Agnieszka Dziarmaga: - Czy „mundurkowe zamieszanie” rzeczywiście zdominuje początek roku szkolnego i czy wprowadzenie jednolitych strojów stało się tematem nr 1 dla świętokrzyskich szkół?
Janusz Skibiński: - Wprowadzenie jednolitych strojów, bo tak definiuje je ustawa o systemie oświaty, obowiązkowych w szkołach podstawowych i gimnazjach, nie zdominowało, w moim przekonaniu, początku roku szkolnego. Jest to raczej zamieszanie medialne, które nie ma potwierdzenia w rzeczywistości. Owszem, w tej chwili uczniowie nie wszystkich szkół i placówek województwa świętokrzyskiego noszą wybrane stroje, ale traktować to należy jako okres przejściowy. Wakacyjna przerwa znacznie utrudniła zakończenie realizacji tego zadania. Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że do 20 września sprawa strojów zostanie zamknięta. Wierzę, że dzieci i młodzież z dumą będą je nosić, zaznaczając tym samym jeszcze silniej przynależność do swojej społeczności szkolnej.
- Dane statystyczne wskazują na spadek bezrobocia w Polsce. Czy można oczekiwać, że zmniejszyła się liczba rodzin, dla których początek roku szkolnego wiąże się z wydatkami nie do udźwignięcia? Jak Kuratorium Oświaty pomoże rodzinom ubogim?
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
- Kuratorium Oświaty w Kielcach, działając w imieniu Rządu oraz Wojewody Świętokrzyskiego, dysponuje środkami finansowymi przeznaczanymi na pomoc dla ubogich rodzin. Dofinansowujemy i finansujemy całkowicie wypoczynek letni dzieci i młodzieży z biednych i patologicznych rodzin. W bieżącym roku była to kwota 780 tys. zł. W ramach Rządowego Programu wyrównywania szans edukacyjnych młodzieży pochodzącej z rodzin po byłych pracownikach PGR przyznajemy stypendia w wysokości 200 zł miesięcznie. W ramach tego samego Programu przeznaczamy środki na zajęcia pozalekcyjne, jest to kwota 2 500 tys. zł. Na dofinansowanie zakupu „mundurków” oraz podręczników dla klas 0-III przeznaczono w naszym województwie kwotę 4 200 tys. zł. Na pomoc w tym zakresie mogą liczyć te rodziny, w których dochód na osobę nie przekracza 351 zł miesięcznie.
W szkołach realizowany jest program wycieczek patriotycznych - na ten cel przeznaczono kwotę 240 tys. zł.
- A co dalej z rządowym programem „zero tolerancji,,,’’?
Reklama
- Konieczność realizacji rządowego programu „Zero tolerancji dla przemocy w szkole” wynika z badań przeprowadzonych wśród uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, które pokazują, że w szkołach polskich nasilają się różnego rodzaju patologie. Absolutnie konieczne jest podniesienie poziomu dyscypliny w szkołach i wdrożenie programu, który tę kwestię rozwiąże oraz wpłynie na poczucie bezpieczeństwa uczących i pracujących w szkołach i placówkach. Wśród środków zaradczych, jakie mają być zastosowane w przywracaniu bezpieczeństwa w szkołach, jest m.in. wprowadzenie monitoringu wizyjnego na terenie placówek oświatowych. Bardzo ważnym elementem przeciwdziałania przemocy w szkołach jest tworzenie przyjaznego dzieciom i młodzieży środowiska medialnego, z którym młodzież spotyka się na zewnątrz szkoły. Chodzi tu przede wszystkim o ochronę uczniów przed niepożądanymi i szkodliwymi treściami w Internecie. Szkoły i rodzice powinni korzystać z odpowiednich programów blokujących, dostępnych na stronie internetowej MEN. Rozszerzony zostanie także katalog instrumentów wychowawczych, stosowanych interwencyjnie przez dyrektora szkoły. W ramach tych środków w większym zakresie powinny być stosowane nagrody, jako element wspierania zachowań pozytywnych, i kary, np. umieszczenie agresywnego ucznia w Ośrodku Wsparcia Wychowawczego. Projekt rozporządzenia przewiduje tworzenie OWW dla uczniów gimnazjów, z którymi szkoła nie będzie sobie w stanie poradzić. Czynnikiem dyscyplinującym ma być także ocena z zachowania, która będzie brana pod uwagę przy promocji do następnej klasy. Mam nadzieję, że powołani szkolni koordynatorzy ds. bezpieczeństwa należycie będą wypełniać swoje zadania w zakresie tworzenia dobrego klimatu nauki i pracy w swoich szkołach. Sądzę, że dużo pracy czeka nas w zakresie budowania wśród rodziców współodpowiedzialności za wychowanie i edukację młodego pokolenia. Szkoła winna wspierać proces wychowawczy, który tak naprawdę dokonuje się w środowisku rodzinnym.
- Jakie są główne założenia nowego programu edukacji patriotycznej dla uczniów gimnazjów?
- Edukacja patriotyczna stanowi współcześnie przedmiot szeregu komentarzy i opinii, często nie wolnych od emocji. Wąskie pojmowanie miłości ojczyzny, sprowadzanie jej do gestów, czynienie demagogicznym argumentem, wywołuje zniecierpliwienie i prowadzi do pomijania jakże ważnych dla nas wszystkich kwestii. Każdy bowiem wie, co to jest patriotyzm, a ten, kto waży się pouczać innych w tej materii, naraża się na krytykę. W kontekście transformacji ustrojowej i funkcjonowania naszego kraju w ramach europejskich struktur współpracy warto jednak na nowo podjąć temat patriotyzmu. Dla uporządkowania zagadnień związanych ze szkolnym rozumieniem wychowania patriotycznego opracowany został program edukacji patriotycznej, rekomendowany przez Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty, który będzie wdrażany pilotażowo w gimnazjach województwa świętokrzyskiego.
Realizacja programu ma pozwolić na budowanie przekonania, że młodzież gimnazjalna zostanie wyposażona w odpowiednią wiedzę opatrzoną refleksją pedagogiczną, by dojrzale postrzegać swe związki z ojczyzną, by mądrzej kochać Polskę.