Reklama

Szlakiem cysterskich klasztorów

Niedziela kielecka 4/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ziemia Kielecka to nie tylko kraina wspaniałej przyrody i urzekających krajobrazów. To także swoista kronika przeszłości, której kartami są rozległe wyżyny, łańcuchy wzgórz i doliny rzek, a kolejne rozdziały zapisano nie piórem na papierze, lecz kunsztem i mozołem budowniczych sprzed wieków - w ziemi, drewnie i kamieniu. Tytuły tych rozdziałów są nam dobrze znane: Stradów, Wiślica, Sandomierz, Opatów... prastare kościoły, warowne zamki i tajemnicze grodziska po dziś dzień trwają w miejscach, w których powstały u zarania państwa polskiego.
Na jednej z kart owej kroniki widnieją wspaniałe cysterskie zespoły klasztorne w Wąchocku, Jędrzejowie, Koprzywnicy i Sulejowie. Te cztery opactwa zajmują w dziejach polskiej sztuki szczególną pozycję, jako ogniwo łączące architekturę romańską z epoką gotyku. Choć w większości opracowań turystyczno-krajoznawczych opisuje się je lakonicznie jako zabytki „późnoromańskie”, w rzeczywistości reprezentują one styl powstały w opozycji do późnej sztuki romańskiej we Francji i zaszczepiony przez cysterskich mnichów na gruncie polskim. Źródła owego stylu tkwią w historii i regule zakonu, dlatego warto się z nimi pokrótce zapoznać, zanim wyruszymy w podróż do klasztorów cysterskich na Kielecczyźnie.
Zakon Cystersów powstał w 1098 r. we Francji, przez oddzielenie się od Zakonu Benedyktynów grupy mnichów pod przewodnictwem opata Roberta z Molesmes, niezadowolonych z rozluźnienia reguły zakonnej, przede wszystkim lekceważenia nakazu ubóstwa. Macierzystym klasztorem nowego Zgromadzenia stało się opactwo w Citeaux (łac. Cistercium) w Burgundii, od niego też wywodzi się nazwa Zakonu. Cystersi wiele przejęli z reguły benedyktyńskiej, jednak uczynili ją surowszą, kładąc nacisk na pracę fizyczną i samowystarczalność: „Pokarm dla mnichów naszego zakonu ma pochodzić z pracy rąk: z uprawy roślin, z chowu zwierząt...” (Charta charitatis - zbiór praw zakonnych).
Cystersi kolonizowali dzikie tereny, karczowali lasy i przeprowadzali prace melioracyjne, przyczyniając się do rozwoju regionów, w których zakładali swe konwenty. To praktyczne podejście uwidoczniło się także w stosunku do sztuki, a konkretnie muzyki i architektury, gdyż tylko te dziedziny uznawali w swej regule. Bogactwu, bujności i fantastyczności późnoromańskiej architektury francuskiej przeciwstawili surową prostotę kościołów niemal pozbawionych dekoracji rzeźbiarskiej, wychodząc z założenia, że tylko to jest piękne, co użyteczne i niezbędne. Tym samym jako pierwsi postulowali i realizowali idee funkcjonalizmu w architekturze, i to osiem wieków przed Le Corbusierem!
Do najgorliwszych propagatorów takiego podejścia do sztuki należał św. Bernard z Clairvaux, stojący na czele Zakonu Cystersów na przełomie XII i XIII w. Ten wybitny działacz religijny, pisarz i filozof miał jasno sprecyzowane poglądy estetyczne, którym dał wyraz w wielu pismach, m.in. w liście do opata Wilhelma z St. Thierry, gdzie zawarł ostrą krytykę sztuki późnoromańskiej: „Po cóż ta śmieszna potworność, owa dziwna bezkształtna kształtność i kształtna bezkształtność? Po co tu nieczyste małpy? Po co srogie lwy? Po co potworne centaury? (...) Piękne obrazy, różnorodne rzeźby (...) złotem i kamieniami wysadzane kielichy, złote litery w książkach: wszystko to nie jest potrzebne dla celów praktycznych, ale dla pożądliwości oczu.
Pod przewodnictwem św. Bernarda cystersi wkroczyli w okres największego rozkwitu, stając się jednym z czołowych zakonów średniowiecza. Zakładali konwenty w różnych częściach Europy, przynosząc ze sobą nowe rozwiązania konstrukcyjne, w tym sklepienie krzyżowo-żebrowe, przez co wywarli ogromny wpływ na kształtowanie architektury gotyckiej poza Francją. Trzeba bowiem zaznaczyć, że francuski gotyk „strzelisty”, w formie jaką znamy z katedr Notre Dame w Paryżu, Amiens czy Reims, poza pewnymi wyjątkami nie przyjął się w pozostałych krajach europejskich, gdzie kierunek rozwoju sztuki budowlanej wytyczyli właśnie zakonnicy z Burgundii.
Do Polski cystersi przybyli w latach czterdziestych XII w. i w ciągu następnego stulecia założyli kilkadziesiąt konwentów, z których przeważająca większość powstała jako filie klasztorów niemieckich. W nowo powstałych kościołach stosowano rozwiązania konstrukcyjne i formalne charakterystyczne dla budownictwa z terenów Saksonii, bliższe sztuce późnoromańskiej niż „pregotykowi” cystersów z Burgundii. Wyjątek stanowią opactwa w Jędrzejowie, Sulejowie, Koprzywnicy i Wąchocku, które wywodziły się bezpośrednio z klasztoru burgundzkiego w Morimond, jednej z czterech filii macierzystego Citeaux. Kościoły wybudowane w tych miejscowościach w pierwszych dziesięcioleciach XIII w. odznaczają się charakterystyczną prostotą i jasnością organizacji wnętrza z krótkim, prostokątnie zakończonym prezbiterium, prostokątnymi kaplicami bocznymi przy tzw. transepcie, czyli nawie poprzecznej, oraz nowatorską na owe czasy konstrukcją sklepień. Także układ zabudowań klasztornych powstał na bazie projektu typowego, opracowanego przy udziale samego św. Bernarda: od strony południowej do bryły kościoła przylega zamknięty czworobok pomieszczeń otaczających centralny dziedziniec, tzw. wirydarz.

W następnych numerach zapraszam na wędrówkę szlakiem cysterskich klasztorów...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jesteśmy tu, by stać się pielgrzymami nadziei. Dziennikarze na rozpoczęciu Roku Świętego

2025-01-27 09:25

[ TEMATY ]

Watykan

dziennikarze

biuro prasowe

Rok Święty 2025

ludzie mediów

ks. Tomasz Podlewski

Dziennikarze uczestniczący w Jubileuszu ludzi mediów

Dziennikarze uczestniczący w Jubileuszu ludzi mediów

Uczestniczyliśmy w Jubileuszu by stać się pielgrzymami nadziei - takie i inne głosy wybrzmiały w relacji ludzi mediów, którzy przekazali nam swoje pozdrowienia z obchodów Jubileuszu świata mediów, dziennikarstwa i komunikacji w Rzymie.

Jakie przesłanie płynie z Roku Świętego? Dlaczego dziennikarze przyjechali do Rzymu na początku obchodów Jubileuszu? Co wyniosą z pielgrzymki ludzi mediów? Na te i inne pytania odpowiadali dziennikarze, który przyjechali na Jubileusz do Watykanu.
CZYTAJ DALEJ

Trudne wspomnienia

2025-01-27 09:07

[ TEMATY ]

Auschwitz

obóz koncentracyjny

wspomnienie

obóz

niemiecki obóz

Guy Percival z Pixabay

W kwietniu 1940 r. do obozu koncentracyjnegp w Oświęcimiu przybył pierwszy transport - 728 więźniów politycznych. Głównie byli to studenci, uczniowie, wojskowi. Do listopada 1943 r. KL Auschwitz rozrósł się do rozmiarów olbrzymiego kombinatu, w którego skład wchodziły: obóz macierzysty Auschwitz, obóz koncentracyjny i ośrodek zagłady w Brzezince oraz obozy filialne przy gospodarstwach rolno-hodowlanych i przy zakładach przemysłowych. Zamordowano tam kilka milionów ludzi. Mija właśnie 80 lat od wyzwolenia obozu. Oto wspomnienia osoby, która przeżyła.

Miałam straszną tremę przed tą rozmową. Wiedziałam, że będę słuchała opowieści o zdarzeniach, o których każdy wspominający chciałby zapomnieć. Dopingowała mnie świadomość, że coraz mniej żyje świadków tamtych zbrodni. Ciepłe, przytulne mieszkanie, mili gospodarze. Pani domu - wytworna, dojrzała kobieta o pogodnej twarzy, na której trudno byłoby odnaleźć ślady strasznych przeżyć. W miarę snucia opowieści jej oczy zmieniają się. Dostrzegam w nich bardzo smutne dziecko.
CZYTAJ DALEJ

Prokuratura: podejrzany o zabójstwo ratownika w Siedlcach usłyszał dwa zarzuty

2025-01-27 14:13

[ TEMATY ]

prokuratura

Adobe Stock

Podejrzany o zabójstwo ratownika w Siedlcach Adam Cz. usłyszał dwa zarzuty - poinformowała rzecznik Prokuratury Okręgowej w Siedlcach prok. Krystyna Gołąbek. Jeden to zarzut zabójstwa, a drugi - czynnej napaści na funkcjonariusza publicznego.

Prok. Gołąbek przekazała, że pierwszy zarzut dotyczy dokonanego 25 stycznia zabójstwa ratownika medycznego Cezarego L. "W tej sprawie prokurator przyjął, że podejrzany działał w wyniku motywacji zasługującej na szczególne potępienie" - dodała.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję