Reklama

Przy eucharystycznym stole

Liturgia Eucharystyczna - Modlitwa Eucharystyczna

Niedziela toruńska 32/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tydzień temu skończyliśmy omawiać poszczególne części Modlitwy Eucharystycznej. Dziś przyjrzymy się poszczególnym Modlitwom Eucharystycznym, by chociaż w krótkich słowach zapoznać się z ich charakterem i treścią.

I Modlitwa Eucharystyczna, czyli Kanon Rzymski

To najstarsza z Modlitw Eucharystycznych, powstawała w okresie od IV do XIII wieku. To również modlitwa najbardziej rozbudowana, której towarzyszy nie tylko bogactwo tekstów, lecz także i gestów (jak np. uniesienie oczu ku górze w czasie słów konsekracji, czy bicie się w piersi w czasie modlitw wstawienniczych).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

II Modlitwa Eucharystyczna

Najbardziej znana i chyba najczęściej stosowana z Modlitw Eucharystycznych. Prostota i zwięzła forma nie oznacza jednak braku bogactwa treści teologicznych! II Modlitwa Eucharystyczna podkreśla trynitarny wymiar Boga: zwracamy się do Ojca, przypominając działanie Chrystusa i Ducha Świętego.

III Modlitwa Eucharystyczna

Ta modlitwa akcentuje działanie Ducha Świętego w dziejach zbawienia Jego obecność i rolę w sprawowanej Eucharystii. Zazwyczaj stosuje się ją w Mszach św. niedzielnych, gdyż jest bogatsza od II Modlitwy Eucharystycznej, a nie tak rozbudowana jak pierwsza.

IV Modlitwa Eucharystyczna

Reklama

Charakterystyczne dla IV Modlitwy Eucharystycznej jest to, że po śpiewie Sanctus, przed konsekracją następuje piękne i bogato rozbudowane przypomnienie najważniejszych faktów z dziejów zbawienia. Jest to modlitwa czerpiąca inspirację z Biblii, dokumentów Soboru Watykańskiego II i myśli wschodnich Ojców Kościoła (dlatego IV Modlitwa Eucharystyczna zwana jest również Kanonem Ekumenicznym).

V Modlitwa Eucharystyczna

To właściwie cztery modlitwy połączone w jedną. Mamy tu cztery równe prefacje, którym odpowiadają cztery różne fragmenty modlitw wstawienniczych. Każda z nich zbudowana jest wokół innej myśli teologicznej:
A. Bóg kieruje swoim Kościołem;
B. Jezus jest naszą drogą;
C. Chrystus jest wzorem miłości;
D. Kościół na drodze ku jedności.

Modlitwy Eucharystyczne o Tajemnicy Pojednania

Powstały one z okazji obchodów Roku Świętego. W Mszale możemy znaleźć dwie Modlitwy Eucharystyczne o Tajemnicy Pojednania. Pierwsza z nich mówi o pojednaniu jako powrocie do Ojca i o Bogu, który objawia swoją wszechmoc w łasce przebaczenia. Druga natomiast przedstawia pojednanie z Bogiem, jako fundament pojednania z człowiekiem. Odwołując się do sytuacji egzystencjalnej człowieka, wiecznie pogrążonego w rozdarciu i wojnach, uprasza Ducha Świętego, który ma usunąć wszelkie przeszkody na drodze do zgody.

Modlitwy Eucharystyczna z udziałem dzieci

Ostatnią grupą Modlitw Eucharystycznych są te przeznaczone na Msze św. z udziałem dzieci. Zostały one włączone do Mszału wraz z Modlitwami Eucharystycznymi o Tajemnicy Pojednania. Styl tych trzech Modlitw Eucharystycznych jest prosty i komunikatywny, dostosowany dla dzieci. Posiadają one zasadniczo taką samą strukturę jak pozostałe Modlitwy Eucharystyczne, zostały jednak wzbogacone o elementy dialogu, dzięki którym dzieci mogą włączać się w modlitwę. Pierwsza z nich ukazuje Boga jako Ojca, druga mówi o Bożej Miłości, trzecia natomiast podkreśla charakter dziękczynny Eucharystii i jest przeznaczona dla dzieci starszych.

* * *

Odpowiadając na pytanie postawione w tytule: w polskim Mszale możemy znaleźć 10 Modlitw Eucharystycznych. Nie dziwmy się więc, gdy nagle w czasie Mszy św., po aklamacji: „Święty, Święty”, usłyszymy słowa inne od tych, do których już przywykliśmy. To nie dziwactwo księdza, lecz korzystanie z bogactwa modlitw Mszału Rzymskiego.

2005-12-31 00:00

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Znów mówi się o "wiośnie Kościoła" na wyspach. To owoce modlitwy św. Jana Newmana?

2025-10-10 08:45

[ TEMATY ]

Anglia

św. Jan Henryk Newman

wiosna Kościoła

Vatican Media

Św. Jan Henry Newman

Św. Jan Henry Newman

Św. Jan Henry Newman znany był z wytrwałej modlitwy o cud odrodzenia się katolicyzmu na Wyspach – za wstawiennictwem Maryi. W tych dniach w Anglii i Walii znowu mówi się o „wiośnie Kościoła”.

175 lat temu papież Pius IX, bullą „Universalis Ecclesiae”, przywrócił katolicką hierarchię w Anglii i Walii. Po raz pierwszy od panowania Marii Tudor (1555–1558), katolicy odzyskali strukturę diecezjalną. Utworzono trzynaście nowych diecezji, co oznaczało nowy początek po wiekach prześladowań. Przywrócenie hierarchii umożliwiło skoordynowaną opiekę duszpasterską, odnowę liturgiczną, budowę nowych kościołów i odnowione świadectwo wiary katolickiej w życiu publicznym. Drogę powrotu utorowała ustawa o Emancypacji Katolików z 1829 roku.
CZYTAJ DALEJ

Jezu, chcemy jednoczyć się z Tobą

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

pixabay.com

Rozważania do Ewangelii Łk 11, 15-26.

Piątek, 10 października. Dzień Powszedni.
CZYTAJ DALEJ

Różaniec święty w objawieniach maryjnych - Tuluza we Francji

2025-10-10 20:48

[ TEMATY ]

modlitwa

różaniec

Francja

październik

#NiezbędnikRóżańcowy

Adobe Stock

Przed tygodniem rozpoczęliśmy szczególny miesiąc. Jest to czas, kiedy w naszych palcach przesuwamy różańcowe ziarna. Z tej okazji chciałbym, byśmy przez kilka kolejnych rozważań powędrowali do miejsc objawień i poznali te spotkania Maryi z wizjonerami, w których Najświętsza Maryja Panna prosiła o modlitwę różańcową.

Wprowadzeniem do tej części rozważań, niech będą słowa znanego mariologa, o. Stefana de Fioresa: „Kiedy Maryja wyrusza z jakąś misją, którą otrzymała od Boga, to nie w drobnych, marginesowych sprawach, ale chodzi zawsze o wielką sprawę losów świata i zbawienia ludzi”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję