"Opactwo cysterskie w Paradyżu - jego rola w dziejach i kulturze
pogranicza" - to tytuł sympozjum naukowego, które 5 grudnia odbyło
się w Wyższym Seminarium Duchownym w Paradyżu. Naukowcy z kilku ośrodków
polskich i z Berlina mówili m.in. o genezie paradyskiego opactwa,
jego 600-letnich dziejach (1234-1834) oraz wpływie na polską historię
i europejską duchowość.
Sympozjum rozpoczęła modlitwa za zmarłych cystersów,
której przewodniczył bp Paweł Socha. W homilii Ksiądz Biskup nawiązał
przede wszystkim do dziedzictwa duchowego, jakie cystersi pozostawili
swoim następcom, którymi są dzisiaj alumni Seminarium Duchownego
diecezji zielonogórsko-gorzowskiej. "Tutaj, w tych omodlonych przez
cystersów murach - mówił bp P. Socha - formują się do kapłaństwa
młodzi ludzie. Stąd wyszło ponad 1000 rycerzy gotowych do głoszenia
Słowa Bożego i uświęcania ludu Bożego".
Mimo że przez wiele stuleci klasztor cysterski leżał
na pograniczu polsko - niemieckim, jego zarząd od czasów Zygmunta
Starego był w rękach polskich. O polskich opatach klasztoru mówił
ks. prof. J. Swastek z Wrocławia. Na wszystkich 57 opatów paradyskich
21 było Polakami, spośród których 6 było biskupami, w tym jeden późniejszy
prymas Polski. Do znamienitszych opatów należał także pochodzący
z Włoch opat o imieniu Antici, który został kreowany kardynałem.
Istotne dane na temat stanu osobowego klasztoru przedstawił
dr K. Kaczmarek z Poznania. Na podstawie paradyskiego nekrologu,
czyli wypominkowej księgi zmarłych z XVIII w. znajdującego się w
Archiwum Państwowym w Poznaniu, można stwierdzić, iż do połowy XVIII
w. przez klasztor przewinęło się ponad 900 mnichów, zaś prawdopodobnie
niepełna lista opatów obejmuje 54 imiona. W nekrologu, gdzie imiona
zmarłych przyporządkowane są dacie ich śmierci, wymieniono 1325 osób,
w tym 1075 mnichów z różnych klasztorów polskich oraz 250 imion donatorów
i przyjaciół klasztoru, czyli tzw. familii.
O znaczeniu paradyskiego klasztoru dla rozwoju duchowości
średniowiecznej mówił na przykładzie postaci Jakuba z Paradyża ks.
dr J. Stoś z Warszawy. Żyjący na przełomie XIV i XV w. mnich paradyski
Jakub - profesor Akademii Krakowskiej jest jednym z najważniejszych
przedstawicieli tzw. devotio moderna, kierunku opartego na krytyce
scholastycznej spekulacji i dowartościowaniu uczucia w poznaniu Boga.
W dziele De theologia mystica wyłożył on podstawy nowej drogi poznania
Boga poprzez miłość, która ma wyprzedzić doświadczenie intelektualne.
Myśl Jakuba z Paradyża miała ogromny wpływ na mistykę niderlandzką
i nadreńską.
Zagadnienia dotyczące architektury i chronologii budowy
zespołu pocysterskiego w Paradyżu na podstawie prac archeologicznych
prowadzonych w latach 1996/97 omówili dr J. Pietrzak z Łodzi oraz
mgr P. Wawrzyniak z Poznania. Prof. W. Schich z Berlina mówił o kontekście
geograficznym lokacji klasztoru paradyskiego w porównaniu z macierzystym
klasztorem w Lehnin (Brandenburgia) i innymi klasztorami filialnymi.
Prof. E. Rymar ze Szczecina przedstawił kwestię posiadłości cystersów
paradyskich na zachodniej połaci ziemi lubuskiej oraz związków handlowych
Paradyża z Gorzowem. Przyczynkiem do historii materialnej cystersów
paradyskich był również wykład dr J. Karczewskej z Zielonej Góry,
która mówiła o XIII-wiecznych donacjach okolicznego rycerstwa wobec
klasztoru. O znajdujących się w Archiwum Państwowym we Wrocławiu
dokumentach dotyczących historii Paradyża mówił dr R. Stelmach z
Wrocławia, zaś prof. M. Cetwiński z Częstochowy przybliżył kontekst
historyczny czasów powstania klasztoru, odwołując się do Księgi Henrykowskiej.
W konferencji zorganizowanej we współpracy z Instytutem
Historii Uniwersytetu Zielonogórskiego wzięli udział także: biskup
diecezjalny Adam Dyczkowski, pracownicy naukowi Uniwersytetu Zielonogórskiego
oraz studenci.
Pomóż w rozwoju naszego portalu