Reklama

Kuźnia etyków

Polska edukacja wciąż ma problem: jak zapewnić możliwość nauki etyki w każdej ze szkół? I choć kwestia ta na poziomie krajowym wciąż pozostaje nierozwiązana, Dolny Śląsk zdaje się iść do przodu.

Niedziela wrocławska 8/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Marta Pietkiewicz: - Jak zrodził się pomysł utworzenia nowego kierunku studiów podyplomowych na Papieskim Wydziale Teologicznym? Czy spotkał się Ojciec lub Władze Uczelni z konkretnym zapotrzebowaniem na tego typu kwalifikacje?

Reklama

O. Jerzy Tupikowski: - Na temat dodatkowych specjalizacji filozoficznych, głównie zaś w obrębie studiów podyplomowych mówiono w naszym środowisku akademickim już od kilku lat. Ostatnio jednak tamte wstępne projekty nabrały konkretnego kształtu głównie z uwagi na pojawiające się coraz częściej w przestrzeni publicznej debaty wokół idei stopniowego wprowadzania w szkolnictwie polskim - podstawowym, gimnazjalnym oraz średnim, zajęć z etyki. Nie wchodząc tutaj w kwestie natury światopoglądowej, chociaż - jak wiadomo - to one głównie „napędzają” całą machinę dyskusji wokół katechezy szkolnej, czyniąc tu swoisty „problemowy” pretekst do zastąpienia jej, przynajmniej częściowo, lekcjami z zakresu etyki, chcemy działać pozytywnie. Należy umacniać nasze dobrze uzasadnione przekonanie, że katecheza w jej dotychczasowym wymiarze oraz kształcie pozostaje niezagrożona. Niemniej jednak wydaje się czymś bardzo roztropnym przygotowywać takie kadry, które będą w stanie podjąć ewentualne nowe wyzwanie, jakim może się okazać prowadzenie zajęć szkolnych w zakresie etyki. Wystarczy dodać w tym kontekście jedynie, iż nie jest bez znaczenia to - wbrew lansowanym uproszczonym, obiegowym przekonaniom - jakiej etyki będzie się na różnych poziomach edukacji nauczać. Nie wystarczy bowiem powiedzieć, iż jest to po prostu naukowa dyscyplina normatywna oparta na ustaleniach ludzkiego rozumu, ponieważ pojawia się tu niebezpieczeństwo wielorakich relatywizacji. Chodzi więc o to, aby samo studium etyki, jak i jej nauczanie było rozumiane integralnie, tzn. aby to była etyka personalistyczna - wyrosła z prawdy i otwarta na prawdę o człowieku jako osobie i niezapominająca o swoim pierwszym źródle, jakim jest ustanowione przez Stwórcę prawo natury. Naturalnie, przywołany wyżej kontekst nie jest jedynym bodźcem do wzmożenia naszych wysiłków w celu utworzenia tego typu studiów podyplomowych. Są także inne, zwłaszcza te - związane z zapotrzebowaniem na studia humanistyczne o proweniencji w szerokim tego słowa znaczeniu filozoficznej, z podkreśleniem tego wewnętrznego światła, jakiego dostarcza solidna formacja antropologiczno-etyczna.

- Do kogo skierowane są te studia i co trzeba zrobić, żeby się na nie zapisać?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Nadrzędnym celem studiów jest przygotowanie nauczycieli etyki (ewentualnie także filozofii) dla szkół podstawowych, gimnazjów oraz liceów; zdobycie i pogłębienie wiedzy w zakresie etyki przez nauczycieli (zwłaszcza) przedmiotów humanistycznych, które implikują problematykę etyczną, jak również filozoficzną. W związku z tym, adresatami naszych studiów są absolwenci wszystkich szkół wyższych (po licencjacie zawodowym bądź magisterium), a zatem nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjów i liceów, ale nie tylko - także wszystkie osoby pragnące pogłębić swoją wiedzę ogólnofilozoficzną, z podkreśleniem dorobku filozofii klasycznej, zwłaszcza w obszarze chrześcijańskiego personalizmu. Szczegółowe informacje na temat wymaganych dokumentów znajdują się na stronie internetowej Uczelni: www.pwt.wroc.pl. Chociaż zajęcia rozpoczynają się już 19 lutego, to jednak dopuszczalny jest termin zgłoszeń aż do dnia 28 lutego br.

- Jak wygląda plan kształcenia?

Reklama

- Nasze studia pomyślane są jako układ 3 semestrów. Łączna liczba proponowanych w ich toku zajęć dydaktycznych wynosi 360 godzin, a przewidywana częstotliwość spotkań to 15 zjazdów w semestrze (po 8 godz.). A oto zaproponowana przez nas struktura zajęć podzielonych na trzy semestry - w każdym po pięć bloków tematycznych: antropologia filozoficzna, bioetyka, dydaktyka filozofii, etyka ogólna, etyka społeczna i polityczna, etyka szczegółowa, filozofia religii, historia doktryn etycznych, historia filozofii starożytnej i średniowiecznej, historia filozofii nowożytnej i współczesnej, konwersatorium myśli Jana Pawła II, logika z elementami ogólnej metodologii nauk, metafizyka, pedagogika z elementami dydaktyki, wstęp do filozofii.

- Co daje ten kierunek studiów absolwentom - jakie możliwości pracy, jaką wiedzę...?

- Zakładane przez nas zdobyte kwalifikacje absolwentów to: znajomość fundamentalnej problematyki etycznej; biegłość w orientacji we współczesnych sporach i dyskusjach etycznych; umiejętność oraz biegłość w argumentacji w obszarze etyki; pogłębiona świadomość obecności pierwiastka moralnego w różnych dziedzinach kultury; przygotowanie dydaktyczne w zakresie nauczania etyki (lub filozofii). Poza tym, absolwent naszych studiów podyplomowych winien posiadać znajomość i biegłość w zakresie podstawowej i pogłębionej problematyki filozoficznej (głównie filozofia w edukacji). Powinien cechować się umiejętnością krytycznego i otwartego prezentowania poglądów, umieć podejmować rzetelną analizę i interpretację tekstów filozoficznych oraz zdolność formułowania oraz uzasadniania poglądów własnych. Absolwent otrzyma przygotowanie do roli nauczyciela filozofii w szkolnictwie gimnazjalnym i średnim; nauczania etyki, umiejętność podjęcia pracy edytorskiej i translatorskiej, dialogu społecznego oraz w zakresie wsparcia socjalnego; profesjonalnej animacji ruchów społecznych i samorządowych; popularyzowania kultury rodzimej, jak również dialogu międzykulturowego.

- Z jakim zainteresowaniem na tym etapie spotkał się pomysł? I czy, jeśli się przyjmie, będzie kontynuowany w kolejnych latach?

- W tej chwili wpływają już pierwsze komplety dokumentów, co oczywiście napawa nas radością oraz nadzieją na przyszłość. Ufamy, iż dydaktyczna propozycja - ta związana z proponowanymi tutaj studiami podyplomowymi oraz planowanymi od kolejnego roku akademickiego studiami filozoficznymi pierwszego oraz drugiego stopnia spotka się z zainteresowaniem wszystkich osób, którym leży na sercu troska o swoją formację intelektualną osobistą, a także dzielenie się poznaną prawdą z innymi.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Być księżniczką

Niedziela małopolska 45/2017, str. 4

[ TEMATY ]

bł. Salomea

Małgorzata Cichoń

Bł. Salomea – witraż autorstwa Stanisława Wyspiańskiego w krakowskiej bazylice św. Franciszka z Asyżu, gdzie pochowana jest ta pierwsza polska klaryska

Bł. Salomea – witraż autorstwa Stanisława Wyspiańskiego w krakowskiej bazylice św. Franciszka z Asyżu, gdzie pochowana jest ta pierwsza polska klaryska

Dawno, dawno temu, a dokładniej przed ponad siedmioma wiekami, żyła piastowska księżniczka. Była córką Leszka Białego i Grzymisławy, księżniczki ruskiej. Miała na imię Salomea

Wydano ją za Kolomana, syna króla Węgier. Wspólnie z mężem władała na terenie dzisiejszej Dalmacji, Chorwacji i Słowenii. Oboje zostali tercjarzami franciszkańskimi i od ślubu żyli w dziewictwie. Na ich dworze wychowywała się Kinga, przyszła święta małżonka księcia krakowsko-sandomierskiego Bolesława Wstydliwego (młodszego brata Salomei). Po bitwie z Tatarami, zmarł od poniesionych ran mąż naszej bohaterki, która jako 30-letnia wdowa wróciła na dwór brata.
CZYTAJ DALEJ

Panie, ucz mnie, bym mówił mądrze i był odpowiedzialny za to, co mówię!

2024-11-14 13:56

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Na pozór wydaje się nam, że słowo posiada mniejszą wartość niż konkretna rzecz, towar, dobro materialne. Lecz tak nie jest. Rzeczy przemijają, lecz nie słowa, one trwają. Ileż wielkich budowli rozsypało się, rozpadały się monarchie i zmieniały się granice państw, a słowa wieszczów trwają, nie przemijają. Tym bardziej odnosi się to do słów Jezusa. Jego słowo stwarza nowe rzeczywistości, przywraca do życia, leczy ślepych, podnosi upadłych, rodzi nadzieję i wiarę.

Jezus powiedział do swoich uczniów: «W owe dni, po wielkim ucisku, „słońce się zaćmi i księżyc nie da swego blasku. Gwiazdy będą spadać z nieba i moce na niebie” zostaną wstrząśnięte. Wówczas ujrzą Syna Człowieczego, przychodzącego w obłokach z wielką mocą i chwałą. Wtedy pośle On aniołów i „zgromadzi swoich wybranych z czterech stron świata, od krańca ziemi po kraniec nieba”. A od figowca uczcie się przez podobieństwo. Kiedy już jego gałąź nabrzmiewa sokami i wypuszcza liście, poznajecie, że blisko jest lato. Tak i wy, gdy ujrzycie te wydarzenia, wiedzcie, że to blisko jest, u drzwi. Zaprawdę, powiadam wam: Nie przeminie to pokolenie, aż się to wszystko stanie. Niebo i ziemia przeminą, ale słowa moje nie przeminą. Lecz o dniu owym lub godzinie nikt nie wie, ani aniołowie w niebie, ani Syn, tylko Ojciec».
CZYTAJ DALEJ

Tłumy na obchodach 110. rocznicy śmierci bł. Karoliny

2024-11-19 09:00

[ TEMATY ]

bł. Karolina Kozkówna

sanktuarium Zabawa

Abp Antonio Guido Filipazzi

18 listopada

Sanktuarium bł. Karoliny Kózkówny w Zabawie

Tłumy ludzi podczas Drogi Krzyżowej szlakiem męczeństwa bł. Karoliny 18 listopada

Tłumy ludzi podczas Drogi Krzyżowej szlakiem męczeństwa bł. Karoliny 18 listopada

18 listopada 2024 roku w Sanktuarium bł. Karoliny w Zabawie wierni zgromadzili się, by uczcić 110. rocznicę męczeńskiej śmierci błogosławionej Karoliny Kózkówny, której życie stało się symbolem czystości i wierności Chrystusowi. Centralnym punktem obchodów była uroczysta Eucharystia, której przewodniczył Nuncjusz Apostolski w Polsce, ks. abp Antonio Guido Filipazzi.

W swojej homilii arcybiskup nawiązał do postaci św. Maksymiliana Marii Kolbego, przypominając, że Matka Boża ofiarowała mu dwie korony - białą, oznaczającą czystość, i czerwoną, symbolizującą męczeństwo. Hierarcha wskazał, że bł. Karolina, podobnie jak św. Maksymilian, obrała te dwie drogi jako fundament swojego życia. - „Jedna symbolizowała czystość duszy, druga męczeństwo ciała. W ten sposób Karolina w pełni naśladowała Chrystusa” - podkreślił.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję