W niemieckim Neuhausen młodzi Niemcy i Polacy spotkali się na kilkudniowych warsztatach opartych na elementach „pedagogiki wspólnych przeżyć” (EP). Od ponad 5 lat trwa współpraca między Caritas Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej a niemieckim stowarzyszeniem Aktion Umwelt für Kinder. Coroczne warsztaty prowadzone przez trenerów Gesellschaft zur Förderung der Erlebnispädagogik są jednym z elementów tej współpracy.
Szesnastoosobowa grupa polsko-niemiecka od 26 do 30 listopada zapoznawała się z ideą i metodami „pedagogiki wspólnych przeżyć” oraz z efektami, jakie przynoszą poszczególne jej elementy. Uczestnicy poznawali różnego rodzaju ćwiczenia i zabawy interakcyjne związane z budowaniem zespołu, polepszaniem współpracy w grupie, rozwiązywaniem problemów, budowaniem zaufania w grupie, rozwiązywaniem konfliktów, przełamywaniem własnych barier oraz budowaniem sprawności fizycznej.
Teoria poznawana podczas seminariów sprawdzana była przez ćwiczenia praktyczne. Każdego dnia odbywały się zajęcia sportowe oraz zajęcia językowe - jako element interkulturowy i integracyjny. Po każdym dniu przeprowadzana była tzw. refleksja, podczas której każdy uczestnik miał możliwość podzielenia się swoimi przeżyciami, uczuciami czy uwagami. - Poznane podczas dni warsztatowych metody nasi wolontariusze wykorzystują później w swojej pracy z dziećmi i młodzieżą w placówkach oraz podczas wyjazdów kolonijnych i półkolonii - mówi Agata Obszańska, współorganizator warsztatów. Są to całkiem nowe metody, oparte na dziedzinie pedagogiki, która w Polsce jest nieznana. Szkolenie to daje uczestnikom możliwość kształcenia się w całkiem nowym kierunku. Grupa, która ukończyła już cały cykl szkoleń, wykorzystuje zdobyte doświadczenie w swojej pracy, jednocześnie promując metody EP.
Prekursorem „pedagogiki wspólnych przeżyć” jest Niemiec Kurt Hahn. Celem pedagogiki jest kształtowanie osobowości przez przeżycia. Pedagogika ta miała być odpowiedzią na problemy: braku ludzkiego zaangażowania, upadku zdolności fizycznych, braku inicjatywy i spontaniczności oraz braku staranności. Stąd wzięły się elementy „pedagogiki wspólnych przeżyć”, czyli: trening fizyczny, służba ratownicza, praca w projektach, ekspedycje - wyprawy. Skuteczność terapii pedagogiką zależy od jakości przeżyć. Im bardziej uczestnicy postrzegają działania jako niezwykłe przeżycia, tym głębszy jest ich leczniczy skutek. W Niemczech pedagogika ta jest bardzo popularna, istnieje wiele ośrodków, które organizują kursy dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
Św. Ludwik Maria Grignion de Montfort jako człowiek oddany Duchowi Świętemu wzrastał w osobistej świętości, „od dobrego ku lepszemu”. Wiemy jednakże, że do tej przygody zaprasza każdego.
Oto o jakich misjonarzy prosi Pana w ekstatycznej Modlitwie płomiennej: „o kapłanów wolnych Twoją wolnością, oderwanych od wszystkiego, bez ojca i matki, bez braci i sióstr, bez krewnych według ciała, przyjaciół według świata, dóbr doczesnych, bez więzów i trosk, a nawet własnej woli. (...), o niewolników Twojej miłości i Twojej woli, o ludzi według Serca Twego, którzy oderwani od własnej woli, która ich zagłusza i hamuje, aby spełniali wyłącznie Twoją wolę i pokonali wszystkich Twoich nieprzyjaciół, jako nowi Dawidowie z laską Krzyża i procą Różańca świętego w rękach (...), o ludzi podobnych do obłoków wzniesionych ponad ziemię, nasyconych niebiańską rosą, którzy bez przeszkód będą pędzić na wszystkie strony świata przynagleni tchnieniem Ducha Świętego.
Bazylika Matki Bożej Większej zajmuje szczególne miejsce na sakralnej mapie Rzymu. Jest najstarszą świątynią maryjną w Wiecznym Mieście. Do dziś można w niej zobaczyć mozaiki z V wieku oraz relikwię kołyski Jezusa. To właśnie tam przed obrazem Salus Populi Romani szukali rzymianie ratunku w najbardziej dramatycznych chwilach swych dziejów. Franciszek wybrał tę świątynię na miejsce swego pochówku.
Dla Papieża Franciszka Bazylika Matki Bożej Większej była najczęściej odwiedzanym miejscem poza Watykanem. Przed obrazem Salus Populi Romani, Ocalenia Ludu Rzymskiego, Franciszek modlił się na początku i na końcu wszystkich podróży zagranicznych oraz przy innych okazjach. W 2022 r. wybrał na miejsce swojego pochówku niszę w lewej nawie bocznej Bazyliki, między kaplicą paulińską, w której znajduje się wizerunek Maryi z Dzieciątkiem, zgodnie z tradycją związany z Ewangelistą Łukaszem, a kaplicą rodziny Sforzów, arcydziełem Michała Anioła, pełnym architektonicznych innowacji.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.