Reklama

Katechezy o psalmach i hymnach

Dobry Pasterz: Bóg wszechmocny i Najmądrzejszy

Niedziela Ogólnopolska 48/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Iz 40, 10-17 - z Jutrzni na czwartek III tygodnia
Audiencja generalna, 20 listopada 2002 r.

1. W Księdze Izajasza, wielkiego proroka żyjącego w VIII wieku przed Chrystusem, zawarte są również głosy innych proroków, jego uczniów i kontynuatorów. Tak jest w przypadku tego, którego bibliści nazwali "Drugim Izajaszem" - proroka powrotu Izraela z niewoli babilońskiej, co miało miejsce w VI wieku przed Chrystusem. Jego dzieło wypełnia rozdziały od 40. do 55. Księgi Izajasza; właśnie z pierwszego z nich pochodzi proklamowana przed chwilą pieśń należąca do Liturgii Godzin.
Składa się ona z dwóch części: pierwsze dwa wersety pochodzą z zakończenia przepięknej przepowiedni pocieszającej, zapowiadającej powrót wygnańców do Jerozolimy pod przewodem samego Boga (por. Iz 40, 10-11). Następne wersety stanowią początek wykładu apologetycznego, który wysławia wszechwiedzę i wszechmoc Boga, z drugiej strony zaś poddaje ostrej krytyce twórców bożków.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

2. Na początku tekstu liturgicznego pojawia się mocna postać Boga, który powraca do Jerozolimy, poprzedzany przez swe trofea, podobnie jak Jakub wracał do Ziemi Świętej poprzedzany przez swe stada (por. Rdz 31,17; 32, 17). Trofeami Boga są wypędzeni Żydzi, których wyrwał On z rąk ich zdobywców. Bóg przedstawiony więc został jako "pasterz" (por. Iz 40, 11). Często w Biblii i w innych tradycjach starożytnych obraz ten wyraża ideę przewodnika i władcy, tu jednak mamy obraz pełen uczuciowości i delikatności, pasterz bowiem jest również opiekunem swoich owiec (por. Ps 23 [22]). Troszczy się o stado, nie tylko karmiąc owce i pilnując, by się nie rozpierzchły, ale także pochylając się z czułością nad jagniętami i ich matkami (por. Iz 40, 11).

3. Po ukazaniu Boga jako Króla i Pasterza znajdujemy refleksję nad Jego działaniem jako Stworzyciela wszechświata. Nikt nie może się z Nim równać w tym ogromnym dziele: na pewno nie człowiek ani tym bardziej bożki. Prorok stawia wiele pytań retorycznych, zawierających już odpowiedź. Są one wypowiadane w formie swego rodzaju procesu: nikt nie może mierzyć się z Bogiem i przypisywać sobie Jego wszechmocy czy nieograniczonej mądrości.
Nikt nie jest w stanie ogarnąć niezmierzonego wszechświata stworzonego przez Boga. Prorok daje do zrozumienia, że ludzkie narzędzia są po prostu nieprzydatne do tego celu. Z drugiej strony - Bóg jest samotnym Stwórcą; nikt nie był w stanie Mu pomóc czy też doradzić w tak ogromnym przedsięwzięciu, jakim było stworzenie wszechświata (por. Iz 40, 13-14).
W swojej 18. Katechezie na temat chrztu św. Cyryl Jerozolimski, opierając się na naszej Pieśni, wzywa, by nie mierzyć Boga miarą naszej ludzkiej ograniczoności: "Dla ciebie, człowieku, tak mały i słaby, odległość z Gocji do Indii, z Hiszpanii do Persji jest wielka, ale dla Boga, który trzyma w ręku świat cały, każda kraina jest bliska" (Le catechesi, Roma 1993, s. 408).

4. Po wysławieniu wszechmocy Boga wobec stworzenia prorok ukazuje Jego panowanie nad historią, tzn. nad narodami, nad ludzkością całej ziemi. Mieszkańcy znanych obszarów, ale także odległych terenów, które Biblia nazywa dalekimi "wyspami", są mikroskopijną rzeczywistością wobec nieskończonej wielkości Pana. Obrazy są jasne i wyraźne: "narody są jak kropla wody u wiadra", "pyłek na szali" i "ziarnko prochu" (por. Iz 40, 15).
Nikt nie byłby w stanie przygotować ofiary godnej tego wielkiego Pana i króla: nie wystarczyłyby wszystkie święte ofiary ziemi ani cedrowe lasy Libanu na ogień dla całopalenia (por. Iz 40, 16). Prorok uzmysławia człowiekowi jego ograniczenia w obliczu nieskończonej wielkości i wszechmocy Boga. Wniosek jest zwięzły: "Niczym są przed Nim wszystkie narody, znaczą dla Niego tyle, co nicość i pustka" (Iz 40, 17).

