Reklama

Za wcześnie na święta!

Od połowy listopada w centrach handlowych są już święta. Kiedy czas na refleksję nad życiem i pamięć o zmarłych, handlowcy porywają nas w wir bożonarodzeniowych przygotowań. Wszystko po to, by napędzić karuzelę przedświątecznych zakupów, zdobyć klientów, a w konsekwencji - zarobić.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kolorowo przybrane choinki, Mikołaje częstujący słodyczami, a z głośników płynie radosne „Marry Christmas”. Tak prawdziwy szał zaczyna się rozkręcać. Wielu zachęcają promocje. W ubiegłym roku choinkę - wprawdzie trochę krzywą i nie zachęcającą swą urodą, można było kupić już za niecałe 20 zł. Koło 10 grudnia na parkingu Arkadii nie było wolnych miejsc. - Najgorzej jest w weekendy, ale na przełomie listopada i grudnia każdego dnia jest tutaj mnóstwo osób, a w grudniu to już istne tłumy - mówi pracownik ochrony.
W niektórych butikach, tak jak każdego roku, zaraz po 1 listopada widać świąteczny wystrój. Na półkach zaczynają zalegać ozdoby choinkowe. - Nie warto wszystkiego odkładać na ostatnią chwilę, kilka dni przed Mikołajem czy Wigilią. Kiedy mamy więcej wolnego czasu, już można pomyśleć, co kupimy na prezent - wyjaśnia sprzedawczyni w sklepie odzieżowym jednego z warszawskich centr handlowych.
- Na początku grudnia zaczniemy przyjmować zamówienia na karpia. To z myślą o klientach, by później nie czekali w długiej kolejce - informuje mnie pracownik stoiska z rybami.

Handlowcy liczą zyski…

- Centra handlowe na pewno nastawione są na zysk, a Boże Narodzenie to czas zwiększonych obrotów handlowych. Kampanie reklamowe prowadzone są w ten sposób, by utrzymać stałych klientów i pozyskać nowych. Służą temu przede wszystkim wyprzedaże, promocje, różnego rodzaju konkursy i loterie organizowane przed świętami - mówi Monika Tucka, socjolog. - Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden fakt: markowe, najdroższe produkty znajdują się zawsze na środkowych półkach, na linii naszych oczu. Szczególnie przykuwają uwagę dzieci, które rodzice często zabierają na przedświąteczne zakupy. A rodzicom trudno jest wytłumaczyć dziecku, że akurat tej zabawki nie mogą im kupić. Święta to dziś prawdziwy marketing - dodaje.
Badania pokazują, że zwiększoną ilość udzielanych kredytów i pożyczek notuje się właśnie w grudniu. - Nie da się ukryć, że jest to dobry czas dla banków, a liczba osób zgłaszających się do nas jest o wiele wyższa niż w innym miesiącu - potwierdza Maciej Smoliński z Banku PKO BP. Bo dla wielu Polaków liczy się przede wszystkim tradycja, by tego dnia niczego nie zabrakło. Wiele osób chce chociaż tego dnia zapomnieć o swoim niskim statusie materialnym.

...a my gubimy sens Bożego Narodzenia

W dużej mierze to od nas zależy, jak będą wyglądały święta. Czy będą się kojarzyć ze stresem związanym z wydatkami i zakupami, czy może będą przeżyciem radości z narodzenia Syna Bożego, który wszystkim przynosi nadzieję. Bo moda na konsumpcjonizm może zagłuszyć ciche słowa Nowonarodzonego: „Nie bój się, Ja jestem”. - Prowadzę wspólnie z mężem mały sklepik spożywczy. Mam stałych klientów, niewygórowane ceny. Wystrój świąteczny pojawia się u nas dopiero przed Mikołajem. Ale jakoś nie narzekam na dochody. Bardziej zależy mi na tym, by nie zagubić prawdziwej atmosfery świąt - podsumowuje pani Maria, właścicielka sklepu spożywczego na warszawskim Żoliborzu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niepokojące doniesienia. Polska rezygnuje z udziału w międzynarodowej koalicji na rzecz prawa do życia

2025-04-28 21:25

[ TEMATY ]

Ordo Iuris

Adobe Stock

Ministerstwo Spraw Zagranicznych potwierdziło, że Polska wycofała poparcie dla Deklaracji Konsensusu Genewskiego - informuje Ordo Iuris.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych, w odpowiedzi na wniosek Instytutu Ordo Iuris, potwierdziło, że Rzeczpospolita Polska wycofała swoje poparcie dla Deklaracji Konsensusu Genewskiego w sprawie promowania zdrowia kobiet i wzmacniania rodziny – międzynarodowego dokumentu, który sprzeciwia się uznaniu aborcji za prawo człowieka oraz podkreśla nienaruszalne prawa kobiet i dzieci, w tym prawo do życia i zdrowia. Decyzję o wycofaniu podjął Minister Spraw Zagranicznych bez konsultacji społecznych z organizacjami pozarządowymi. Resort przekazał informację w tej sprawie w piśmie datowanym na 9 kwietnia (wniosek został przesłany do MSZ 28 lutego).
CZYTAJ DALEJ

Jakim światłem świecę wobec innych?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 3, 16-21.

Środa, 30 kwietnia. Dzień Powszedni albo wspomnienie św. Piusa V, papieża
CZYTAJ DALEJ

Ogień Miłosierdzia na wrocławskim Rynku

2025-04-29 20:23

Magdalena Lewandowska

Podczas ewangelizacji na Rynku ludzie wspólnie się modlili i uwielbiali Boga.

Podczas ewangelizacji na Rynku ludzie wspólnie się modlili i uwielbiali Boga.

W Niedzielę Miłosierdzia na Wrocławskim Rynku odbył się koncert ewangelizacyjno-uwielbieniowy "Ogień Miłosierdzia".

Koronkę do Miłosierdzia Bożego, modlitwę i uwielbienie poprowadził m.in. karmelita o. Krzysztof Piskorz z Ruchem Światło-Życie i ks. Wojciech Bujak ze Wspólnotą Miłość Pańska z Oleśnicy. Już po raz trzeci koło wrocławskiego ratusza głoszono orędzie Bożego Miłosierdzia. – Miłosierdzie Boże chce się rozlewać na wszystkich ludzi, także tych daleko od Kościoła, stąd taka forma ewangelizacji połączona z modlitwą i uwielbieniem – tłumaczy o. Krzysztof Piskorz, przeor wrocławskiego klasztoru karmelitów i kustosz sanktuarium Matki Bożej Miłosierdzia. – Chcemy na Rynku, w sercu Wrocławia, uczcić tajemnice najważniejszą, tajemnicę zmartwychwstania. Chcemy głosić Boże Miłosierdzie, bo do tego posyła nas Chrystus. Nie możemy zamykać się tylko w kościele, bo tak nie staniemy się apostołami. Warto tworzyć Kościół posłany, Kościół misyjny – dodaje karmelita.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję