Reklama

Radosne oczekiwanie

Rozpoczął się kolejny Adwent. Czas poprzedzający pamiątkę pierwszego przyjścia Jezusa Chrystusa na świat i symboliczne oczekiwania na Jego powtórne przyjście.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O Adwencie dużo powiedziano i każdego roku przypomina się w różnoraki sposób o jego znaczeniu religijnym czy kulturowym. Adwent przybliża nas ku Bożemu Narodzeniu. Łacińskie „adventus” oznacza przyjście, rozpoczyna nowy rok liturgiczny w Kościele katolickim.

W pierwszych wiekach

Najstarsze ślady Adwentu spotykamy w Hiszpanii i Galii w IV wieku, gdzie miał charakter pokutny, z postem, abstynencją małżeńską i skupieniem. Był przygotowaniem na święto Epifanii, dopiero od V wieku na święto Bożego Narodzenia. W Rzymie zaczął być obchodzony dopiero pod koniec VI wieku. Adwent miał tu formę radosnego oczekiwania na przyjście Pana, pozbawiony był postów i innych praktyk pokutnych. Zalecenia liturgiczne dotyczące Adwentu ujednolicił papież Grzegorz Wielki. Od tego czasu trwa on cztery tygodnie i staje się szczególnym okresem oczekiwania na święta Bożego Narodzenia.
- Święta Bożego Narodzenia zaczęto obchodzić dopiero około II połowy IV wieku - mówi etnograf Barbara Rybińska. - Korzeni tradycji adwentowych i bożonarodzeniowych należy szukać w kulturze Starożytnego Rzymu, gdzie pod koniec grudnia obchodzono święto boga słońca z obrzędami rolniczymi i wegetacyjnymi. Chrześcijanie zaadaptowali niektóre tradycje pogańskie i nadali im wymiar chrześcijański.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dzisiaj

Adwent z punktu widzenia liturgii Kościoła katolickiego można podzielić na dwa okresy: od początku Adwentu do 16 grudnia - jest to czas szczególnego oczekiwania na powtórne przyjście Jezusa Chrystusa na końcu czasów oraz od 17 do 24 grudnia - jest to czas bezpośredniego przygotowania do uroczystości Narodzenia Pańskiego.
Typowymi elementami towarzyszącymi całemu Adwentowi są wieniec i świeca adwentowa. - Tradycja wieńca adwentowego wywodzi z germańskich tradycji pogańskich - mówi Barbara Rybińska. - Zielone gałązki są odwiecznym symbolem życia wiecznego, nadziei, zwyciężającej śmierć. Wśród katolików zwyczaj przyjął się na początku XX wieku. Wieniec adwentowy posiada bogatą symbolikę: światło, zieleń i krąg, które oznaczają wspólnotę oczekującą w miłości i radości na przyjście Pana. Dawniej wieńce wykonywano własnoręcznie z żywych gałązek. Na terenie Warmii i Mazur w pierwszą niedzielę Adwentu robiono z choiny wianek i przystrajano czerwonymi wstążkami, następnie umieszczano na nim świeczkę, po czym zawieszano go pod sufitem. W każdą niedzielę dodawano świeczkę. Czasem wieniec adwentowy zdobiły wstążki różnych kolorów. Dziś wieńce adwentowe spotkać można w kościołach. W kolejne niedziele zapalane są kolejne świece. Wieńce coraz częściej pojawiają się również w Polsce w formie ozdób zawieszanych na drzwiach.
Z Adwentem związane jest nabożeństwo wotywne ku czci Najświętszej Maryi Panny. Jest to pierwsza Msza św. odprawiana o wschodzie słońca, której towarzyszą roratka - świeca ozdobiona białą wstęgą symbolizująca Najświętszą Maryję Pannę oraz lampiony przynoszone przez dzieci. W Polsce adwentowa Msza św. znana jest od XII wieku.
Od połowy grudnia Adwent oprócz wymiaru duchowego staje się czasem przygotowania domów na święta. Zaczynają się gruntowne porządki i wielkie gotowanie, w których uczestniczą wszyscy domownicy. Wszystko po to, by spokojnie i radośnie rozpocząć świętowanie.

Co najważniejsze

Czas oczekiwania na najradośniejsze, rodzinne święta powinien upływać w atmosferze radości. Kościół zachęca do udziału w rekolekcjach oraz przystąpienia do sakramentu pokuty i pojednania, jednak charakter tego czasu nie jest tożsamy z wymową Wielkiego Postu.
- To nasze oczekiwanie nie powinno być smutne, ale radosne, przepełnione oczekiwaniem na Światło Chrystusa - mówi Barbara Łakoma z Zielonogórskiego Muzeum Etnograficznego w Ochli prowadząca lekcje muzealne dla dzieci, podczas których uczniowie poznają między innymi tradycje. - Organizując te lekcje, staram się przybliżać i utrwalać zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem i pokazywać głęboką symbolikę ozdób świątecznych. Przypominam też o trwającym Adwencie - czasie oczekiwania na to wielkie wydarzenie w historii świata, bo nasze lekcje odbywają się w tygodniach poprzedzających dni świąteczne. Przygotowując ozdoby choinkowe czy stół wigilijny, wspominamy o obrzędach często zaczerpniętych z pogaństwa, ale je interpretujemy i ukazujemy ich chrześcijańskie znaczenie, bo wszystkie elementy adwentowe i bożonarodzeniowe mają swoją głęboką symbolikę i nie pojawiają się w tym czasie przez przypadek.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oświadczenie Misjonarzy Oblatów w sprawie o. Tomasza Maniury OMI

2025-05-02 15:25

[ TEMATY ]

oświadczenie

oblaci

Red./ak/GRAFIKA CANVA

Ojcowie Misjonarze Oblaci Maryi Niepokalanej wydali oświadczenie w związku z informacją o rezygnacji o. Tomasza Maniury OMI z pełnionych przez niego funkcji. W tym kontekście informują o zgłoszeniu krzywdy przez osobę dorosłą i możliwości przekroczenia przez o. Maniurę VI przykazania Dekalogu. Informują też, że o. Maniura wyraził żal i gotowość współpracy w celu uzdrowienia bolesnej sytuacji. "Jako Misjonarze Oblaci Maryi Niepokalanej wyrażamy głęboki ból i solidarność z osobami, które doznały krzywdy. Ponawiamy naszą gotowość do przyjęcia kolejnych zgłoszeń i wyjaśnienia wszelkich wątpliwości" - czytamy w oświadczeniu.

Publikujemy treść oświadczenia:
CZYTAJ DALEJ

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku

2025-05-01 16:30

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, kiedy myśli, że Go nie ma lub że umarł, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku. Czyż może niewiasta zapomnieć o swym niemowlęciu, ta, która kocha syna swego łona? A nawet, gdyby ona zapomniała, Ja nie zapomnę o tobie. Oto wyryłem cię na obu dłoniach, twe mury są ustawicznie przede Mną (Iz 49, 15-16) – powie Bóg.

Jezus znowu ukazał się nad Jeziorem Tyberiadzkim. A ukazał się w ten sposób: Byli razem Szymon Piotr, Tomasz, zwany Didymos, Natanael z Kany Galilejskiej, synowie Zebedeusza oraz dwaj inni z Jego uczniów. Szymon Piotr powiedział do nich: «Idę łowić ryby». Odpowiedzieli mu: «Idziemy i my z tobą». Wyszli więc i wsiedli do łodzi, ale tej nocy nic nie ułowili. A gdy ranek zaświtał, Jezus stanął na brzegu. Jednakże uczniowie nie wiedzieli, że to był Jezus. A Jezus rzekł do nich: «Dzieci, macie coś do jedzenia?» Odpowiedzieli Mu: «Nie». On rzekł do nich: «Zarzućcie sieć po prawej stronie łodzi, a znajdziecie». Zarzucili więc i z powodu mnóstwa ryb nie mogli jej wyciągnąć. Powiedział więc do Piotra ów uczeń, którego Jezus miłował: «To jest Pan!» Szymon Piotr, usłyszawszy, że to jest Pan, przywdział na siebie wierzchnią szatę – był bowiem prawie nagi – i rzucił się wpław do jeziora. Pozostali uczniowie przypłynęli łódką, ciągnąc za sobą sieć z rybami. Od brzegu bowiem nie było daleko – tylko około dwustu łokci. A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli rozłożone ognisko, a na nim ułożoną rybę oraz chleb. Rzekł do nich Jezus: «Przynieście jeszcze ryb, które teraz złowiliście». Poszedł Szymon Piotr i wyciągnął na brzeg sieć pełną wielkich ryb w liczbie stu pięćdziesięciu trzech. A pomimo tak wielkiej ilości sieć nie rozerwała się. Rzekł do nich Jezus: «Chodźcie, posilcie się!» Żaden z uczniów nie odważył się zadać Mu pytania: «Kto Ty jesteś?», bo wiedzieli, że to jest Pan. A Jezus przyszedł, wziął chleb i podał im – podobnie i rybę. To już trzeci raz Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał. A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?» Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś baranki moje». I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?» Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś owce moje». Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?» Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje. Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Gdy byłeś młodszy, opasywałeś się sam i chodziłeś, gdzie chciałeś. Ale gdy się zestarzejesz, wyciągniesz ręce swoje, a inny cię opasze i poprowadzi, dokąd nie chcesz». To powiedział, aby zaznaczyć, jaką śmiercią uwielbi Boga. A wypowiedziawszy to, rzekł do niego: «Pójdź za Mną!»
CZYTAJ DALEJ

Oświadczenie Misjonarzy Oblatów w sprawie o. Tomasza Maniury OMI

2025-05-02 15:25

[ TEMATY ]

oświadczenie

oblaci

Red./ak/GRAFIKA CANVA

Ojcowie Misjonarze Oblaci Maryi Niepokalanej wydali oświadczenie w związku z informacją o rezygnacji o. Tomasza Maniury OMI z pełnionych przez niego funkcji. W tym kontekście informują o zgłoszeniu krzywdy przez osobę dorosłą i możliwości przekroczenia przez o. Maniurę VI przykazania Dekalogu. Informują też, że o. Maniura wyraził żal i gotowość współpracy w celu uzdrowienia bolesnej sytuacji. "Jako Misjonarze Oblaci Maryi Niepokalanej wyrażamy głęboki ból i solidarność z osobami, które doznały krzywdy. Ponawiamy naszą gotowość do przyjęcia kolejnych zgłoszeń i wyjaśnienia wszelkich wątpliwości" - czytamy w oświadczeniu.

Publikujemy treść oświadczenia:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję