Reklama

Uczyć, ale rzetelnie

Niedziela łódzka 7/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Marian Miszalski: - Czy, zdaniem Księdza Doktora, przywrócenie nauczania filozofii w liceach jest pożądane? Czy filozofia nie okaże się zbyt trudna, zbyt abstrakcyjna dla współczesnej młodzieży, wychowanej w kulturze obrazkowej? Czy przeciwnie - należy „wyrywać” młodzież z tej kultury obrazu?

Reklama

Ks. Roman Piwowarczyk: - Wydaje mi się, że przywrócenie filozofii w szkołach jest pożądane. Po pierwsze, filozofia w Polsce w ogóle jest bardzo mało znana. Szczególnie trudna historia naszego narodu ciągle nam to uniemożliwiła. Wystarczy spojrzeć choćby na naszą historię powojenną, okres, w którym filozofia była nauczana jedynie na studiach wyższych, i to filozofia o odcieniu materialistycznym. Tymczasem, mówiąc o filozofii, należałoby mieć na uwadze ten rodzaj poszukiwań, który nie redukuje rzeczywistości do pewnego tylko jej aspektu i nie lęka się żadnych trudnych pytań. Filozofią, która może sprostać takim wymaganiom, jest z pewnością filozofia klasyczna, oparta na dorobku największych filozofów greckich i średniowiecznych.
To prawda, że poznawanie czy nauczanie filozofii nie jest łatwe, szczególnie w przypadku młodych nastolatków, których duch i pragnienia mogą rozmijać się z poziomem wielkich, często abstrakcyjnych pytań. Jednakże, jeśli w danej klasie znalazłoby się chociaż pięć procent uczniów, którzy zainteresowaliby się filozofią, to nauczanie warto byłoby podjąć. To prawda, że współczesna kultura obrazowa wydaje się wszechobecna, jednak tak naprawdę to tylko „chmurka”, która nie jest w stanie całkowicie przesłonić podstawowych ludzkich dążeń czy ostatecznych pytań. Wśród nastolatków łatwo można odnaleźć wielu ambitnych uczniów, którzy dzięki swej młodzieńczej gorliwości i świeżości spojrzenia mogą pójść w swych przemyśleniach bardzo daleko. Wystarczy wspomnieć o bardzo pozytywnych postawach uczestników ubiegłorocznego konkursu filozoficznego, organizowanego w Łodzi dla szkół średnich.

- Jakie warunki powinny być spełnione, by nauczanie filozofii nie przekształciło się w indoktrynację? Czy sam program może być taką gwarancją?

Reklama

- Słownikowa definicja indoktrynacji to: szerzenie, wpajanie jakichś przekonań. Otóż, gdy chodzi o nauczanie filozofii, sprawa nie jest prosta. Wiemy bowiem, że wielu znamienitych filozofów było przekonanych, że ich myśl jest najlepsza. Jednakże ich punkty dojścia były bardzo różne. Jaka więc filozofia jest dobra, według jakich kryteriów i czy dla wszystkich? Myślę, że dobry filozof to ten, który poznał i jest w stanie nauczać wielu koncepcji filozofii, naszkicować możliwie najszerszą panoramę ludzkich poszukiwań, potrafi wskazać argumenty za słusznością wyboru swojej własnej filozofii oraz nie zniewala swoją preferowaną filozofią, lecz rozbudza danego człowieka do dokonywania jak najgłębszych osobistych wyborów. Trudno byłoby nazwać filozofem kogoś, kto ma pamięć wypełnioną różnymi informacjami, a nie potrafi myśleć, wybierać tego, co lepsze i innym pomagać w wyborze dobrej drogi. Jest też rzeczą znamienną, że dzisiejszy człowiek boi się zaufać drugiemu, chce wszystko robić sam, zbyt egoistycznie. Gdy tymczasem filozofia z natury otwiera nas na siebie, uczy pokory, pokazuje wspólne cechy, wspólną drogę dla wszystkich. Sam program nauczania, którego obiektywizm również nie jest rzeczą prostą, może być w pewnym stopniu gwarancją dobrego nauczania filozofii.

- Jak ocenia Ksiądz Doktor stan kadry nauczycielskiej, zdolnej dziś podjąć takie nauczanie?

- Uważam, że nie ma w Polsce wielu nauczycieli o dobrym przygotowaniu do nauczania tego przedmiotu. Brakuje nam pewnej ogólnej kultury filozofowania na co dzień, w mass mediach itp. Jakże często współczesny człowiek karmiony jest płytkimi oskarżeniami czy sądami, bez przedstawienia głębszej ich analizy czy ukazania różnych punktów widzenia danego problemu.
Poza tym, nawet sami filozofowie są często mało zorganizowani, aby się regularnie wspólnie spotykać, dyskutować, konfrontować swoje poglądy, zachęcić innych.
Gdy chodzi o kwestię powiększenia kadry nauczycielskiej z filozofii, mamy w Łodzi projekt otwarcia już od przyszłego roku akademickiego 2007/08 Podyplomowych Studiów Filozoficzno-Etycznych, dających uprawnienie do nauczania filozofii i etyki w szkole średniej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oświadczenie ws. ks. Dominika Chmielewskiego

2025-08-29 17:57

[ TEMATY ]

salezjanie

publikacja

Salezjanie Inspektoria Pilska

W związku z dzisiejszą publikacją Gazety Wyborczej pt. „Zamiast do Jezusa zaprowadził ją do łóżka. Co skrywa znany ksiądz Dominik Chmielewski”, autorstwa redaktora Piotra Żytnickiego, działając w imieniu Inspektorii Pilskiej Towarzystwa Salezjańskiego, pragniemy przedstawić następujące stanowisko.

Zgromadzenie Salezjańskie potraktowało sprawę wynikającą ze zgłoszenia bohaterki przedmiotowej publikacji z należytą powagą i odpowiedzialnością. Bezpośrednio po otrzymaniu listownego zawiadomienia, niezwłocznie podjęto działania zgodne z obowiązującymi procedurami — przyjęto formalne zgłoszenie, zabezpieczono przekazane materiały dowodowe oraz skierowano sprawę do dalszego rozpoznania. W trosce o transparentność i bezstronność, na wniosek władz Zgromadzenia, przeprowadzenie tzw. postępowania wstępnego zostało powierzone niezależnemu organowi — Sądowi Biskupiemu w Toruniu.
CZYTAJ DALEJ

Kim jest katecheta, a kim katechista? Prymas Polski tłumaczy

2025-09-03 12:25

[ TEMATY ]

prymas Polski

abp Wojciech Polak

katecheta

katechista

Karol Porwich/Niedziela

Nie wszyscy katecheci będą katechistami – powiedział PAP prymas Polski abp Wojciech Polak. Katecheci to nauczyciele religii w szkole, oni przekazują wiedzę religijną. Zadaniem katechisty jest dzielenie się swoją wiarą, aby pomóc dzieciom, młodzieży i dorosłym wejść w doświadczenie wiary - wyjaśnił.

Zespół Roboczy ds. Katechezy Parafialnej podczas marcowego Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski przekazał, że zgodnie z planem nowe Dyrektorium Katechetyczne powinno zostać opracowane do września 2026 r. Wtedy ruszą w parafiach pierwsze katechezy według nowych wytycznych. Będą one komplementarne z podstawą programową nauczenia religii w szkole.
CZYTAJ DALEJ

Czy zmarli nas widzą i słyszą?

2025-09-03 19:54

[ TEMATY ]

śmierć

Agata Kowalska

Kościół uczy, że istnieje pewna forma łączności pomiędzy światem żyjących a światem tych, którzy odeszli. Jest to kontakt realny. Możemy sobie wzajemnie pomagać.

W wyznaniu wiary wypowiadamy słowa: „Wierzę w świętych obcowanie”. To krótkie zdanie zawiera w sobie jedną z najpiękniejszych tajemnic naszej wiary – prawdę o duchowej jedności wszystkich członków Kościoła: zarówno tych, którzy żyją na ziemi, jak i tych, którzy już przeszli do wieczności. Obcowanie świętych to nie poetycka metafora ani pobożne wspomnienie o zmarłych, ale rzeczywista więź, która łączy nas w jednym Ciele Chrystusa, niezależnie od czasu i przestrzeni.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję