Reklama

Misja w wielkiej płycie

W nr 33/2007 „Niedzieli Małopolskiej” opisywałem kościółek św. Bartłomieja na os. Podwawelskim w Krakowie. W krótkim tekście wspominałem, że nie został on włączony w krakowską trasę turystyczno-pielgrzymkową „Ścieżkami Jana Pawła II”, mimo iż kard. Wojtyła, późniejszy papież Jan Paweł II, odprawił tam swoją ostatnią Rezurekcję w Polsce. Okazja do pogłębienia papieskiego wątku kościółka na Ludwinowie nadarzyła się wraz z odpowiedzią ks. Włodzimierza Łukowicza na artykułu w „Niedzieli”, która ukazała się w skawińskim piśmie parafialnym „Głos Miłosierdzia” nr 10 (62) 2007. Ks. Łukowicz - proboszcz parafii Miłosierdzia Bożego w Skawinie, który był wikariuszem na os. Podwawelskim w latach 1975-78, zgodził się podzielić z Czytelnikami „Niedzieli Małopolskiej” wspomnieniami z tamtego okresu.

Niedziela małopolska 48/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Marcin Konik-Korn: - Dlaczego kard. Karol Wojtyła odprawiał Rezurekcję w 1978 r. właśnie w kościółku na os. Podwawelskim?

Ks. Włodzimierz Łukowicz: - Kard. Wojtyła miał zwyczaj, by Msze św. rezurekcyjne i Pasterki odprawiać w parafiach, które były tworzone, które jeszcze nie były formalnie uznane przez władzę PRL, lub które starały się o budowę kościoła. Chodziło o dodanie ducha parafianom w niesprzyjających czasach. Ludzie przychodzili na Msze św. z potrzeby wiary, ale też ujawniała się wtedy polska przekorna natura, która sprawiała, że jeżeli czegoś władza zabraniała, to chciało się to tym bardziej robić. Kard. Wojtyła wychodził więc do ludzi, by ich umocnić w wierze - po oficjalnych Rezurekcjach i Pasterkach w katedrze zawsze pojawiał się też w wybranych parafiach. Często mówi się o masowych Mszach św. w Nowej Hucie-Bieńczycach, Mistrzejowicach, czy na Wzgórzach Krzesławickich. Na os. Podwawelskim było podobnie. Na tych nabożeństwach wierni byli w stanie gromadzić się wokół kaplicy bez względu na mróz czy deszcz. Tak się zdarzyło, że Rezurekcja odprawiona na os. Podwawelskim była ostatnią, którą przyszły Papież odprawił w Polsce. Pamiętam nawet, że po tym nabożeństwie zjadł z nami (księżmi pracującymi na os. Podwawelskim - przyp. M. K.K.) śniadanie - zjedliśmy z Metropolitą jajecznicę na boczku!

Reklama

- Wizyta ówczesnego Metropolity była zatem częścią większego planu dotyczącego duszpasterstwa na nowych krakowskich osiedlach...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Tak. Karolowi Wojtyle zależało, by Kościół podążał za wiernymi w nowych krakowskich osiedlach. Kiedy zostałem wydelegowany do pracy na tym terenie w 1975 r., osiedle z wielkiej płyty było już wybudowane. Powstało na dotąd niezagospodarowanym terenie między Ludwinowem a Dębnikami. Wybudowana wtedy droga dwupasmowa (ul. Konopnickiej - przyp. M. K.K) oddzieliła historyczny Ludwinów od nowego os. Podwawelskiego. Formalnie teren ten należał do parafii św. Katarzyny. W latach 60. kard. Karol Wojtyła oddelegował wikariusza ze św. Katarzyny - ks. Adama Gacka - do pracy na powstającym osiedlu. Władze PRL nie pozwalały na utworzenie odrębnej parafii. Oficjalnie był to więc tylko rektorat św. Bartłomieja, ale prowadzono tam pełne księgi parafialne. W ten sposób powstała nieformalna parafia, której za świątynię służyła kapliczka z XVII wieku. Dzisiejszy kościół parafialny Matki Bożej Fatimskiej został wybudowany dopiero w latach 80., jako wotum dziękczynne za uratowanie życia Janowi Pawłowi II podczas zamachu w 1981 r.

- Jak wyglądała praca duszpasterska w parafii, która działała nieformalnie i nie miała odpowiedniej świątyni?

Reklama

- Warunki pracy były trudne. Brakowało miejsca nie tylko dla wiernych podczas nabożeństw, ale także na prowadzenie katechez dla dzieci. Należało mimo to prowadzić naukę religii dla wszystkich klas z pobliskiej szkoły. Na os. Podwawelskim mieszkała w większości tzw. inteligencja pracująca. Mieszkania były przepełnione. Niekiedy żyły w nich rodziny wielopokoleniowe. Było to nowe osiedle z wieloma młodymi małżeństwami, więc i dzieci było wiele. Na czas lekcji religii zamykaliśmy część kaplicy z prezbiterium, a na cele katechetyczne zaadaptowano podziemną część świątyni.

- Czyli - podobnie jak pierwsi chrześcijanie spotykaliście się w katakumbach?

- Można tak powiedzieć. Panował tam niesamowity klimat. Mieszkaliśmy wtedy z drugim wikarym w prywatnych mieszkaniach wiernych. proboszcz w mieszkaniu zakupionym w bloku na cele parafialne. W tych trudnych czasach księża cieszyli się dużym szacunkiem. Kiedy szedłem przez osiedle w sutannie, ludzie często zaczepiali mnie, by o coś zapytać. Staraliśmy się też z innymi księżmi mieć przy sobie słodycze i obrazki, by obdarowywać nimi dzieci. Wiedziano, w której klatce schodowej mieszka ksiądz, więc wierni przychodzili, by porozmawiać. Bardzo miło wspominam te czasy.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne. Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej. Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia. Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie. Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy. Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską. Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej". Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała! Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła. Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża. Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.
CZYTAJ DALEJ

Komisja KEP przeciwko wykorzystywaniu orzeczeń psychiatrycznych ws. aborcji

2025-04-29 14:29

[ TEMATY ]

aborcja

Adobe Stock

Nie może być przyzwolenia na wykorzystywanie orzeczeń psychiatrycznych do promocji aborcji na życzenie - podkreślili członkowie Zespołu Ekspertów Konferencji Episkopatu Polski ds. Bioetycznych. W wydanym 29 kwietnia stanowisku odnieśli się do praktyki przerywania ciąży „w przypadku dziecka zdolnego do samodzielnego życia na podstawie przesłanki zdrowia psychicznego”.

Zespół Ekspertów KEP ds. Bioetycznych w specjalnym stanowisku odniósł się do informacji „o praktyce indukowania asystolii (czyli zatrzymania akcji serca przez podanie do serca dziecka chlorku potasu) u nienarodzonych, zdolnych do samodzielnego życia dzieci, na podstawie oświadczenia psychiatry o zagrożeniu zdrowia i/lub życia ciężarnej kobiety”. Zespół przypomniał stanowisko Kościoła odnośnie do aborcji oraz stanowczo zareagował na uśmiercanie nienarodzonych dzieci i wykorzystywanie psychiatrii w celu uzasadnienia tych działań.
CZYTAJ DALEJ

Bodnar o zabójstwie lekarza: osobą zatrzymaną w tej sprawie jest funkcjonariusz Służby Więziennej

2025-04-30 07:20

[ TEMATY ]

szpital

Kraków

nożownik

PAP/Art Service

Szef MS, prokurator generalny Adam Bodnar oświadczył we wtorek wieczorem w Katowicach, że osobą, która została zatrzymana w sprawie zabójstwa lekarza Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, okazał się funkcjonariusz Służby Więziennej.

We wtorek zamordowany został lekarz ortopeda krakowskiego Szpitala Uniwersyteckiego Tomasz Solecki. Do gabinetu, w którym badał pacjentkę, wtargnął 35-letni mężczyzna i zaatakował medyka nożem. Lekarz mimo wysiłków personelu medycznego zmarł. W sprawie zabójstwa śledztwo wszczęła Prokuratura Rejonowa Kraków Podgórze.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję