Reklama

Zawód z misją czy sposób zarabiania jak każdy inny?

Praca dziennikarska w dużym procencie powinna kształtować, formować człowieka i stawiać pewne wymagania

Niedziela rzeszowska 4/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dziennikarz to mężczyzna w średnim wieku, prowadzący wywiady w telewizji i radiu. Zarabiający więcej niż przeciętny Polak. Odznacza się takimi cechami jak obiektywizm, doświadczenie i uczciwość. Jego zawód jest rodzajem służby społecznej.
I ufamy mu bardziej niż księżom, urzędnikom, biznesmenom i politykom a mniej niż nauczycielom, lekarzom i prawnikom - takie wyniki przyniósł opublikowany właśnie raport Instytutu Spraw Publicznych.

Dlaczego ufamy dziennikarzom?

Reklama

„Patrząc na ten raport dotyczący różnych grup zawodowych - choć do końca nie byłbym przekonany, czy powołanie duchownego to zawód, - istotne jest to, że kiedyś wierni szukali w Kościele nie tylko spraw dotyczących wiary i relacji z Panem Bogiem” - mówi ks. Jan Szczupak, dyr. Wydziału Duszpasterskiego Kurii Diecezjalnej w Rzeszowie. „Kościół miał także wymiar kulturotwórczy i informacyjny. Natomiast dzisiaj są inne nośniki informacji, a z drugiej strony media i dziennikarze prowadzą za mało pracy formacyjnej w stosunku do ludzi, bo wówczas trzeba stawiać wymagania, a gdy się je stawia - czasem się kogoś dotknie. A gdy się kogoś dotknie, ten ktoś mówi, że ja z tą osobą nie chcę mieć do czynienia. Natomiast jeśli dziennikarz w swojej pracy potwierdza pewne przemyślenia odbiorcy, wówczas zostaje obdarzony dużym zaufaniem”.
„Trzeba też postawić pytanie, w jakich sprawach ludzie bardziej ufają dziennikarzom” - dodaje ks. Marek Chorzępa, specjalista komunikacji społecznej, „bo jeśli ludzie ufają im w sprawach gospodarki czy polityki, to dobrze - ksiądz ma być „specjalistą” od prowadzenia ludzi do zbawienia. Tutaj ludzie powinni ufać księżom, bo takie jest powołanie kapłana”.
Raport IPS pokazuje jeszcze jedną rzecz - wysoki poziom zaufania do dziennikarzy (ok. 75 proc.) to ogromne zobowiązanie - dziennikarze mogą prowadzić ludzi ku dobru lub wieść na manowce. „Trzeba mieć świadomość, że kiedyś za to się odpowie i równocześnie iść w kierunku pewnych wartości” - podkreśla ks. Jan Szczupak. „Praca dziennikarska w dużym procencie powinna kształtować, formować człowieka i stawiać pewne wymagania. A jeżeli wpiszemy w to przekaz wartości religijnych, które Kościół jasno określa, wówczas praca dziennikarza będzie nowym źródłem ewangelizacji, czyli wsparciem dla działania kapłanów. Bo ewangelizować powinien każdy”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Katolicki - czyli jaki?

24 stycznia Kościół stawia nam przed oczyma postać św. Franciszka Salezego, patrona dziennikarzy i prasy katolickiej. Po co stawiać przymiotnik „katolicki” przy nazwie zawodu? Skoro żyjemy w kraju, gdzie ponad 90 proc. społeczeństwa określa siebie jako katolików, czy dziennikarz pracujący np. w Telewizji Polskiej, wyznania katolickiego, już takim dziennikarzem być przestaje? Czy na czas pracy swoją wiarę ma odwiesić w szatni i odebrać wraz z płaszczem po pracy?
Po pierwsze: taki epitet zobowiązuje. „Taki dziennikarz zajmując się jakimikolwiek sprawami bazuje na wartościach chrześcijańskich” - wyjaśnia ks. Marek Chorzępa. „Dla niego zawsze punkt widzenia będzie oparty o naukę Chrystusa. Jeśli tak robi, zasługuje na miano dziennikarza katolickiego”.
Po wtóre: redakcje, tytuły chcące nazywać się radiem katolickim, czasopismem katolickim muszą mieć specjalne pozwolenie Konferencji Episkopatu Polski lub Stolicy Apostolskiej. Takie wyraźne nazwanie dziennikarza czy danego medium jest też pewnym certyfikatem dla odbiorcy. „Jako człowiek wierzący szukam nośnika informacji zgodnego z moimi potrzebami” - dodaje ks. Jan Szczupak. „Od razu mogę być spokojny, że ten przekaz coś w mojej wierze czy poglądach na katolicyzm ubogaci”.

Po co nam dziennikarstwo katolickie?

Katolicki - znaczy powszechny, a więc wnoszący Chrystusa we wszystkie dziedziny życia. Kim jest zatem dziennikarz katolicki? Człowiekiem, z którym spoglądamy na otaczającą nas rzeczywistość, posługując się jego dociekliwością, talentem, elokwencją w codziennym dążeniu do zbawienia. A czyż nie na tym nam, koniec końców, najbardziej zależy?

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dzień Dziecka Utraconego

2025-11-03 20:54

Ks. Nikodem Rybczyk

Dzień Dziecka Utraconego

Dzień Dziecka Utraconego

Dzień ten obchodzony już ponad trzydzieści lat ma na celu także uwrażliwienie społeczeństwa w podejściu do tak traumatycznego wydarzenia, jakim jest poronienie.

W naszej diecezji wzorem lat ubiegłych w tym dniu w kaplicy cmentarnej na cmentarzu Wilkowyja w Rzeszowie odbyła się uroczystość pogrzebowa dzieci nienarodzonych, których szczątki znajdowały się w rzeszowskich szpitalach. Uroczystość rozpoczęła się wspólną modlitwą Zawierzenia Dzieci Zmarłych przed narodzeniem Miłosierdziu Bożemu. Następnie odprawiona została Msza św. pogrzebowa, w której uczestniczyli licznie zgromadzeni wierni, którzy osobiście dotknięci zostali stratą dziecka, jak i ci, którym bliska jest modlitwa w intencji dzieci poczętych a nienarodzonych. W czasie Eucharystii modliliśmy się o miłosierdzie dla wszystkich dzieci, które odeszły przed swoim narodzeniem oraz prosiliśmy w intencji rodziców, o łaskę ukojenia i nadziei, która pozwoli oczekiwać na spotkanie ze swoim dzieckiem w domu Ojca niebieskiego. Po Mszy św. urna z prochami dzieci odprowadzona została do specjalnie przygotowanego grobowca Dzieci Utraconych.
CZYTAJ DALEJ

Św. kard. Karol Boromeusz - wzór pasterza

Niedziela łowicka 44/2005

[ TEMATY ]

św. Karol Boromeusz

pl.wikipedia.org

„Wszystko, co czynicie, niech się dokonuje w miłości” - mawiał św. Karol Boromeusz. Bez cienia wątpliwości można powiedzieć, że w tym zdaniu wyraża się cała Ewangelia Chrystusowa. Jednocześnie stanowi ono motto życia i działalności św. Karola Boromeusza, którego Kościół liturgicznie wspomina 4 listopada.

Przyszło mu żyć w trudnych dla Kościoła czasach: zepsucia moralnego pośród duchowieństwa oraz reakcji na to zjawisko - reformacji i walki z nią. Karol Boromeusz urodził się w 1538 r. na zamku Arona w Longobardii. Ukończył studia prawnicze. Był znawcą sztuki. W wieku 23 lat, z woli swego wuja - papieża Piusa IV, na drodze nepotyzmu został kardynałem i arcybiskupem Mediolanu, lecz święcenia biskupie przyjął 2 lata później. Ta nominacja, jak się później okazało, była „błogosławioną”. Kiedy młody Karol Boromeusz zostawał kardynałem i przyjmował sakrę biskupią, w ostateczną fazę obrad wchodził Sobór Trydencki (1545-63). Wyznaczył on zdecydowany zwrot w historii świata chrześcijańskiego. Sprecyzowano wówczas liczne punkty nauki i dyscypliny, m.in. zreformowano biskupstwo, określono warunki, jakie trzeba spełnić, aby móc przyjąć święcenia, zajęto się (głównie przez polecenie tworzenia seminariów) lekceważoną często formacją kapłańską, zredagowano katechizm dla nauczania ludu Bożego, który nie był systematycznie pouczany. Sobór ten miał liczne dobroczynne skutki. Pozwolił m.in. zacieśnić więzy, jakie powinny łączyć papieża ze wszystkimi członkami Kościoła. Jednak, aby decyzje były skuteczne, trzeba je umieć wcielić w życie. Temu głównie zadaniu poświęcił życie młody kard. Boromeusz. Od momentu objęcia diecezji jego dewiza zawarła się w dwóch słowach: modlitwa i umartwienie. Mimo młodego wieku, nie brakowało mu godności. W 23. roku życia nie uległ pokusie władzy i pieniądza, żył ubogo jak mnich. Kard. Boromeusz był przykładem biskupa reformatora - takiego, jakiego pragnął Sobór. Aby uświadomić sobie ogrom zadań, jakie musiał podjąć Karol Boromeusz, trzeba wspomnieć, że jego diecezja liczyła 53 parafie, 45 kolegiat, ponad 100 klasztorów - w sumie 3352 kapłanów diecezjalnych i 2114 zakonników oraz ok. 560 tys. wiernych. Na jej terenie obsługiwano 740 szkół i 16 przytułków. Kardynał przeżył liczne konflikty z władzami świeckimi, jak i z kapłanami i zakonnikami. Jeden z mnichów chciał go nawet zabić, gdy ten modlił się w prywatnym oratorium. Kard. Boromeusz był prawdziwym pasterzem owczarni Pana, dlatego poznawał ją bardzo dokładnie. Ze skromną eskortą odbywał liczne podróże duszpasterskie. W parafiach szukał kontaktu z ludnością, godzinami sam spowiadał, głosił Słowo Boże, odprawiał Mszę św. Jego prostota i świętość pozwoliły mu zdobywać kolejne dusze.
CZYTAJ DALEJ

Pałka zamiast tarczy

2025-11-04 20:46

[ TEMATY ]

pałka

zamiast

tarczy

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Kiedy sąd uchyla wyrok wobec mordercy lub gwałciciela, społeczeństwo nie wnika już w niuanse prawne – ono czuje, że coś jest nie tak. Bo jeśli państwo zamiast bronić ofiar, w imię nowej politycznej doktryny zaczyna litować się nad sprawcami, to znaczy, że prawo przestało być tarczą, a stało się pałką w rękach władzy. W Polsce coraz częściej słyszymy o uchylonych wyrokach, bo „neosędzia”, bo „niekonstytucyjne przepisy”. A ofiary? Mają cierpieć jeszcze raz.

Sąd Apelacyjny w Poznaniu uchylił wyrok wobec gwałciciela dziecka, bo skazał go sędzia, którego on arbitralnie nie uznaje. Morderca ma stanąć ponownie przed sądem, bo jeden sędzia uznał, że nie tylko ma prawo intepretować wiążąco konstytucję i obowiązujące przepisy, ale że robi to lepiej niż Trybunał Konstytucyjny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję