W homilii przypomniał młodzieży, że przyjmie sakrament, za który będzie w pełni odpowiedzialna w swoim sumieniu. Gratulował jej również wytrwania w wierze podczas pandemii. – Możecie być z siebie dumni, że (...) nie zapomnieliście o Kościele i Ewangelii, która tak naprawdę jest z nami od ponad 2 tys. lat i jest zapisem śmierci Jezusa na Golgocie, Jego zmartwychwstania i powołania Kościoła oraz wezwaniem Apostołów do pójścia między ludzi i głoszenia słowa Bożego – podkreślił metropolita częstochowski.
– To w imię Chrystusa tutaj się zgromadziliśmy i przyzywamy Ducha Świętego, aby umocnił nas w wierze i przypomniał to, czego się nauczyliśmy i że jesteśmy jak Apostołowie powołani do głoszenia Chrystusa nie tylko słowem, ale i życiem. Bez pomocy Ducha Świętego trudno być prawdziwym chrześcijaninem – dodał.
– Duch Święty pomoże wam poznać Chrystusa, pokochać Chrystusa i głosić Chrystusa, pomoże Go odkrywać na kartach Ewangelii. Proście więc Ducha Świętego o odwagę w wyznawaniu wiary, bo wiara jest darem spotkań z Jezusem każdego dnia – zachęcał młodych abp Depo.
Po Mszy św. metropolita poświęcił na placu przed kościołem odnowioną figurę Matki Bożej Niepokalanej, która jest pamiątką figury wzniesionej przez ks. Walentego Kotta w miejscu ołtarza głównego spalonego w 1916 r. kościoła. Arcybiskup poświęcił również przywrócony pamięci Trójkątny Cmentarz Ewangelicki i modlił się za spoczywających na nim zmarłych.
2021-06-08 09:59
Ocena:+10Podziel się:
Reklama
Wybrane dla Ciebie
Abp Depo przewodniczył Drodze Krzyżowej w centrum Częstochowy
„Chcemy prosić Ojca o zrozumienie naszych dróg, naszych podejmowanych krzyży, abyśmy je przeżywali w duchu wiary i zawierzenia Bogu do końca. Prosimy o wierność w miłości do końca, bo On nas umiłował do końca” - mówił abp Wacław Depo, metropolita częstochowski, do uczestników Drogi Krzyżowej, która wieczorem 7 kwietnia przeszła w centrum Częstochowy, spod pomnika św. Jana Pawła II i krzyża na Placu Daszyńskiego, Alejami Najświętszej Maryi Panny w kierunku Jasnej Góry.
Abp Depo przypomniał słowa św. Jana Pawła II, że „iść przed siebie to znaczy mieć świadomość celu” - Dlatego dzisiaj podejmujemy Drogę Krzyżową. Idziemy drogą, którą przeszedł Chrystus. Wierzymy w to, że tak jak z Nim idzie z nami także Matka, nasza Królowa, Przewodniczka i Orędowniczka u boku Syna – mówił abp Depo.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
W Jerozolimie uroczystej eucharystii Niedzieli Palmowej w bazylice Bożego Grobu oraz tradycyjnej procesji palmowej z Betfage na Górze Oliwnej przewodniczył łaciński patriarcha kard. Pierbattista Pizzaballa.
W koncelebrowanej Eucharystii wzięło udział 4 biskupów, 80 kapłanów oraz wierni lokalnego kościoła i pielgrzymi przybyli na Wielkanoc do Jerozolimy. Po poświęceniu palmowych liści i gałązek oliwnych procesja trzykrotnie okrążyła grób Zmartwychwstałego Pana.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.