Dobiega końca Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan (18-25 stycznia). Prezentujemy krótki rys innych Kościołów chrześcijańskich, które podtrzymują kontakty z Kościołem katolickim w naszej diecezji.
Na terenie miasta Kielce istnieją m.in.: Kościół Ewangelicko-Augsburski. Wyłonił się on z Kościoła katolickiego i ukształtował w okresie reformacji; w Kielcach powstał w 1835 r. w oparciu głównie o ludność niemiecką, z czasem także polską. Po II wojnie światowej pozostała jedynie filia Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego - i tak jest po dziś dzień. Siedziba Kościoła mieści się w Radomiu. Obecnie wspólnota liczy 30 osób.
Kościół Ewangelicko-Metodystyczny. Po I wojnie światowej wyznawcy tego Kościoła organizowali kampanie pomocy na terenie Kielc, podejmowali akcje charytatywne; wówczas przybył do miasta pierwszy duchowny tego wyznania. Siedziba mieści się przy ul. Małopolskiej 6, obecnie pastorem jest Janusz Daszuta, a parafia liczy 50 osób.
Kościół Polsko-Katolicki. W Kielcach istnieje od blisko 50 lat. Dotąd posługiwało w nim 5 proboszczów, najdłużej - poprzednik obecnego proboszcza ks. Kazimierz Janiszewski. Obecnie parafia liczy ok. 100 osób, jej proboszczem jest ks. Paweł Walczyński.
Reklama
Kościół Prawosławny. Swą historię w Kielcach datuje od 1857 r., gdy przybyli tutaj pierwsi wyznawcy. Prawosławni posiadali wówczas dwa kościoły. W czasach powojennych parafia zakupiła budynek, który został zaadaptowany na cerkiew pw. św. Mikołaja przy ul. Bodzentyńskiej 46. Parafia liczy 25 osób, jej proboszczem jest ks. Władysław Tyszuk.
Kościół Chrześcijan Baptystów. W Kielcach powstał w 1982 r., pastorem jest Wacław Koziej, siedziba znajduje się przy ul. Dużej 15. Do wspólnoty należy 20 osób.
Kościół Chrześcijan Wiary Ewangelicznej: Ruch zielonoświątkowy swe początki w Kielcach łączy z 1987 r. Obecnie wspólnota liczy 141 osób dorosłych i 60 dzieci. Największy rozkwit nastąpił w latach 90.
W diecezji płockiej osoba, która ma zostać matką chrzestną lub ojcem chrzestnym, winna złożyć oświadczenie, które dotyczy jej życia sakramentalnego i praktyk religijnych. W jego treści zaznaczono m.in., że jeśli kandydat nadal uczy się w szkole, powinien uczęszczać na lekcje religii. Nowy przepis wprowadził w życie biskup płocki Piotr Libera specjalną instrukcją. Jest on realizacją zapisów adhortacji „Amoris laetitia” z 2016 roku, odnoszących się do „rozeznawania”, czy osoba podejmująca funkcję chrzestnego spełnia wszystkie warunki, określone przez prawo kanoniczne. Kandydat rozstrzyga te sprawy w swoim sumieniu.
Rola rodziców chrzestnych to nie tylko honor, ale przede wszystkim odpowiedzialność. To oni mają wspierać dziecko w życiu wiary, dawać mu przykład chrześcijańskich wartości i towarzyszyć w duchowej drodze. Wymagania Kościoła względem kandydatów na rodziców chrzestnych są jasne i mają na celu zapewnienie, że osoby pełniące tę rolę będą w stanie rzeczywiście pomagać dziecku w jego życiu religijnym. Warto pamiętać, że chrzestni to osoby, które nie tylko biorą udział w sakramencie, ale także są zobowiązane do całorocznego świadectwa wiary i życia zgodnego z nauką Kościoła. Nie dziwi zatem fakt, iż winni oni uczęszczać na zajęcia religii w szkole. Nauczyciele religii na zajęciach przekazują przecież nie tylko informacje, ale starają się także o podstawowych doktrynach i historii Kościoła, starają się wprowadzać uczniów w głębsze zrozumienie sensu życia chrześcijańskiego i roli, jaką religia odgrywa w codziennym życiu.
Ciekawostką jest to, że w Starym Testamencie znajduje się ponad 300 proroctw odnoszących się do Mesjasza. Co ciekawe, spełnienie nawet ośmiu z nich w życiu jednej osoby jest matematycznie niemal niemożliwe.
Amerykański matematyk i astronom, profesor Peter Stoner, wykazał, że prawdopodobieństwo spełnienia się tylko ośmiu proroctw wynosi 1 do 10 do potęgi 17, co można porównać do szans na znalezienie jednej oznaczonej monety w stosie monet pokrywających powierzchnię Teksasu grubą na metr. Takie porównania pokazują, jak niezwykłe jest to, że w życiu Jezusa spełniło się tak wiele z tych zapowiedzi.
Karolina Gnutek, o. Fabian Witkowski OFM, Jakub Malinowski
W ramach obchodów Roku Jubileuszowego i 800-lecia wielkiego dzieła, jakim jest „Pieśń słoneczna” autorstwa św. Franciszka z Asyżu oraz 1000-lecia koronacji księcia Bolesława Chrobrego na pierwszego króla Polski, w franciszkańskim kościele św. Bonawentury i archidiecezjalnym sanktuarium Męki Pańskiej w Pakości k. Inowrocławia zorganizowano „II Ogólnopolski Festiwal Muzyki Chóralnej Kolęd”.
Pakość to miasteczko pięknie położone na pograniczu Kujaw i Pałuk. Jest drugą najstarszą Kalwarią w Polsce, w której znajduje się relikwiarz z największą cząstką Krzyża św. Franciszkanie wraz z parafianami z Pakości są już znani w Polsce z wielu akcji charytatywnych na rzecz pomocy osobom chorym w hospicjach, szpitalach, domach pomocy społecznych, domach seniora, a także w domach dziecka i ośrodkach szkolno-wychowawczych. Festiwal stał się promocją miasta i regionu. Wymowne były słowa znanego i cenionego piosenkarza oraz kompozytora Jana Wojdaka, który będąc pod wielkim wrażeniem organizacji i atmosfery wydarzenia, stwierdził: - Pakość, to kolędowa stolica Polski.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.