Reklama

Kultura

Dlaczego Persja? Dlaczego Iran?

[ TEMATY ]

sztuka

www.turystykapopularna.pl

Grobowiec proroka Daniela w Suzie

Grobowiec proroka Daniela w Suzie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z początkiem roku oczekuję impulsu – dokąd mam się udać na kolejną wyprawę. Udać się w kolejną wielką przygodę – w podróż. I stało się. Znalazłam w kościele Ojców Jezuitów tygodnik, w którym był tekst o. Romana Tkacza SAC „Biblijna Ziemia zapomniana". Coś mnie autentycznie dotknęło. Poczułam impuls. Zadzwoniłam do biura pielgrzymkowego pytając, czy ta podróż jest ciekawa. Taki był początek i tak się zaczęło.

Na ilustracjach do tekstu zobaczyłam grobowiec proroka Daniela w Suzie. Właściwie grobowiec znajduje się wewnątrz kompleksu, ale był inspiracją do podjęcia decyzji. Drugim motywem do podróży był przed laty namalowany moją ręką portret proroka Daniela z siedmioma lwami! Takie zamówienie otrzymałam wiele lat temu od matki ministranta, która prosiła mnie o ten wizerunek dla swojej wnuczki – Danielki. Namalowałam.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przygotowania do wyjazdu następowały powoli. Czas jednak upływał i zbliżał się termin wyruszenia w świat, i znowu zaczęły pojawiać się pytania: Jak się ubrać? Jaka będzie pogoda? Co będzie właściwe do zabrania w podróż? Na pewno trzeba osłonić ciało. Zakładać bluzki, sukienki z długimi rękawami. Osłonić kolana. I założyć chustę na głowę, może być kolorowa. Już wychodząc z samolotu w Teheranie trzeba było mieć na głowie czador.

Reklama

Jakie były pierwsze wrażenia? Podróż do Teheranu, przez Stambuł, odbywała się późnym wieczorem i nocą. Jak zwykle wspaniałe pejzaże chmur: miękkich, białych pukli, pączków, ułożonych w rzędy sięgających horyzontu, cała czapa białych chmur. Pod nimi daleka ziemia. Prawie niewidoczne ślady ludzkiego życia. Lecimy i jesteśmy w zupełnie innej, nierealnej rzeczywistości, tajemniczej, jakby wymyślonej, jak z bajki lub ze snu. Fascynują mnie te pejzaże surrealne. Są takie piękne, bogate i odległe, malowane z takim rozmachem w przestrzeni nieba.

W Iranie można podziwiać zabytki – pozostałości starożytnego Imperium Perskiego, można podziwiać sasanidzkie świątynie ognia, olśniewające swym przepychem pałace i meczety z wieków średnich, aż po Muzeum Sztuki Współczesnej w Teheranie.

Jednocześnie, w tej części Azji, jest to obszar najbardziej urozmaicony pod względem krajobrazowym. Na jednym krańcu, wzdłuż wybrzeża Kaspijskiego, kolorowe lasy, na drugim gorące plaże Zatoki Perskiej, a na trzecim wielka pustynia. Między tym wszystkim ogromne góry Zagros – surowe i rzeźbione, koloru piasku i Elbrus.

Spośród państw Bliskiego Wschodu Iran nazwany jest krajem czterech pór roku. Jest krajem o wyjątkowej, bogatej kulturze, literaturze i historii, mającej ponad 2,5 tys. lat. Kraj ten przeżył wiele najazdów, przewrotów, zmian dynastii, władców i religii państwowej. Używano tu kilku różnych systemów pisma. Iran jest krajem muzułmańskim. Oficjalna nazwa: Islamska Republika Iranu. Stolica: Teheran. Powierzchnia: 1,6 mln km kw., jest pięć razy większy od Polski. Ludność: 75 mln. Grupy etniczne: Persowie 51%, Azerowie 24%, Mazandarani 8%, Kurdowie 7%, Arabowie 3%, Turkmeni 2%. Język narodowy: perski. Pozostałe języki: turecki, kurdyjski, arabski, turkmeński.

Reklama

Historia: VI-IV w. p.n.e., panowanie dynastii Achemenidów. Najbardziej znanymi jej władcami byli: Cyrus II Wielki (założyciel imperium) oraz Dariusz I Wielki (za jego panowania państwo przeżyło największy rozkwit; w szczytowym okresie imperium rozciągało się od Egiptu i Macedonii aż po Indie). W 331 r. p.n.e. bitwa pod Gaugamelą – Aleksander Wielki zostaje władcą Persji. Koniec dynastii Achemenidów.

XIII-VII wiek n.e. panowanie dynastii Sasanidów. Obowiązującą religią państwową stał się zoroastryzm. Szczyt potęgi państwo przeżyło za panowania Szapura w latach 309-379. W 637 rok n.e. – bitwa pod Kadisijją, w której Persowie przegrali z Arabami. Pięć lat później doszło do kolejnej bitwy, która przypieczętowała klęskę Sasanidów.

VIII–XI wiek – okres dominacji politycznej kalifatu bagdadzkiego. Kalifowie z dynastii Abbasydów byli najważniejszą siłą polityczną.

XI–XIII wiek – panowanie Seldżuków (plemię tureckie), którego najbardziej znanymi przedstawicielami byli Tughril Beg i Alp Arslan. Za panowania Seldżuków dominującą religią stał się islam sunnicki. W latach 1065–1092 na dworze seldżuckim służył jeden z bardziej znanych wezyrów perskich – Nizam al-Mulk. Nastąpił rozkwit gospodarczy i kulturalny kraju.

XIII wiek najazd mongolski. Państwo zostało prawie całkowicie zniszczone. Wymordowano ludność. W 1258 r. Mongołowie zdobyli Bagdad. Kalif został zawinięty w dywan i zadeptany końmi.

2017-05-12 13:33

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wielki poeta światła

Niedziela Ogólnopolska 20/2014, str. 36-37

[ TEMATY ]

sztuka

ARCHIWUM MUZEUM NARODOWEGO W WARSZAWIE/ JEDNA Z SAL WYSTAWOWYCH

W Muzeum Narodowym w Warszawie do 10 sierpnia 2014 r. prezentowana jest wystawa monograficzna poświęcona życiu i twórczości Aleksandra Gierymskiego – jednego z najwybitniejszych polskich malarzy drugiej połowy XIX wieku

Aleksander Gierymski urodził się 30 stycznia 1850 r. Dzieciństwo i wczesna edukacja przyszłego malarza związane były z Warszawą. Niewiele wiemy o jego domu rodzinnym, na pewno jednak dbano w nim o edukację dzieci, interesowano się też sztuką – ojciec, z zawodu urzędnik, był muzykiem amatorem. Po zakończeniu nauki w gimnazjum Aleksander rozwijał swój artystyczny talent w warszawskiej Klasie Rysunkowej, jednocześnie zbierając fundusze na wyjazd na studia w Monachium. Namawiał go do tego starszy brat Maksymilian, mieszkający już wówczas w tym mieście, nazywanym nie bez przyczyny Atenami nad Izarą. Starszy Gierymski, były student Instytutu Politechnicznego w Puławach, powstaniec styczniowy, wybitnie utalentowany malarz, to postać niezwykle istotna w życiu Aleksandra. Podziwiany i kochany, jednocześnie był przyczyną wielu frustracji brata, który za wszelką cenę chciał być życiowo i artystycznie od niego niezależny, przestać być „młodszym Gierymskim” i „Olesiem”. Oczywiście, we wczesnych pracach Aleksandra Gierymskiego, malowanych w czasie monachijskich studiów (np. „Postój kawalerii”), widać wpływ twórczości Maksymiliana. Jednak na artystę inspirująco oddziaływały również sztuka europejska, podziwiana na monachijskich wystawach, oraz studia w pracowni Karla von Piloty. W 1872 r. Aleksander otrzymał złoty medal w konkursie na „modello” (szkic do obrazu), którego tematem była scena z „Kupca weneckiego” Szekspira. Według „modello” został wykonany obraz (dziś zaginiony), w którym młody artysta niezwykle twórczo wykorzystał swoją znajomość XV-wiecznego malarstwa weneckiego.
CZYTAJ DALEJ

Odpust zupełny na Święto Miłosierdzia

[ TEMATY ]

Boże Miłosierdzie

Karol Porwich/Niedziela

Ażeby wierni przeżywali to święto z głęboką pobożnością, Ojciec Święty rozporządził, że we wspomnianą niedzielę będzie można dostąpić odpustu zupełnego, zgodnie ze wskazaniami podanymi poniżej. Dzięki temu wierni będą mogli obficiej korzystać z daru pocieszenia Ducha Świętego, a przez to żywić coraz większą miłość do Boga i bliźniego; kiedy zaś uzyskają oni Boże przebaczenie, sami będą z kolei gotowi przebaczyć ochoczo braciom.
CZYTAJ DALEJ

Modlitewna inauguracja sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

2025-04-27 20:36

[ TEMATY ]

Jasna Góra

motocykliści

BP Jasnej Góry

Tysiące motocyklistów z całej Polski zgromadziło się na błoniach Jasnej Góry podczas 22. Motocyklowego Zlotu Gwiaździstego im. ks. Ułana Zdzisława Peszkowskiego. Motocykliści tradycyjnie przybyli, by prosić o Boże błogosławieństwo na rozpoczynający się nowy sezon motocyklowy.

Na Zlot dotarli członkowie różnych klubów, organizacji, a także osoby niezrzeszone, które identyfikują się z dewizą „Bóg, Honor, Ojczyzna” - przypomniał prezes Stowarzyszenia Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński, Bronisław Biel.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję