W bielskiej świątyni, która słynie z doskonałych właściwości akustycznych, zabrzmiało „Credo” Krzysztofa Pendereckiego. Pod batutą kompozytora wystąpiły Chór i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie, Chór Chłopięcy Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie oraz soliści: Iwona Hossa-Derewecka (I sopran), Izabela Kłosińska (II sopran), Agnieszka Rechlis (mezzosopran), Adam Zdunikowski (tenor) i Piotr Nowacki (bas). Do ciekawostek można zaliczyć fakt, że część sekcji dętej orkiestry symfonicznej została oddzielona od całości i umieszczona w jednej z bocznych naw aleksandrowickiego kościoła, tak że publiczność znajdowała się między dwiema grupami muzyków.
Koncert został wykonany w kilka dni po urodzinach kompozytora. Stąd zanim zabrzmiała muzyka, życzenia mistrzowi złożyli organizatorzy i przedstawiciele duchowieństwa - bp Tadeusz Rakoczy i zwierzchnik kościoła ewangelicko-augsburskiego bp Paweł Anweiler. - Z wielką radością i nieukrywanym wzruszeniem dołączam dziś do grona osób, które w tym mieście składają Ci serdecznie życzenia imieninowe - zwrócił się do jubilata bp Tadeusz. - Dzięki Twojej muzyce nasze myśli podążają ku Bogu, by w Nim znajdować sens życia, nadzieję i wsparcie w trudnych chwilach. Przez monumentalne dzieła można odkryć, że historia świata jest we wspaniałej symfonii, którą skomponował Bóg sam i jako mądry dyrygent nią kieruje. Niech swoim płaszczem miłości osłania Cię Matka Najświętsza i św. Cecylia, patronka muzyki - zakończył życzenia nasz ordynariusz.
We wprowadzeniu do koncertu podkreślono głęboko katolickie korzenie Krzysztofa Pendereckiego, który wyrósł w atmosferze domu, gdzie najważniejszą księgą było Pismo Święte, co miało wpływ na późniejsze zainteresowania muzyką sakralną w twórczości kompozytorskiej.
K. Penderecki urodził się 23 listopada 1933 r.; to przedstawiciel tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej w latach 60. ub. wieku. Międzynarodowy rozgłos przyniosły mu utwory o bardzo oryginalnej kolorystyce dźwiękowej, często wykorzystujące niekonwencjonalne techniki artykulacji (np. stukanie w deko instrumentów smyczkowych). Taka technika kompozytorska otrzymała miano sonoryzmu. Penderecki jest autorem wielu utworów o tematyce religijnej. Skomponował „Psalmy Dawida”, „Te Deum”, „Requiem”, „Pasję wg św. Łukasza”, „Siedem bram Jerozolimy” - utwór napisany na jubileusz 3000 lat miasta Jerozolima. „Credo”, które zostało wykonane w aleksandrowickim kościele pod batutą kompozytora, powstało w latach 1997-98.
PB
Pomóż w rozwoju naszego portalu