Reklama

W przedszkolu jak w domu

Niedziela małopolska 42/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Agata Szczurek: - Jak zrodził się pomysł na stworzenie własnego przedszkola?

Weronika Herman: - Pierwszą inspiracją były słowa św. Josemarii Escrivy de Balaguera, założyciela Opus Dei. W latach 50. ubiegłego wieku zachęcał on rodziców do tworzenia szkół, w których dzieci będą uczyć się według wartości ważnych dla ich rodzin. Powstawały więc takie przedszkola i szkoły w Hiszpanii. Rodzice prosili prałaturę Opus Dei o pomoc w zachowaniu chrześcijańskiego charakteru placówek. W Polsce pierwsza z nich została założona w 2004 r. w Józefowie k. Warszawy. Również w Krakowie cztery małżeństwa podjęły starania, aby takie przedszkole powstało. Każdy z nas miał pragnienie, aby nasze dzieci wychowywały się w wartościach dla nas istotnych. Chcieliśmy, aby szkoła pomagała nam w realizacji tych celów, a nie przeszkadzała. Trudności były, ale bez nich nie ma owoców. Zaczynaliśmy od czworga dzieci, w tym roku możemy przyjąć już 80.

- Na jakiej idei opiera się program przedszkola?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Główną ideą programu przedszkolnego jest założenie, aby w przedszkolu było to samo, co w domu. Rodzice, którzy zakładali placówkę, chcieli, aby wartości przekazywane dzieciom w domu były obecne także w przedszkolu. W domu na pierwszym miejscu stawia się wychowanie małego człowieka. Placówka ma w tym pomóc. Zanim rodzice przyłączą się do projektu, mają okazję uczestniczyć w szkoleniach, dniach otwartych, wykładach. W ten sposób dobrze poznają zasady funkcjonowania placówki.

- W jaki sposób realizowane są cele i zadania, które stawia sobie przedszkole?

- Staramy się, aby dzieci wypracowały sobie dobre nawyki w podstawowych dla nich sferach: porządek, higiena, nawiązywanie relacji z innymi osobami. Te pozytywne przyzwyczajenia można później podnieść do rangi cnót. Wiek od 0 do 6 lat jest bardzo dobrym okresem do kształtowania tych podstawowych umiejętności. Na gruncie przedszkolnym wygląda to tak, że w każdym miesiącu zwracamy szczególną uwagę na wybrane trzy nawyki, np. „przy myciu rąk podwijam rękawy”, „potrafię przeprosić, gdy niewłaściwie się zachowam”, „po skończonej zabawie odkładam rzeczy na miejsce”. Przez częste przypominanie i osobisty przykład rodzice i nauczyciele sprawiają, że dzieci szybko przyjmują zasady jako swoje. Wychowawcy, pracując z dziećmi, jednocześnie doskonalą siebie.

- Co jest odmiennego i szczególnego w przedszkolu „Źródło”?

Reklama

- U nas każda rodzina ma swojego opiekuna. Jest to osoba przeszkolona i dobrze przygotowana, która zna bardzo dobrze dziecko i spotyka się z jego rodzicami, aby wspólnie tworzyć indywidualny program wychowawczy. Rozmowy te nie mają na celu uwypuklenia problemów z dzieckiem. Zależy nam, aby przedszkolak rozwijał się harmonijnie i we wszystkich aspektach, ale w swoim tempie. Główny nacisk kładziemy na to, że pierwszeństwo w wychowaniu mają rodzice, a przedszkole chce w tym procesie im pomóc. Zawsze pytamy rodziców: „Jakie macie pomysły? W czym mamy Wam pomóc w wychowaniu Waszego dziecka?”.

- W przedszkolu dzieci noszą mundurki - czerwone koszulki, granatowe spodenki, granatowe spódniczki. Czemu to służy?

- Nasze nauczycielki zauważyły, że dzięki mundurkom widzą wyraźniej twarze i emocje dzieci. Czyli że skupiamy się na tym, co istotne. Ponadto mundurki dają dzieciom poczucie jedności. Przedszkolaki są dumne z tego, że są z jednej placówki. Jest to także kwestia praktyczna, szczególnie dla rodziców.

- Przedszkole pomaga również w kształtowaniu dobrych relacji z Panem Bogiem. Jak wygląda ta przestrzeń w codziennej pracy wychowawców i rodziców z dziećmi?

- Sama idea zakładanych szkół zawierała w sobie aspekt wiary. W przedszkolu nie ma lekcji religii, ale w sposób naturalny i pełen wolności mówimy dzieciom o Jezusie i Maryi. Wspominamy o ważnych świętach, które pojawiają się w ciągu roku. Wykorzystujemy też okazje, aby rozmawiać z dziećmi na istotne tematy. Sami rodzice wychodzą także z inicjatywą organizowania Mszy św. i wspólnego w nich uczestnictwa.

- Co trzeba zrobić, aby zapisać dziecko do przedszkola?

Reklama

- Na początek najlepiej jest zapoznać się z informacjami na temat projektu - na stronie internetowej: www.sternik.edu.pl. Drugi krok to uczestnictwo w dniu otwartym, do czego bardzo zachęcamy rodziców. Na podanej stronie internetowej jest też zakładka „Rekrutacja”, z której można pobrać wniosek o przyjęcie dziecka i przesłać go do nas drogą internetową.

- Jakie są Państwa plany i marzenia związane z projektem?

- Planujemy wybudować przedszkole, szkoły dla dziewcząt i chłopców. Osobiście chciałabym przede wszystkim, aby wiadomość o tym projekcie dotarła do jak największej liczby osób. Jako rodzice widzimy, jak wiele nam to daje i naszym pragnieniem jest, aby inni wiedzieli, że mogą z tego skorzystać.

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Słynne obrazy Rembrandta i Burnanda wystawione w Rzymie

2025-04-08 13:48

[ TEMATY ]

obrazy

vatican news

Uczniowie Piotr i Jan biegnący do grobu w poranek Zmartwychwstania Eugène’a Burnanda (1898 r.) (Dicastero per l'Evangelizzazione)

Uczniowie Piotr i Jan biegnący do grobu w poranek Zmartwychwstania Eugène’a Burnanda (1898 r.)  (Dicastero per l'Evangelizzazione)

Od 8 kwietnia do 25 maja w rzymskim kościele San Marcello al Corso można oglądać dwa arcydzieła malarstwa chrześcijańskiego, nawiązujące do tajemnicy Zmartwychwstania Chrystusa.

Dorota Abdelmoula-Viet – Watykan
CZYTAJ DALEJ

USA: Administracja Trumpa nakazała części imigrantów natychmiastowe opuszczenie kraju

2025-04-09 07:12

[ TEMATY ]

USA

PAP/EPA/Al Drago / POOL

Administracja prezydenta Stanów Zjednocznych Donalda Trumpa nakazała natychmiastowe opuszczenie kraju imigrantom, którzy przybyli do USA dzięki aplikacji CBP One. Jest to element strategii wycofywania tymczasowego statusu prawnego przyznanego tym osobom za kadencji Joe Bidena w ramach "humanitarnego zwolnienia warunkowego".

Aplikacja CBP One umożliwiała imigrantom od stycznia 2023 r. umawianie legalnych wizyt azylowych, co zniechęcało wiele osób do przekraczania granicy w sposób niezgodny z prawem. Administracja Demokratów chciała w ten sposób ograniczyć napływ cudzoziemców na granicę meksykańsko-amerykańską.
CZYTAJ DALEJ

Czy należy oddawać cześć relikwiom?

2025-04-09 20:51

[ TEMATY ]

Katechizm Wielkopostny

Karol Porwich/Niedziela

Relikwie św. Szarbela

Relikwie św. Szarbela

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś odpowiedź na pytanie - czy należy oddawać cześć relikwiom?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję