Biskup Roman Marcinkowski 8 stycznia został wybrany administratorem diecezji płockiej. Wyboru, zgodnie z przepisami Kodeksu Prawa Kanonicznego, dokonało kolegium konsultorów, które stanowi grupa kapłanów, będących członkami rady kapłańskiej, mianowanych przez biskupa diecezjalnego na okres 5 lat. Kodeks Prawa Kanonicznego określa, że gremium to winno liczyć od 6 do 12 osób. W naszej diecezji w skład kolegium wchodzą: bp Roman Marcinkowski, ks. kan. dr Daniel Brzeziński, ks. prał. dr hab. Ryszard Czekalski, ks. kan. dr Bogdan Czupryn, ks. inf. prof. dr hab. Wojciech Góralski, ks. kan. dr Janusz Kochański, ks. kan. Marek Makowski, ks. prał. prof. dr hab. Henryk Seweryniak, ks. kan. Andrzej Smoleń, ks. kan. Mirosław Tabaka, ks. inf. Saturnin Wierzbicki i ks. prał. dr Kazimierz Ziółkowski.
W myśl Kodeksu Prawa Kanonicznego gremium to ma obowiązek wybrać administratora diecezji w ciągu ośmiu dni od „uzyskania wiadomości o zawakowaniu stolicy biskupiej”. Wakans biskupstwa płockiego rozpoczął się 5 stycznia - w dniu, w którym dotychczasowy Biskup Płocki objął kanoniczne rządy w archidiecezji warszawskiej.
Prawo kanoniczne precyzuje, że administratorem może zostać kapłan odznaczający się wiedzą i roztropnością, który nadto ma ukończone 35 lat i nie został na wakującą stolicę biskupią uprzednio wybrany, mianowany lub prezentowany.
Zgodnie z kodeksem administrator diecezji ma te same prawa i obowiązki, co biskup diecezjalny, „z wyjątkiem tych spraw, które z natury rzeczy lub z mocy samego prawa są wyjęte”. Do obowiązków administratora - podobnie jak w przypadku biskupa diecezjalnego - należy m.in. rezydowanie w diecezji oraz odprawianie Mszy św. za diecezjan. W myśl przepisów KPK, urząd administratora wygasa z chwilą objęcia diecezji przez nowego biskupa diecezjalnego.
Pomóż w rozwoju naszego portalu