Reklama

Małżeństwo drogą do świętości

Niedziela warszawska 41/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

MILENA KINDZIUK: - Właśnie ukazała się Pana najnowsza książka „Małżeństwo i rodzina w nauczaniu oraz doświadczeniu Kościoła”. Jak zmieniała się wizja małżeństwa i rodziny w nauczaniu Kościoła?

DR GRZEGORZ ŁĘCICKI: - Fundamenty doktryny Kościoła na temat małżeństwa i rodziny są niezmienne. Ukazanie sakramentalnej wizji małżeństwa jako uświęconego związku między mężczyzną i kobietą, związku charakteryzującego się miłością, wiernością, trwałością, płodnością był, jest i będzie zasadniczym przesłaniem Kościoła wobec ludzkości. Naturalnie, poprzez kolejne wieki i epoki zmieniały się uwarunkowania historyczne, kulturowe, w których Kościół głosił swe przesłanie. Tę zmienność oraz konkretne fenomeny starałem się pokrótce przypomnieć, by pokazać, jak nauczanie Kościoła o małżeństwie i rodzinie musiało się zmagać z ideami przeciwnymi.

- Pogańskimi?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Najpierw pogańskimi, a potem heretyckimi, a także z praktyką życia w poszczególnych czasach. Dlatego opisuję m.in. rozmaite symbole i rytuały towarzyszące zawarciu sakramentu małżeństwa.

- Jakie jest podstawowe przesłanie biblijne dotyczące małżeństwa?

Reklama

- Dla chrześcijaństwa, Kościoła fundamentalnym wydarzeniem jest zmartwychwstanie Pana Jezusa. Dopiero ono ukazuje nową perspektywę wszelkich rzeczywistości doczesnych, a więc i małżeństwa. Objawienie zawarte w Biblii - przesłanie Starego i Nowego Testamentu - przedstawia małżeństwo i rodzinę w rozmaitych aspektach. Ten podstawowy to afirmacja małżeństwa jako dzieła samego Boga Stwórcy; włączenie zaś małżeństwa w porządek sakramentalny przedstawia je jako odrębne, specyficzne powołanie i jedną z dróg świętości. Doktryna o małżeństwie wyraźnie akcentuje równość obu płci, podkreśla ich godność, czyni małżonków współpracownikami Stwórcy w dziele przekazywania nowego życia.

- Co jest najważniejsze we współczesnym nauczaniu Kościoła na temat małżeństwa i rodziny?

- Wobec rozmaitych ideologii neopogańskich Kościół niezmiennie przypomina, że małżeństwo jest jedyną instytucją stworzoną przez Boga, sakramentalnym związkiem kobiety i mężczyzny. Konsekwencją takiego orędzia jest niemożność zrównania, utożsamienia innych związków interpersonalnych z małżeństwem.

- Chodzi np. o związki homoseksualne?

- Tak. Nauczanie o małżeństwie jako związku trwałym, nierozerwalnym ma ogromne znaczenie wobec dzisiejszej swobody obyczajów, plagi rozwodów, dominacji uczuć nad wolą i rozumem. Niemal wszechobecnej erotyce w kulturze masowej i mediach Kościół przeciwstawia ideał czystości, wierności, skromności.
Doświadczenie Kościoła ukazuje także współczesnemu światu godność małżeństwa oraz to, że stanowi ono drogę do świętości. Łaska sakramentu małżeństwa niewątpliwie pomaga w przezwyciężaniu codziennych kłopotów, trudności, kryzysów. Zaproszenie Chrystusa do swego życia zawsze owocuje, bo nie pozostawia człowieka samemu sobie; ludzkie siły zawodzą, więc warto i należy opierać się na Bogu.

- Wiele do tego nauczania wniósł Jan Paweł II.

Reklama

- Papież Polak odważnie, jasno i klarownie poruszał w swoim nauczaniu kwestie ludzkiej płciowości. Wyraźnie ukazał, że mówienie o sferze seksualnej nie jest dla Kościoła jakimś tabu, ale niezwykle istotnym problemem, wokół którego narosło wiele nieporozumień i stereotypów. Nie bał się podejmowania kwestii trudnych, wywołujących sprzeciw rozmaitych środowisk odrzucających doktrynę katolicką np. na temat godności przekazywania życia.
Jan Paweł II przypominał także i podkreślał naukę II Soboru Watykańskiego o rodzinie jako Kościele domowym. Akcentował powołanie małżonków do świętości.

- Jan Paweł II jako pierwszy papież beatyfikował też parę małżeńską…

- I to jest kolejny wielki i wymowny znak dla całego Kościoła i ludzkości, wyraźnie, jednoznacznie pokazujący, że sakramentalne małżeństwo stanowi drogę uświęcenia. Nie wolno zapominać o tym, że poczet świętych i błogosławionych to nie tylko duchowni - papieże, biskupi, kapłani, nie tylko założyciele zakonów, ale także ludzie świeccy - w tym małżonkowie, ojcowie i matki, wdowy, których miłość i wiara osiągnęły stopień heroiczny; wśród męczenników za wiarę osoby świeckie stanowią wielką liczbę.
Dokonana przez Jana Pawła II w Watykanie w 2001 r. beatyfikacja obojga małżonków - Alojzego i Marii Beltrame Quattrocchich była wydarzeniem bez precedensu w dziejach Kościoła. Warto przypomnieć, że w czasie pontyfikatu Benedykta XVI - w 2008 r. w Lisieux - odbyła się beatyfikacja Zelii i Ludwika Martin, rodziców św. Teresy. Oba te wydarzenia pokazują jasno, że do nieba można iść… parami.

- Papież Benedykt XVI też sporo miejsca poświęca w swym nauczaniu małżeństwu i rodzinie.

Reklama

- Benedykt XVI nieustannie zmaga się z napastliwymi ideologiami neopogańskimi, starającymi się odrzeć małżeństwo, a co za tym idzie - człowieka - z jego godności. Wobec ekspansji ideologii homoseksualnej, proaborcyjnej, etyki relatywistycznej, hedonizmu i materializmu Papież odważnie przypomina nauczanie Kościoła o małżeństwie jako trwałym, płodnym związku mężczyzny i kobiety, przeciwstawia się fałszywej wizji wolności i miłości naznaczonej egoizmem i chciwością, apeluje o ochronę ludzkiego życia od poczęcia do naturalnej śmierci, przeciwstawia się wolnym związkom, rozwiązłości, apeluje o wstrzemięźliwość seksualną.

- Jakie jest teraz zadanie Kościoła wobec rodziny oraz współczesnych tendencji antyrodzinnych, promowania związków partnerskich itd.?

- Zadanie Kościoła się nie zmienia, zawsze jest takie samo: to głoszenie Ewangelii o Chrystusie ukrzyżowanym i zmartwychwstałym. Problemem jest pewnie to, że większość wiernych została ochrzczona w wieku dziecięcym, wymaga więc swoistej powtórnej katechizacji, by dokonywać świadomych wyborów egzystencjalnych.
Kościół w Europie i w Polsce staje się coraz bardziej misyjny, gdyż istnieje w ogromnym obszarze cywilizacji postchrześcijańskiej, neopogańskiej, a nawet neobarbarzyńskiej. Każde pokolenie wymaga ewangelizacji, my także. Skutkiem przyjęcia Ewangelii jest konkretna hierarchia wartości moralnych, zakazów, nakazów, ideałów. To Dekalog i Ewangelia ukształtowały kulturę oraz cywilizację europejską, w tym także określony model małżeństwa i rodziny.
Wobec tendencji antyrodzinnych Kościół afirmuje małżeństwo; może powinien jeszcze bardziej troszczyć się o to, by parafia stanowiła wspólnotę rozmaitych wspólnot, a nie wyłącznie anonimowy tłum nieznanych sobie osób. Niewątpliwie warto rozwijać sieć poradni rodzinnych i małżeńskich, a w katechezie akcentować rolę i znaczenie powołania małżeńskiego. Nie wiem, czy zadaniem katechetów jest uświadamianie seksualne młodzieży, ale niewątpliwie jest nim nauczanie o godności płci i przekazywania życia. Kościół, by przemawiać do współczesnego świata, musi poszukiwać swego miejsca w mass mediach, które niemal w decydujący sposób wpływają na kształtowanie współczesnej obyczajowości.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak wyglądały ostatnie godziny Papieża Franciszka?

2025-04-22 13:07

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

Włodzimierz Rędzioch

Gestem podniesionej ręki rankiem w Poniedziałek Wielkanocny Papież Franciszek pożegnał się ze swym osobistym asystentem medycznym, potem zapadł w śpiączkę i odszedł. Nie cierpiał – relacjonują osoby, które były do ostatnich chwil przy Franciszku w momencie jego śmierci. Wcześniej dziękował za powrót na Plac Świętego Piotra.

Wśród ostatnich słów Ojca Świętego znalazło się podziękowanie dla osobistego asystenta medycznego, Massimiliano Strappettiego, za to, że zachęcił go do odbycia ostatniego przejazdu papamobile, w niedzielę, po błogosławieństwie Urbi et Orbi. „Dziękuję, że zabrałeś mnie z powrotem na Plac” – powiedział Franciszek.
CZYTAJ DALEJ

Sede vacante – osierocona Stolica Apostolska

2025-04-23 14:03

[ TEMATY ]

konklawe

śmierć Franciszka

Sede vacante

PAP/EPA/RICCARDO ANTIMIANI

Z chwilą śmierci lub – jak w wypadku Benedykta XVI w lutym 2013 – ustąpienie papieża z urzędu rozpoczyna się w Stolicy Apostolskiej i Kościele katolickim okres tak zwanego „sede vacante”, czyli „pustego tronu [Piotrowego]”. Potrwa on do wyboru nowego Następcy św. Piotra, który zajmie jego „tron”.

W tym czasie odpowiedzialność za Kościół katolicki spada na Kolegium Kardynałów, które jednak – zgodnie z prawem kanonicznym i innymi przepisami – nie ma prawa dokonywać jakichkolwiek zmian w „zarządzaniu Kościołem powszechnym” ani podejmować decyzji zastrzeżonych wyłącznie dla papieża. Należy natomiast zapewnić w miarę normalne funkcjonowanie administracji watykańskiej.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: ośmiu Polaków będzie obecnych przy pochowaniu papieża

2025-04-23 19:06

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Dwóch polskich kardynałów kurialnych, dwóch członków kapituły bazyliki Santa Maria Maggiore i czterech dominikanów - penitencjarzy mniejszych w tej bazylice ma prawo udziału w pochowaniu 26 kwietnia papieża Franciszka do grobu w Bazylice Papieskiej Matki Bożej Większej - wynika z komunikatu Urzędu Papieskich Celebracji Liturgicznych.

Podziel się cytatem Uroczystości będzie przewodniczył Kamerling Świętego Kościoła Rzymskiego, kard. Kevin Joseph Farrell.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję