Reklama

Męczennicy i świadkowie wiary

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W liście Apostolskim Tertio Millennio Adveniente Ojciec Święty wezwał, aby gromadzić dokumentację o tych wiernych, którzy podczas prześladowań minionego stulecia dali świadectwo swej wiary. Wśród męczenników tamtego okresu jest sługa Boży ks. Władysław Findysz.
18 stycznia br. uroczystą Mszą św. w intencji rychłej beatyfikacji sługi Bożego ks. Wł. Findysza w kościele uniwersyteckim pw. św. Jadwigi Królowej rozpoczęła się sesja naukowa Męczennicy i świadkowie wiary. Została ona zorganizowana przez Instytut Teologiczny im. Jana Pawła II w Rzeszowie, Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Rzeszowie oraz Instytut Historii Uniwersytetu Rzeszowskiego. Poświęcona głównie ks. Wł. Findyszowi - proboszczowi w Nowym Żmigrodzie - przypomniała także represje komunistyczne wobec duchowieństwa Rzeszowszczyzny.
Patronat honorowy sesji objął bp Kazimierz Górny. Otwierając sesję Ksiądz Biskup zwrócił uwagę na to. że czasy współczesne czekają na świadków, na przykłady wierności powołaniu chrześcijańskiemu, na przykłady świętości: „Wołanie o świętych trwa”.
Rektor Uniwersytetu Rzeszowskiego prof. dr hab. Kazimierz Bonusiak podkreślił rangę tej sesji naukowej zarówno dla Kościoła, jak i dla uczelni. Życzył owocnych obrad i wyraził nadzieję, że sesja będzie ważnym momentem w procesie beatyfikacji i poznania przeszłości Kościoła.
Do uczestników sesji swoje słowo na piśmie skierował też abp Józef Michalik.
Wygłoszono 6 referatów.
Przedstawiciel Instytutu Pamięci Narodowej Mariusz Krzysztofiński wygłosił referat na temat System represji i inwigilacji peerelowskich służb bezpieczeństwa. Prelegent obszernie potraktował działania IV Departamentu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych przeznaczonego do walki z Kościołem. Podkreślił, że był to doskonale opracowany system.
Ks. prof. dr hab. Zygmunt Zieliński historyk KUL-u w referacie Kościół w Polsce 1944-1989 ukazał niełatwą sytuację Kościoła w latach totalitaryzmu komunistycznego.
Wrogie w stosunku do Kościoła działania systemu na terytorium dawnej diecezji przemyskiej w referacie Lokalny Kościół przemyski w okresie komunizmu ubogacił przykładami ks. dr Tadeusz Śliwa - profesor WSD w Przemyślu.
Trudnego tematu podjął się ks. dr hab. Stanisław Nabywaniec, historyk UR w wykładzie pt. Ofiary i współpracownicy bezpieki wśród duchowieństwa na Rzeszowszczyźnie.
Z wielkim zainteresowaniem zostało przyjęte wystąpienie abp. Edwarda Nowaka przedstawiciela Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych w Rzymie. Na wstępie swego referatu Procesy beatyfikacyjne i beatyfikacje męczenników z okresu komunizmu w krajach byłego bloku socjalistycznego przedstawił wymogi prawa kanonizacyjnego w procesach beatyfikacyjnych i kanonizacyjnych wyznawców i męczenników. Ukazał następnie dokonane już za pontyfikatu Jana Pawła II beatyfikacje i kanonizacje męczenników. Jan Paweł II wyniósł na ołtarze już 35 męczenników komunizmu w krajach bloku wschodniego. W toku jest 121 procesów o uznanie męczeństwa za wiarę.
Ks. Wł. Findysz jest pierwszym w naszej diecezji męczennikiem systemu komunistycznego, który dochodzi do chwały ołtarzy. Ks. dr Andrzej Motyka, postulator w procesie beatyfikacyjnym, przedstawił Życie i działalność sługi Bożego ks. Wł. Findysza. Ten gorliwy proboszcz ze Żmigrodu Nowego uważał, że odnowa Kościoła wymaga odnowy serc i obyczajów chrześcijańskich. Wysyłając odezwę do swoich parafian spełniał wobec nich obowiązek duszpasterskiej opieki. Nie był to sąd nad parafianami, bo ten należy do Pana Boga, ale życzliwa dłoń wyciągnięta do potrzebujących. Reakcja ateistów była do przewidzenia i zgodna z metodami prześladowania stosowanymi wobec duchowieństwa w PRL-u. Duszpasterz żmigrodzki, jako więzień prześladowany za wiarę, stanął w obronie wartości zawartych w Bożych przykazaniach i postanowieniach Kościoła Katolickiego. Oddał za nie swą wolność i życie.
Diecezja rzeszowska nie przeoczyła tej męczeńskiej śmierci. Owocem procesu beatyfikacyjnego będzie radość z beatyfikacji sługi Bożego ks. Wł. Findysza 24 kwietnia br. w Rzymie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bez zmiany Konstytucji RP zakazy spowiadania nie mogą być legalnie wprowadzone

2025-02-07 23:10

[ TEMATY ]

spowiedź

Pio Si/pl.fotolia.com

Do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej wpłynęła petycja dotycząca zakazu spowiadania dzieci poniżej 18. roku życia. Od kilku tygodni trwa debata medialna na ten temat. - Uważam, że dobrze przygotowana wczesna spowiedź dzieci przynosi wiele pożytku w ich rozwoju psychospołecznym i duchowym - mówi ekspert KUL, teolog pastoralista ks. prof. Wiesław Przygoda.

Duchowny zauważa, że prawne konsekwencje wniesionej do Sejmu RP petycji będą raczej nikłe lub wręcz żadne, gdyż Konstytucja RP stanowi: „Władze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę ich wyrażania w życiu publicznym” i dodaje, że „każdemu zapewnia się wolność sumienia i religii” oraz, że „rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami”. Można także powołać się na Preambułę Konstytucji RP, wskazującą na Rzeczpospolitą jako wspólne dobro Narodu Polskiego, którego władze zobowiązane są do poszanowania wolności i sprawiedliwości, dialogu społecznego, a także do dbania o „zachowanie przyrodzonej godności człowieka, jego prawa do wolności i obowiązku solidarności z innymi”.
CZYTAJ DALEJ

Rzeczniczka prawdziwej emancypacji

Doświadczyła wielorakich cierpień wynikających z niewolnictwa, a jednak stała się świadkiem prawdziwej miłości i wolności.

Bakhita, urodzona w Sudanie, w wieku ok. 7 lat została porwana i stała się niewolnicą. Wielokrotnie była sprzedawana kolejnym właścicielom. Ostatecznie jako niewolnica znalazła się na służbie u matki i żony pewnego generała, gdzie każdego dnia była chłostana aż do krwi. Pozostały jej po tym 144 blizny. Odzyskała wolność dopiero wtedy, gdy znalazła się w rękach Callista Legnaniego, włoskiego konsula. Wraz z nim udała się do Włoch, by zajmować się jego rodziną. To właśnie tam, w Wenecji, zrodziło się jej powołanie do życia zakonnego. Benedykt XVI napisał o tym wydarzeniu w swojej encyklice Spe salvi: „Znając tak okrutnych «panów», których do tej pory była własnością, tu Bakhita poznała «Pana» całkowicie innego, żyjącego Boga, Boga Jezusa Chrystusa – w dialekcie weneckim, którego się nauczyła, nazywała Go «Paron» (Pan). Do tej pory znała tylko panów, którzy ją poniżali i maltretowali albo – w najlepszym przypadku – uważali ją za użyteczną niewolnicę. Teraz natomiast usłyszała o istnieniu «Parona», który jest ponad wszystkimi panami, jest Panem panów, oraz że ten Pan jest dobry, jest uosobieniem dobroci” (n. 3).
CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem: V niedziela zwykła

2025-02-08 10:00

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Abp Wacław Depo

Abp Wacław Depo

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję