Reklama

Organy firmy Metzler w Policach

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W encyklice „Musicae sacrae disciplina” z 25.12.1955 r. papież Pius XII w rozdziale trzecim napisał: „Pierwszeństwo przed wszelkimi innymi instrumentami w świętych obrzędach mają organy, tony ich bowiem wybornie harmonizują ze świętymi pieniami i obrzędami, dodając im prawdziwej wspaniałości i przepychu; wzniosłością zaś swoją i słodyczą wzruszają serca wiernych, napełniając je jakoby niebiańską radością i mocno pociągają ku Bogu i rzeczom wyższym”. Sobór Watykański II w Konstytucji o liturgii świętej „Sacrosanctum Concilium” w rozdziale VI „Muzyka sakralna” dopowiada: „W Kościele łacińskim należy mieć w wielkim poszanowaniu organy piszczałkowe jako tradycyjny instrument, którego brzmienie ceremoniom kościelnym dodaje majestatu, a umysły podnosi do Boga i spraw niebieskich”. Kościoły przemawiały dawniej i przemawiają współcześnie pięknem architektury, rzeźby, malarstwa, ale nade wszystko pięknem sprawowanej liturgii, w oprawie której organy piszczałkowe mają pierwszeństwo przed innymi instrumentami.

Brzmi organów cudny ton

Uroczystość poświęcenia organów stanowi wyjątkowe wydarzenie w skali parafii, miasta i całej archidiecezji. Tak było w niedzielę 19 lutego o godz. 18 w kościele św. Kazimierza w Policach... „Niby echo spoza świata, brzmi organów cudny ton. Świętym hymnem w niebo wzlata, wzbija się przed Boży tron” - to fragment pieśni ku czci św. Cecylii, którą chór „Maria Cantat” pod dyrekcją Jerzego Leszczyńskiego wprowadził licznie zgromadzoną rzeszę wiernych w podniosłą uroczystość. Ksiądz kan. Waldemar Gasztkowski powitał zgromadzonych i poprosił abp. Andrzeja Dzięgę o poświęcenie nowo zamontowanych organów piszczałkowych. Trzy manuałowe, 55-głosowe organy o trakturze elektromagnetycznej zostały zakupione w 2010 r. i sprowadzone ze szwajcarskiej miejscowości Bienne/Biel w kantonie Bern. Instrument (opus 131) zostały zbudowane przez firmę Metzler & Co. w 1943 r. Wielokrotnie przebudowywany i doposażony w nowe głosy i mechanizmy otrzymał finalny kształt dopiero w 1971 r. Demontaż, generalny remont oraz przebudowę organów przeprowadził szczeciński organmistrz Waldemar Wasilewski. W trakcie prac wymienione zostały na nowe: traktura tonowa i registrowa, miech główny, tablica elektryczna i zasilacz. Instrument został obudowany nową szafą oraz otrzymał nowe piszczałki prospektowe. Prace, które trwały od maja 2011 r., zostały przeprowadzone starannie, zgodnie z zasadami sztuki organmistrzowskiej.

Poświęcenie organów

W dniu poświęcenia przy instrumencie zasiadł katedralny organista Bartłomiej Pudło. Po modlitwie i akcie poświęcenia wykonał wspaniałą introdukcję do „Te Deum” barokowego kompozytora Marca-Antoine’a Charpentiera, po czym całe zgromadzenie liturgiczne podjęło śpiew „Chwała na wysokości Bogu”. W rozważaniu nad Słowem Bożym Ksiądz Arcybiskup przywołał piękno harmonii stworzonej przez Boga, obecnej we wszechświecie i tak bardzo potrzebnej w przestrzeni serc i struktur społecznych, które tworzą ludzie, a dziś w sposób uroczysty uobecnionej dźwiękiem organów. W czasie Komunii św. przy delikatnym akompaniamencie zabrzmiała pieśń „Panis Angelicus” Césara Francka wykonana przez solistkę Opery Wrocławskiej Aleksandrę Makowską, po czym całe zgromadzenie liturgiczne złożyło uwielbienie Bogu w hymnie „Ciebie, Boga, wysławiamy”. Jakże majestatycznie, przy tutti organów zabrzmiały słowa: „Ciebie poprzez okrąg ziemi, z głębi serca ile zdoła, głosy ludów zgodzonymi, wielbi święta pieśń Kościoła”. Tu można było odczuć, jak zgodna pieśń połączona z pleno organowym potrafi wypełnić przestrzeń świątyni, wzbić się pod sklepienie i wrócić do serca, aby wzmocnić fundamenty wiary. Po słowach podziękowania przedstawicieli Rady Parafialnej oraz Księdza Proboszcza i po błogosławieństwie Księdza Arcybiskupa wszyscy usiedli, aby delektować się jeszcze „upominkami muzycznymi”. Z wielkim kunsztem, ukazując wielorakość barw głosów organowych, Bartłomiej Pudło wykonał Toccatę i fugę d-moll (BWV 565) Jana Sebastiana Bacha. Mocne, choć „niekrzykliwe” tutti oraz bardzo przejrzyste i delikatne głosy solowe świadczą o bardzo dobrym zintonowaniu instrumentu, dzięki czemu organy mają charakterystyczne „eleganckie” brzmienie. Wdzięczne „Ave Maria” Władimira Wawiłowa (w stylu Cacciniego) wykonane przez Aleksandrę Makowską z towarzyszeniem organów wprowadziło wszystkich w mistyczny nastrój zwieńczony zawierzeniem Opatrzności Bożej przeżytego dnia w pieśni „Wszystkie nasze dzienne sprawy”.
Po uroczystości wiele osób otoczyło koncertującego organistę, a spod jego palców wydobywały się coraz to nowe konstelacje akordów ukazujące paletę barw i techniczną sprawność „króla instrumentów”. Wdzięczność należy się wszystkim osobom zaangażowanym w powstanie tych organów, które niech brzmią po najdłuższe czasy Bogu na chwałę, a serca ludzi niech jednoczą we wspólnym śpiewie i unoszą ku niebu w darze modlitwy. Ach, gdyby tak we wszystkich świątyniach…

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prośmy Pana, aby dał nam łaskę szukania Boga we wszystkim

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 14, 7-14.

Sobota, 17 maja
CZYTAJ DALEJ

Kard. Steiner: trzeba zapewnić dostęp do sakramentów w regionie Amazonii

2025-05-16 17:35

[ TEMATY ]

sakramenty

Amazonia

Kard. Steiner

Vatican News

Kardynał Leonardo Steiner

Kardynał Leonardo Steiner

Brazylijski kardynał Leonardo Ulrich Steiner pragnąłby, aby Leon XIV kontynuował ścieżkę, którą z determinacją wyznaczył Franciszek, nieustannie pytający o życie w Amazonii: „Trzeba pracować nad zapewnieniem większego dostępu do sakramentów w tym regionie; głoszenie musi stać się modlitwą i chlebem”.

To było doświadczenie powszechnego tchnienia Ducha Świętego. Tak kardynał Leonardo Ulrich Steiner, arcybiskup Manaus, komentuje dla mediów watykańskich udział w konklawe, które wybrało Leona XIV. Zdaniem hierarchy, doświadczenie misjonarskie Papieża Leona XIV wniesie do pontyfikatu wrażliwość na ubogich i troskę o Wspólny Dom, w duchu jego poprzednika, papieża Franciszka.
CZYTAJ DALEJ

Wiemy, jak wyglądają pierścień i paliusz, które jutro otrzyma papież Leon XIV

2025-05-17 13:11

[ TEMATY ]

paliusz

Pierścień Rybaka

Papież Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV

Leon XIV

W niedzielę o godzinie 10 w Bazylice Świętego Piotra Papież Leon XIV oficjalnie rozpocznie swoją posługę jako następca Świętego Piotra, pasterz Kościoła powszechnego. Na Papieża zostaną nałożone m.in. paliusz i Pierścień Rybaka. Uroczystość pełna jest symboliki podkreślającej związek z apostołem Piotrem i powierzoną mu misją kierowania Kościołem.

Wśród liturgicznych insygniów papieża rzymskiego jest paliusz, symbol biskupa jako dobrego pasterza, a zarazem Baraneka ukrzyżowanego dla zbawienia ludzkości.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję