Reklama

Niezwykłe mozaiki w Andrzejowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Artysta wielkiej wiary, który polega nie tylko na sobie, swojej wiedzy i talencie, ale przede wszystkim na Stwórcy, który tym talentem go obdarzył, w zjednoczeniu z Bogiem i pod Jego natchnieniem może tworzyć wielkie dzieła. Dzieła na chwałę Bożą i cieszące oczy i serca ludzi. Takie dzieła - kompozycje, ikony i mozaiki - omodlone, niezwykle piękne i obrazujące bardzo realistycznie Ewangelię znajdują się w kościele pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Łodzi-Andrzejowie. To bodajże jedyna świątynia w archidiecezji łódzkiej, której wystrój w całości inspirowany jest sztuką sakralną pierwszego tysiąclecia chrześcijaństwa oraz twórczością Kiko Argüello, jezuity o. Marko Rupnika, prof. Jerzego Nowosielskiego i ks. Tadeusza Furdyny. Andrzejowskie mozaiki w ciepłych, optymistycznych barwach zachwycają i stwarzają atmosferę modlitwy. Harmonia wystroju świątyni sprawia, że tutaj chce się kontemplować Boga i wydaje się, że stąd bliżej do Stwórcy. Dla przybywających wymownym akcentem jest mozaika nad bocznym wejściem przedstawiająca gołębia z gałązką oliwną i okalający ją napis „Venientibus Pax et Salus” - „Przychodzącym pokój i zbawienie”.
Kościół w Andrzejowie to kompleksowe dzieło architekt Mirosławy Herczyńskiej, konstruktora Ryszarda Kopki, geodety Bogdana Kazimierczaka oraz kierownika budowy Mieczysława Jędraszka. Pracom tego zespołu przyglądał się artysta plastyk Mirosław Grzelak, któremu zależało, aby w powstającym obiekcie przewidzieć właściwe miejsce dla przyszłej dekoracji. Plany aranżacji wnętrza powstawały stopniowo. Artysta starał się uwzględniać uwagi proboszcza ks. kan. Mirosława Jagiełły. Na projekt wpłynęła chęć przedstawienia w sposób jasny, zrozumiały, ale zarazem piękny Ewangelii. Wrażliwość estetyczna proboszcza i zaprzyjaźnionego z nim artysty kształtowała się m.in. pod wpływem pielgrzymowania do Rzymu, oglądania kościołów Rawenny czy Wenecji. Urzekły ich tamtejsze wnętrza, choćby starych bazylik rzymskich, gdzie spotkać można tchnące pięknem i prostotą ikony, mozaiki oraz freski. Dzieła te, bardzo wiekowe, bo niektóre np. z VI wieku, mają dużą siłę wyrazu, czysty przekaz ewangeliczny i syntetyczną formę i mogą być źródłem inspiracji dla współczesnych artystów. Wielkim zapaleńcem idei mozaiki i ikony we wnętrzu okazał się wikariusz parafii, dolorysta ks. Ryszard Gumkowski, którego niezwykła wrażliwość artystyczna jeszcze bardziej zapaliła wszystkich do tego projektu. I tak od 2002 r. trwa niezwykle żmudna, ale też przynosząca wspaniałe efekty wizualne, ale też te duchowe i spajające parafian ze sobą i z centrum, jakim jest kościół, praca. Intencją projektanta aranżacji wnętrza i zarazem wykonawcy wszystkich dzieł Mirosława Grzelaka jest, aby wnętrze było utrzymane w jednorodnej, harmonijnej stylistyce, by cechowały je umiar i prostota.
Skromny ołtarz i tabernakulum w kształcie kielicha na tle mozaiki wykonanej z około pół miliona elementów. Kompozycja, realizowana półtora roku, przedstawia Maryję siedzącą na tronie i trzymającą małego Jezusa na kolanach. W mozaice nawiązano do tytułu świątyni, która jest poświęcona Niepokalanemu Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. Równocześnie jest to przedstawienie Maryi jako personifikacji Mądrości Bożej, podobnie jak w słynnym kościele Hagia Sofia w Stambule (dawny Konstantynopol). Monumentalne dzieło przyciąga uwagę i kieruje nasze myśli ku Matce Chrystusa. Jednak pierwszymi mozaikami w Andrzejowie było najpierw podziękowanie za 25 lat pontyfikatu Jana Pawła II, z herbem papieskim, które wykonano na posadzce tuż przed prezbiterium oraz wspomniana już kompozycja nad wejściem do świątyni. Po zrealizowaniu głównej mozaiki powstały jeszcze dwie zlokalizowana na ścianach bocznych nawy głównej - „Chrzest Pański” umiejscowiony bezpośrednio przy chrzcielnicy oraz naprzeciw: „Zmartwychwstanie - Zstąpienie Jezusa do otchłani”. Tą ostatnią niedawno poświęcił redaktor odpowiedzialny „Niedzieli Łódzkiej” ks. prał. Waldemar Kulbat. W trakcie realizacji jest „Wesele w Kanie”, które ozdobi ścianę boczną prezbiterium. A następnie dopełniająca prezbiterium „Ostatnia Wieczerza”.
Mozaiki to niejedyne realizacje w andrzejowskim kościele autorstwa Mirosława Grzelaka. Ten wszechstronny artysta jest także autorem scen stacji Drogi Krzyżowej w całości inspirowanych ikoną oraz obrazów „Miłosierdzia Bożego” - na podobieństwo wileńskiego, i „Matki Boskiej Nieustającej Pomocy”, nawiązującego do tradycyjnych przedstawień. Obydwa wiszą w bocznych kapliczkach. Pomysłu i wykonania p. Grzelaka są także chrzcielnica i kropielnica. W przyszłości także na chórze powstanie mozaika. Ma zawierać elementy abstrakcyjne. W planach są także witraże.
Na przykładzie kościoła w Andrzejowie widać, że architektura wnętrza podporządkowana jednej osobie, jednemu artyście daje dobre efekty. Jeśli do tego jest to „człowiek Boży” sacrum w przestrzeni nie zostaje zagubione, a wręcz przeciwnie - świątynia wypełnia się dziełami, które tchną optymizmem, radością i nawiązują do wielkiej sztuki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Miłosierdzia Bożego

W Wielki Piątek rozpoczyna się Nowenna do Miłosierdzia Bożego. Pan Jezus polecił Siostrze Faustynie, aby przez 9 dni odmawiała szczególne modlitwy i tym samym sprowadzała rzesze grzeszników do zdroju Jego miłosierdzia.

„Pragnę, abyś przez te dziewięć dni sprowadzała dusze do zdroju mojego miłosierdzia, by zaczerpnęły siły i ochłody, i wszelkiej łaski, jakiej potrzebują na trudy życia, a szczególnie w śmierci godzinie. W każdym dniu przyprowadzisz do serca mego odmienną grupę dusz i zanurzysz je w tym morzu miłosierdzia mojego. A ja te wszystkie dusze wprowadzę w dom Ojca mojego. Czynić to będziesz w tym życiu i w przyszłym. I nie odmówię żadnej duszy niczego, którą wprowadzisz do źródła miłosierdzia mojego. W każdym dniu prosić będziesz Ojca mojego przez gorzką mękę moją o łaski dla tych dusz.
CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc to cząstka wieczności – mówił ks. Jan Twardowski

2025-04-19 13:07

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Milena Kindziuk

Red

Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.

Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Jerozolima: radosne „Alleluja” wszystkich Kościołów

W tym roku liturgie paschalne w bazylice Bożego Grobu w Jerozolimie, którą kościoły wschodnie nazywają bazyliką Zmartwychwstania, były polifoniczną proklamacją radosnego Alleluja chrześcijan wszystkich Kościołów. Łacińskie wielkanocne orędzie wybrzmiało w czasie uroczystej eucharystii pod przewodnictwem kard. Pierbattisty Pizzaballa oraz podczas rezurekcyjnej procesji.

W homilii kard. Pizzaballa mówił o potrzebie odnajdywania nadziei chrześcijańskiej mimo, iż sytuacja społeczna napawa lękiem, niepewnością i rozpaczą. «Stoimy tutaj przed pustym grobem Chrystusa, – powiedział patriarcha – który jest potężnym znakiem i proroctwem nadziei. On przypomina nam, że bez względu na to, jak niesprawiedliwe są nasze próby, jak upokarzające jest stanie na Golgocie, jak ciężki i bolesny jest krzyż – pusty grób Chrystusa staje się dla nas znakiem niezachwianej nadziei, świadectwem, że sprawiedliwość zatriumfuje, nadzieja się wypełni, a pokój zapanuje.»
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję