pan, Bóg Izraela: Dzban mąki nie wyczerpie się i baryłka oliwy nie opróżni się aż do dnia, w którym Pan spuści deszcz na ziemię» Poszła więc i zrobiła, jak Eliasz powiedział, a potem zjadł on i ona oraz jej syn, i tak było co dzień. Dzban mąki nie wyczerpał się i baryłka oliwy nie opróżniła się, zgodnie z obietnicą, którą Pan wypowiedział przez Eliasza.
Święty grzeszy i ze skruchą powstaje z upadku. Perfekcjonista unika najmniejszej niedoskonałości, którą mogliby dostrzec inni. Święty koncentruje się na miłości ku innym, dostrzegając z daleka ich potrzeby i wychodząc im naprzeciw. Perfekcjonista koncentruje się na sobie, by okazać się doskonałym.
To zwykła miłość własna. Święty delektuje się obecnością Boga. Lubi przebywać przed Najświętszym Sakramentem. Perfekcjonista w takiej sytuacji co chwile spogląda na zegarek sądząc, że Bóg wciąż spogląda na jego niedoskonałości.
Na cmentarzu parafii Świętej Rodziny we Wrocławiu modlono się w intencji dzieci utraconych i ich rodziców.
Uroczystościom przy pomniku poświęconym dzieciom nienarodzonym przewodniczył bp Maciej Małyga. – Ci, których na jakiś czas utraciliśmy, oni już żyją w Bogu. Ponieważ te dzieci odeszły bez żadnego zła, w całkowitym dobru, to mamy pewność wiary, że nic im nie brakuje i tylko my jesteśmy obarczeni tęsknotą, bólem i pragnieniem spotkania. Dla tych, którzy są w Bogu, nie ma czasu oczekiwania. Przeżywają to tak, jakby już wyciągali do nas ręce i zapraszali do spotkania, które nastąpi w domu naszego Ojca – mówił bp Małyga. Przypomniał, że nie ma potrzeby modlić się za dzieci nienarodzone, bo one dostąpiły już Nieba: – Ale chcemy za nie w modlitwie dziękować i prosić w intencji zbolałych rodziców. Powierzamy Bogu ich żal, tęsknotę i cierpienia, które przeżywają.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.