5. Wierny jest zatem już od początku dnia wezwany do wysławiania wszechmocnego Pana. Św. Grzegorz z Nyssy, kapadocki Ojciec Kościoła (IV wiek), tak rozważał słowa Pieśni Izajasza: "Kiedy więc słyszymy słowo wszechmocny, myślimy o tym, że Bóg utrzymuje wszystkie rzeczy przy życiu, zarówno te obdarzone rozumem, jak i te, które należą do stworzenia materialnego. Dlatego też trzyma On okrąg ziemi, dlatego ma w ręku krańce ziemi, dlatego mierzy wodę dłonią, dlatego też ma On w sobie samym całe rozumne stworzenie: aby wszystkie rzeczy trwały przy życiu, trzymane mocą potęgi, która je obejmuje" (Teologia trinitaria, Mediolan 1994, s. 625).
Św. Hieronim ze swej strony staje zdumiony w obliczu innej zaskakującej prawdy: prawdy o Chrystusie, który "istniejąc w postaci Bożej, (...) ogołocił samego siebie, przyjąwszy postać sługi, stawszy się podobnym do ludzi" (Flp 2, 6-7). Ten Bóg nieskończony i wszechmocny - pisze on - stał się mały i ograniczony. Św. Hieronim kontempluje Go w stajence betlejemskiej i woła: "Oto Ten, który w jednej pięści mieści wszechświat, zamknięty w ciasnym żłobie" (List 22, 39, w: Opere scelte, I, Turyn 1971, s. 379).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak często sięgam po Pismo Święte?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 8, 19-21.

Wtorek, 23 września. Wspomnienie św. Pio z Pietrelciny, prezbitera.
CZYTAJ DALEJ

Apel Maryi o modlitwę o nawrócenie Rosji wciąż aktualny

2025-09-22 17:06

[ TEMATY ]

Rosja

Matka Boża Fatimska

Agata Kowalska

Apel Matki Bożej z Fatimy o modlitwę w intencji nawrócenia Rosji pozostaje wciąż aktualny - powiedział abp Gintaras Grušas, komentując rosyjskie prowokacje wobec państw Unii Europejskiej. Metropolita wileński dał wyraz zaniepokojeniu Kościołów lokalnych w państwach bałtyckich.

„Znamy kierunek, w jakim sytuacja się zmienia i czekamy na moment, kiedy będzie musiał zostać powstrzymany, w przeciwnym razie będzie kontynuowany” - stwierdził przewodniczący Rady Konferencji Biskupich Europy (CCEE), porównując Rosję do „dziecka, które testuje granice swoich rodziców, ciągle próbując zobaczyć, jak daleko może się posunąć”. Jednak „w pewnym momencie potrzebna jest zdecydowana ręka, która powie: dosyć!”.
CZYTAJ DALEJ

Delegaci Episkopatów Europy: troska o stworzenie to istotna część wiary, a nie opcja polityczna

Troska o stworzenie jest istotną częścią wiary chrześcijańskiej, a nie opcją polityczną. Mówiono o tym podczas spotkania biskupów delegatów konferencji episkopatów Europy i dyrektorów krajowych kościelnych biur ds. ochrony stworzenia.

Spotkanie odbyło się w dniach 19-21 września w Castel Gandolfo pod hasłem „«Laudato si’»: nawrócenie i zaangażowanie”. W dziesiątą rocznicę encykliki papieża Franciszka „Laudato si’” zorganizowała je Sekcja ds. Ochrony Stworzenia Rady Konferencji Biskupich Europy (CCEE). Jej przewodniczący, greckokatolicki biskup Bohdan Dziurach wskazał na trwałą wartość encykliki, uznając ją za kamień milowy nauczania i działań Kościoła katolickiego w dziedzinie ochrony środowiska.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję