Reklama

90-lecie Filharmonii Łódzkiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Koncertująca od dwóch miesięcy w nowej siedzibie Orkiestra Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina obchodziła 18 lutego jubileusz swego 90-lecia.
Zespół ten jest, po warszawskim, najstarszy w Polsce. 17 lutego 1915 r. Łódzka Orkiestra Symfoniczna (taka była nazwa wcześniejsza) dała swój pierwszy koncert w nieistniejącym już dziś Teatrze Wielkim przy ul. Konstantynowskiej. Dyrygent Tadeusz Mazurkiewicz rozpoczął wtedy występ uwerturą Coriolan Ludwika von Beethovena.
Obecny szef filharmoników, Marek Pijarowski, również zainaugurował spotkanie tą dynamiczną kompozycją - co było swoistym ukłonem w stronę historii - jednak dalszą część programu potraktował indywidualnie, koncentrując się na muzyce polskiej.
Niezwykle efektownie wypadła IV Symfonia koncertująca Karola Szymanowskiego (dedykowana przez kompozytora Rubinsteinowi) z solistą Piotrem Palecznym. Pianista dał prawdziwy pokaz swych wirtuozowskich umiejętności, demonstrując zarówno gwałtowny, ostry sposób gry w żywiołowych częściach skrajnych, jak i subtelny liryzm w środkowym Andante.
Wykonany po przerwie, trzyczęściowy, posępny w nastroju poemat symfoniczny Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza (ojca nowoczesnej symfonii polskiej) stanowił okazję do zadumy, ale i „smakowania” barw orkiestrowych w selektywnej akustyce nowej sali koncertowej. Szczególnie pięknie i wyraziście zabrzmiały instrumenty dęte blaszane.
Jubileuszowy koncert zakończył Exodus Wojciecha Kilara. Ten prosty konstrukcyjnie i harmonicznie utwór oparty jest - jak Ravelowskie Bolero - na powtarzającym się motywie, zaś w końcowym fragmencie, z momentem wejścia chóru, wykorzystuje tekst biblijny. Zamierzone przez Kilara crescendo byłoby zapewne jeszcze bardziej sugestywne, gdyby rozpocząć narrację od delikatniejszego pianissimo. Chóralna pointa nabrała wielkiej mocy dzięki wzmocnieniu Chóru Filharmonii Łodzkiej Chórem Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki.
„Estetycznym dysonansem” wieczoru był jedynie błąkający się po estradzie i rozpraszający uwagę fotoreporter w nader niedbałym stroju.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prośmy Pana, aby dał nam łaskę szukania Boga we wszystkim

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 14, 7-14.

Sobota, 17 maja
CZYTAJ DALEJ

Proroctwo św. Andrzeja Boboli. Czy wypełniły się słowa Patrona Polski?

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Episkoapt News

Święty Andrzej Bobola nie pozwolił o sobie zapomnieć – sam zaczął upominać się o swój kult. Po śmierci ukazał się w Pińsku, Wilnie aż wreszcie w Strachocinie. Joanna i Włodzimierz Operaczowie w swojej najnowszej książce – biografii św. Andrzeja Boboli „ Boży Wojownik” poszukują odpowiedzi dotyczących specjalnej misji świętego oraz opisują proroctwo, które wyjawił o. Alozjemu Korzeniewskiemu.

Dominikanin o. Alojzy Korzeniewski należał do ludzi twardo stąpających po ziemi. Był wcześniej nauczycielem fizyki w gimnazjum w Grodnie i przełożył na język polski holenderski podręcznik do tego przedmiotu. Interesował się między innymi nowatorską ideą lotów balonem. Gdy w Grodnie zamieszkał wywieziony przez Rosjan ostatni król Polski Stanisław August Poniatowski, odwiedzał o. Korzeniewskiego w jego laboratorium i rozmawiał z nim o balonach. Po wojnach napoleońskich dominikanin trafił do Wilna. Jako płomienny kaznodzieja często poruszający tematy patriotyczne naraził się władzom carskim, które zmusiły jego przełożonych do zakazania mu głoszenia kazań i słuchania spowiedzi.
CZYTAJ DALEJ

Pierwszy obraz Leona XIV

Papież Leon XIV na tle katedry Santa María w Chiclayo w Peru, gdzie był biskupem – tak wygląda pierwszy obraz nowego Papieża, który namalowała Mercedes Fariña, artystka pochodząca z Argentyny, która malowała także portrety Papieża Franciszka.

Mercedes Fariña ma ma ponad trzydziestoletnie doświadczenie w malarstwie, potrafi pracować z taką szybkością, że jedynie czas schnięcia farb olejnych może spowolnić jej twórczy proces. Jej motywacja, gdy postanowiła upamiętnić wybór Papieża, była kluczowa; niczym kronikarka, której pędzel pełni rolę pióra.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję