Reklama

Narodowa galeria

Niedziela płocka 15/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sztuka: architektura, rzeźba, malarstwo, w historii cywilizacji człowieka związana była od zawsze z religią. Najwspanialsze dzieła sztuki powstawały przede wszystkim w związku z kultem, w mniejszym stopniu z domem władcy, którego władza - w powszechnym mniemaniu - pochodziła od Boga. Te więzi zaczęły słabnąć dopiero w XIX w. O ile architektura sakralna, związana z religią katolicką tego czasu, nadal odgrywała ważną rolę obok budowli świeckich, to rzeźba i malarstwo tę wiodącą pozycję straciły. W Polsce zmniejszyła się podówczas rola Kościoła jako mecenasa sztuki, głownie pod wpływem negatywnej polityki prowadzonej przez zaborców.

XIX-wieczne malarstwo powstaje głównie w kręgu szkół artystycznych. Akademia decyduje o tym, co jest dobre w sztuce, a co mniej wartościowe, jakie tematy są ważne i wzniosłe, a jakie podrzędne i trywialne. To temat dzieła sztuki określał jego rangę i wartość, a wyznaczała ją następująca kolejność: malarstwo historyczne (religijne, alegoryczne, mitologiczne), pejzaż, portret, malarstwo rodzajowe, martwa natura.

Największym przedstawicielem malarstwa historycznego w Polsce jest Jan Matejko, który cały swój talent i całe swoje życie poświęcił krzewieniu wartości patriotycznych i religijnych. Malarstwo religijne reprezentowane jest przez dwa nurty. Z jednej strony jest to sztuka o charakterze świeckim i nie mająca kultowego przeznaczenia. Wykonywano ją z myślą o wystawach, tzw. "Salonach". Temat religijny był tylko pretekstem do namalowania obrazu, wykreowania wizji artystycznej malarza. Henryk Siemiradzki przedstawił męczeństwo pierwszych chrześcijan w obrazie Pochodnie Nerona czyli świeczniki chrześcijaństwa; obraz podarowany przez artystę społeczeństwu polskiemu stał się przyczyną powołania Muzeum Narodowego w Krakowie. "Zaprowadzenie chrześcijaństwa R. P. 966" to temat obrazu Jana Matejki. Powstają jednocześnie liczne obrazy z życia Jezusa Chrystusa i Matki Bożej tworzone w oparciu o własne potrzeby i przeżycia, których treści odbiegają od ewangelicznych przekazów. Często się zdarza, że sceny z życia świętych mają całkiem nie religijne znaczenie. Popularne tematy jak kuszenie św. Antoniego czy obrazy związane z Marią Magdaleną służą za pretekst do przedstawienia wątków erotycznych.

Odmienny, ale i skromniejszy, jest drugi nurt. Jest to malarstwo kościelne. Dokonania epoki renesansu i baroku stanowią wspaniały, ale i zamknięty rozdział. Związane jest to m.in. z przejęciem mecenatu przez państwo i zamożne mieszczaństwo. Brak badań nad tą sztuką nie pozwala w pełni dokonać jego oceny i wartości. Najczęściej są to obrazy związane z Męką Pana Jezusa, wizerunkami Matki Bożej i świętych, którym były dedykowane poszczególne ołtarze. Tym razem już dbano, aby przekaz ikonograficzny treści dzieła był zgodny z ewangelią. Postacie świętych opatrywano odpowiednimi atrybutami, po których je rozpoznawano. Wykonywali je często znakomici artyści. Na terenie diecezji płockiej można odnaleźć wiele dzieł wybitnych malarzy akademickich, których twórczość jest dziś mało znana albo całkowicie zapomniana. Obrazy Wojciecha Gersona znajdują się m.in. w Siecieniu, Drobinie i Pułtusku. Niektóre jego obrazy uległy zniszczeniu w trakcie pożaru czy rozbiórki świątyń, np. w Gostyninie czy Gąbinie. Piotr Kaczorowski namalował dla płockiej katedry Serce Pana Jezusa ( Muzeum Diecezjalne w Płocku), oraz Matkę Boską Siedmiu Boleści, a dla kościoła w ProboszczewicachŚw. Floriana i Św. Katarzynę. Dla tej samej świątyni Antoni Murzynowski wykonał Matkę Boską Łaskawą i Św. Józefa. Tych obrazów jest bardzo dużo, są wśród nich dzieła słabsze, ale też i dzieła wybitne. Jakość obrazu zależała od autora i jego ceny. Wpływ na cenę miała ranga malarza, rozmiar płótna i liczba przedstawionych osób.

W XIX w. ważną rolę odegrały liczne bractwa jak Arcybractwo Nieustającej Adoracji Najświętszego Sakramentu, które zajmowało się działalnością charytatywną, pośrednictwem pomiędzy niezamożnymi parafiami a wytwórcami i artystami wykonującymi różnego rodzaju sprzęty kościelne. Pośrednicząc w wykonywaniu sztuki kościelnej, nadzorowały jednocześnie, aby treści, przekazywane przez dzieła sztuki były zgodne z nauką Ewangelii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy 26 grudnia obwiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych?

2025-12-23 12:04

Adobe Stock

26 grudnia będziemy w Oktawie Narodzenia Pańskiego, podczas której obowiązuje w piątek wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych. Wyjątkiem może być sytuacja, gdy udzielona zostanie dyspensa przez biskupa diecezjalnego. Jak to wygląda w archidiecezji wrocławskiej?

„Piątkowa wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych nie obowiązuje tylko w piątki, w które wypada uroczystość (por. Kodeks Prawa Kanonicznego, kan. 1251). Zgodnie z „Tabelą pierwszeństwa dni liturgicznych”, zawartą w „Ogólnych normach roku liturgicznego i kalendarza” w Mszale Rzymskim (str. [84]), w roku liturgicznym występują dwie oktawy, które mają różną rangę: oktawa Wielkanocy w randze uroczystości (grupa I - znosi “post piątkowy”) oraz oktawa Narodzenia Pańskiego w randze święta (grupa II - nie znosi “postu piątkowego”)
CZYTAJ DALEJ

Betlejem: Bazylika nad Grotą Narodzenia

2025-12-26 15:39

[ TEMATY ]

Betlejem

Vatican Media

Jest na świecie miejsce, w którym tajemnica Bożego Narodzenia przeżywana jest przez cały rok. To Bazylika w Betlejem, zbudowana nad grotą, gdzie rzeczywiście narodził się Zbawiciel. Jej historię i obecną postać przybliża watykańskim mediom były Kustosz Ziemi Świętej o. Francesco Patton OFM

Nad Grotą Narodzenia wzniesiono pierwszą wielką bazylikę o pięciu nawach z ośmiokątnym prezbiterium. Najnowsze wykopaliska sugerują, że pierwotna budowla była tylko nieznacznie krótsza i równie szeroka jak obecna. Jej struktura, być może uszkodzona przez pożar (prawdopodobnie podczas powstania samarytańskiego w 529 r. po Chr.), została następnie odbudowana. Tradycja - nie w pełni potwierdzona przez archeologię - głosi, że cesarz Justynian (VI wiek) zburzył starą świątynię, aby wznieść nową, większą i piękniejszą.
CZYTAJ DALEJ

Bp I. Pękalski: Św. Szczepan posługiwał się miłością jako orężem i dzięki niej wszędzie zwyciężał!

2025-12-27 09:39

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Biskup senior Ireneusz Pękalski

Biskup senior Ireneusz Pękalski

Biskup senior Ireneusz Pękalski przewodniczył Mszy św. w archikatedrze łódzkiej w drugi dzień świąt Bożego Narodzenia.

- Jezus staje się dla nas mały, przychodzi jak dziecko bezradne potrzebujące naszej pomocy. Nie chce nas razić siłą, prosi o naszą miłość. Nie chce od nas niczego innego poza naszą miłością. Ponieważ miłość jest uczuciem myśli i woli, która jest znakiem takiego wielkiego zaufania Panu Bogu. Z biegiem czasu Boże Narodzenie stało się świętem darów. Pośród wielu darów, które kupujemy i otrzymujemy, nie zapominajmy o prawdziwym darze - dać sobie siebie nawzajem, dać coś z siebie, otworzyć nasz czas na Pana Boga. Tam będzie się rodzić radość, tam będzie prawdziwe Boże Narodzenie! – mówił w homilii biskup emeryt archidiecezji łódzkiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję