Reklama

Temat tygodnia

Chrześcijaństwo - nadzieja dla świata

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Słynne greckie ICHTIS - ryba - to skrót określenia: Jezus Chrystus Syn Boga Zbawiciel. Wyrażenie to jest wyznaniem wiary w Jezusa Chrystusa, który jest Synem Bożym, Zbawicielem świata. Dlatego w znaku ryby pierwsi prześladowani chrześcijanie wypowiadali swoją tożsamość, informowali o swojej przynależności do wspólnoty uczniów Chrystusa. Szczególnie w rzymskich katakumbach znak ryby był bardzo często używany. Ale znak ten, używany z całą świadomością jego znaczenia, zauważamy także dziś, np. na niektórych samochodach, których kierowcy w ten sposób również starają się dać świadectwo swojej wiary.
Dla pierwszych chrześcijan krzyż nie oznaczał niczego dobrego. Był znakiem pohańbienia, rodzajem szubienicy, na której w wielkich mękach ginęły tysiące ludzi skazanych za różnego rodzaju przestępstwa. Potem jednak dostrzeżono w nim istotę nauki Chrystusa. Św. Paweł oznajmia, że krzyż jest dla niego ważny, że chlubi się krzyżem, a to ze względu na Pana Jezusa i Jego zbawcze dzieło, które dokonało się właśnie na drzewie krzyża.
Wszyscy mamy więc świadomość, że krzyż jest najbardziej wymownym znakiem Jezusa Chrystusa, który za nas umarł i zmartwychwstał, który jest Bogiem. Teologia krzyża wiąże się ściśle z teologią odkupienia, z działaniem odkupieńczym Jezusa Chrystusa. Krzyż jest kluczem i sercem w chrześcijaństwie, które nie może obejść się bez krzyża. Jednak bez zmartwychwstania Chrystusa krzyż byłby czymś zupełnie niezrozumiałym. Zmartwychwstanie Pańskie udowodniło nam, że ostatnie słowo nie należy do śmierci. Zmartwychwstanie Pana Jezusa jest dowodem wszechmocy Bożej.
Także współczesny świat boi się krzyża. Usuwa go, bo chce żyć bez jakichkolwiek ograniczeń w swej wolności, rozumianej często jako zwykła swawola. Ale walka z krzyżem to walka z Bogiem - musimy to sobie uświadomić. Bo treść krzyża, według nauki ewangelicznej, jest sednem życia. Krzyż ma też ogromne znaczenie kulturowe, jest wyrazem wielkiej kultury chrześcijańskiej, która jest kulturą miłości. Mieści się w niej zatem cała ludzkość i całe jej dobro. Wydaje się, że ci, którzy walczą z krzyżem, tego nie rozumieją. A przecież to bardzo ważne, by w kulturę ludzkości weszła miłość! Najlepszą i najbardziej wymowną wykładnią tej miłości jest właśnie krzyż. Bo jak Bóg umiłował człowieka - tak bardzo, że „Syna swego dał, abyśmy nie zginęli, ale osiągnęli życie wieczne” (por. J 3,16) - tak człowiek ma miłować Boga i drugiego człowieka. Na tym polega chrześcijańska cywilizacja miłości.
Znak krzyża świętego wyraża także stosunek do otaczającego świata. Chrześcijanom obce mają być zabijanie, niszczenie, wykorzystywanie biedniejszych i wszelkiego typu oszukańcze manipulacje. To, że ok. 170 tys. chrześcijan ginie dla tych ideałów w ciągu roku mówi także o tym, jak potrzebne jest niesienie chrześcijaństwa - tej kultury miłości wszystkim ludziom na świecie.
Wiek XX - wiek dwóch wielkich totalitaryzmów: bolszewizmu i hitleryzmu, a także wielkich zbrodni, których świadkami jest już obecne pokolenie - to żniwo wspomnianej walki z krzyżem Chrystusowym, lekceważenia nauki Ewangelii, podeptania przykazań Bożych, tym samym przekreślenia miłości. Czy takiego świata pragnie ludzkość?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Izrael/ Armia zapowiedziała dziesięciogodzinne „przerwy humanitarne” w walkach w Strefie Gazy

2025-07-27 09:21

[ TEMATY ]

Izrael

PAP/EPA/SHAHZAIB AKBER

Izraelskie wojsko zapowiedziało w niedzielę dziesięciogodzinne „przerwy humanitarne” w działaniach zbrojnych na niektórych obszarach w Strefie Gazy. Decyzja ta została ogłoszona po tym, gdy armia poinformowała o wznowieniu zrzutów z pomocą humanitarną nad palestyńską półenklawą i ustanowieniu „korytarzy humanitarnych” dla konwojów ONZ.

Jak przekazał portal Times of Israel, przerwy w działaniach zbrojnych będą wprowadzane w miejscach, w których aktualnie nie operują izraelskie siły lądowe, w tym w Al-Mawasi, Dajr al-Balah i mieście Gaza.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Życiodajna modlitwa

2025-07-22 10:21

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

Adobe Stock

Francuski sługa Boży Henri Caffarel, założyciel ruchu małżeńskiej duchowości Équipes Notre-Dame, często był zapraszany do głoszenia rekolekcji w seminariach duchownych. Przyjmował te zaproszenia i z wielkim przejęciem wygłaszał nauki.

Pewnego razu pojechał na jeden dzień na francuską prowincję, do grupy seminarzystów, którzy poprosili, aby porozmawiał z nimi o tym, czego rodziny oczekują od księdza. W drodze powrotnej nie był z siebie dymny, ponieważ nękało go pytanie, dlaczego nie udało mu się przekonać przyszłych kapłanów do tego, że to modlitwa jest konieczna i najważniejsza, i że to o niej trzeba rozmawiać z ludźmi. Analizował spotkanie i zrozumiał, że bardziej przemawiają do młodych argumenty o służbie ludziom, ubogim, ciemiężonym, ale dużo mniej o prymacie modlitwy ponad tymi działaniami. Napisał list do seminarzystów.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: miłujmy tak, jak miłuje nas Bóg

2025-07-27 12:21

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican News

Dziś liturgia zachęca nas, abyśmy w modlitwie i miłości czuli się miłowani i miłowali, tak jak Bóg nas miłuje - powiedział Ojciec Święty w rozważaniu poprzedzającym niedzielną modlitwę „Anioł Pański”.

Nawiązując do czytanego w XVII niedzielę zwykłą roku C fragmentu Ewangelii (Łk 11, 1-13) papież zaznaczył, iż słowa modlitwy „Ojcze nasz” przypominają nam, że jesteśmy miłowanymi dziećmi poznającymi wspaniałość miłości Boga. Komentując następnie słowa o człowieku wstającym w nocy, by pomóc swemu przyjacielowi ugościć niespodziewanego przybysza, Leon XIV podkreślił, że Bóg zawsze nas wysłuchuje, gdy się do Niego modlimy. Zachęcił do wytrwałości w modlitwie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję