Telefon Zaufania ma 30 lat
Pierwszy w Polsce telefon zaufania powstał trzydzieści lat temu. Pionierem polskiej psychologicznej pomocy telefonicznej był doktor medycyny Jerzy Jedliński. Mawiał on o tych telefonach, że to jedyne
miejsce, gdzie powinien być ktoś, kto umie bezgranicznie słuchać.
Z perspektywy czasu widać, że Telefony Zaufania stanowią wparcie dla osób dotkniętych osobistymi problemami, które nie chcą lub nie potrafią dzielić się nimi z rodziną czy znajomymi, a próbują pokonać
własne osamotnienie. „Dyżurni w Telefonie Zaufania działają poprzez uważne wysłuchanie i rozmowę z każdą dzwoniącą osobą, gwarantując anonimowość. Na prośbę telefonującego dyżurujący proponuje kontakt
z odpowiednim specjalistą czy instytucją oraz informuje o dostępnych możliwościach wyjścia z kryzysu” - wyjaśnia ks. Andrzej Cieślik, szef Centrum Służby Rodzinie i Życiu w Sosnowcu.
Jak powstał sosnowiecki Telefon Zaufania?
Ogromną pomoc w zorganizowaniu sosnowieckiego Katolickiego Telefonu Zaufania wykazały osoby zaangażowane w takie samo przedsięwzięcie w Katowicach. Ale zanim telefon zaczął działać, zorganizowane zostało
spotkanie szkoleniowe dla osób, które chciały pracować w Telefonie Zaufania. Odbyło się ono 17 i 18 stycznia tego roku. Prowadził je ks. dr Władysław Szewczyk z Tarnowa, który od lat zajmuje się duszpasterstwem
rodzin i prowadzi poradnię „Arka”. W szkoleniu wzięło udział 27 osób. Były to doradczynie życia rodzinnego i psychologowie z dłuższym doświadczeniem zawodowym. Część z tych osób pochodziła
z Katowic, ponieważ wykorzystały szkolenie, aby poszerzyć swoją wiedzę do pracy w tamtejszym Telefonie Zaufania. W przyszłości specjaliści z Sosnowca będą mogli korzystać z podobnych konferencji organizowanych
w stolicy Śląska. W drugiej połowie marca, tuż po otrzymaniu numeru telefonicznego, uruchomiona została linia porad i wsparcia.
Na razie jest czternastu dyżurujących specjalistów. Wśród nich - dwóch kapłanów, czterech psychologów, doradczynie życia rodzinnego, nauczycielka, pedagog. Każda z tych osób poznała reguły słuchania,
jak rozmawiać z tymi, którzy stracili nadzieję. Jeśli masz problem, dzwoń - (0-32) 292-98-93 - to numer telefonu, który niesie nadzieję!
Pomóż w rozwoju naszego portalu