Reklama

Zanim Twoje dziecko przystąpi do I Komunii św.

Katecheza inicjacyjna I - Różaniec

Człowiek przychodząc na świat nie jest gotowym, uformowanym chrześcijaninem, lecz potrzebuje stopniowego wprowadzenia w pełnię życia chrześcijańskiego. To wtajemniczenie, zwane również z łacińskiego inicjacją, oznaczające włączenie lub dopuszczenie do udziału w obrzędach religijnych, jest w rzeczywistości przyjęciem kandydata do wspólnoty zbawienia, czyli Kościoła.

Niedziela podlaska 12/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsze wieki chrześcijaństwa wypracowały specjalny system wtajemniczenia zwany katechumenatem. Terminem tym określono formę przygotowania kandydatów, mających przez chrzest wejść do grona uczniów Chrystusa. W okresie katachumenalnym kandydat przechodził szereg etapów, mających na celu formację chrześcijańską. W wieku III i IV katechumenat instytucjonalny osiągnął swój szczyt, przyjmując formę tzw. katechumenatu klasycznego. Katechumenat polegał na inicjacji do życia chrześcijańskiego, zmierzającej do uformowania dojrzałego chrześcijanina przez wzrost żywej wiary, do której prowadziła nie tyle przekazywana wiedza religijna, ale godny Chrystusa styl życia i konkretne praktyki religijne.
Dzisiaj klasyczny katechumenat już nie istnieje. Jego miejsce zajęła rodzina, która w naszych czasach coraz bardziej traci zdolności wychowawcze jako środowisko chrześcijańskie. Z pomocą rodzinie spieszy katecheza szkolna, usiłująca uzupełnić braki, a niekiedy zaniedbania rodziców. Zarówno katecheci jak i rodzice nie mogą przeoczyć naczelnej zasady, że wiara dorosłego człowieka zależy od całokształtu formacji religijnej w chrześcijaństwie. W tej sytuacji wyjątkową, a może jedyną szansą dla przyszłej wiary człowieka pozostaje katecheza sakramentalna, a przede wszystkim przedkomunijna.
Przygotowanie dziecka do pełnego uczestnictwa w Eucharystii, albo jak pospolicie mówi się - do I Komunii św., niesie szerokie możliwości kształtowania trwałych postaw żywej wiary oraz zdobywania pewnych nawyków i praktyk religijnych. Bliższe przygotowanie, obejmujące program katechezy w klasie drugiej, jest sprzyjającym czasem kształtowania praktyk wypływających z Ewangelii: modlitwy, radości i miłości chrześcijańskiej, przebaczania, postawy pokuty, przemiany życia, udziału w liturgii Kościoła. W niedawnej jeszcze praktyce pierwszokomunijnej większość powyższych elementów inicjacyjnych „doczepiano” do uroczystości, powodując nadmierne przeładowanie. Dzieci otrzymywały naraz różaniec, modlitewnik, medalik, świecę, itd., nie bardzo rozumiejąc, jakie jest znaczenie tych przedmiotów kultu dla dalszego życia religijnego lub traktując je jako „rekwizyty” towarzyszące uroczystości pierwszokomunijnej. Z tego powodu przeżycia religijne dzieci były często zagłuszane natłokiem elementów drugorzędnych. Uwaga dzieci nastawiona na zewnętrzne emocje uniemożliwiała prawdziwe spotkanie z Bogiem w Eucharystii. Stąd postulat, by w tym dniu była tylko Msza św. z Komunią św.
Trud przygotowania drugoklasistów winien być rozłożony na cały rok katechizacji. Przybliżenie elementów liturgicznych, modlitw i nabożeństw winno być zsynchronizowane z odpowiednimi okresami roku kościelnego tak, by nie stanowiło to jakiegoś dodatku zewnętrznego, a stało się elementem formującym właściwą postawę człowieka wierzącego i praktykującego. I tak miesiąc październik daje katechecie wspaniałą okazję do wprowadzenia dzieci w praktykę modlitwy różańcowej. W tym miesiącu katecheta powinien przeprowadzić w grupie komunijnej katechezę na temat Różańca, zapoznając z jego budową, nauczyć tajemnic różańcowych i ich związku z historią naszego zbawienia, a wreszcie zachęcić dzieci do udziału w parafialnym nabożeństwie różańcowym. Następnym zadaniem katechety będzie, po uzgodnieniu z księdzem proboszczem lub innym kapłanem, zaproszenie dzieci i rodziców na specjalne nabożeństwo do kościoła, w czasie którego kapłan poświęci przyniesione różańce, przyjmie dzieci do Bractwa Różańcowego i będzie przewodniczył wspólnej modlitwie różańcowej wszystkich obecnych.
Przebieg takiego nabożeństwa należy dobrze przemyśleć, dbając o jego poprawność i piękno liturgiczne. Można je zaplanować w formie nabożeństwa słowa Bożego, a więc odpowiedni śpiew na wejście, pozdrowienie i wprowadzenie kapłana - celebransa, modlitwa, czytanie Pisma Świętego, homilia, poświęcenie i wręczenie dzieciom różańców, modlitwa powszechna, choćby krótka modlitwa różańcowa, a następnie zachęta skierowana do rodziców, by „wprowadzili” Różaniec do domu i odmawiali go wspólnie razem z dzieckiem, powierzając wszystko Bogu przez Maryję. Nabożeństwo kończy się błogosławieństwem i rozesłaniem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Błogosławiona szansa do wykorzystania - Misjonarze Miłosierdzia

2025-03-17 09:28

ks. Łukasz Romańczuk

ks. Aleksander Radecki otrzymuje dekret powołujący do na Misjonarza Miłosierdzia

ks. Aleksander Radecki otrzymuje dekret powołujący do na Misjonarza Miłosierdzia

W sobotę 8 marca 2025 r. trzech kapłanów archidiecezji wrocławskiej otrzymało z rąk abp. Józefa Kupnego dekrety, ustanawiające ich misjonarzami miłosierdzia.

Są to dwaj ojcowie duchowni wrocławskiego seminarium: Arkadiusz Kruk i Mariusz Wyrostkiewicz oraz ks. Aleksander Radecki, penitencjarz katedralny. Posługę misjonarzy miłosierdzia ustanowił papież Franciszek w 2016 r. Ma ona ścisły związek z trwającym Rokiem Jubileuszowym, choć może zostać przedłużona.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna przed Uroczystością Zwiastowania Pańskiego

[ TEMATY ]

nowenna

Zwiastowanie Pańskie

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Zapraszamy do włączenia się w nowennę w intencji dzieci zagrożonych aborcją. Do odmawiania przed Uroczystością Zwiastowania Pańskiego (16-24 marca) lub w dowolnym terminie.

Modlitwa Jana Pawła II w intencji obrony życia
CZYTAJ DALEJ

Nietypowy projekt. Młodzi dominikanie odpowiadają sztucznej inteligencji

2025-03-17 18:04

[ TEMATY ]

sztuczna inteligencja

młodzi dominikanie

AI

nietypowy projekt

Kacper Osika OP

Mateusz Malcherek OP

youtube.com/@takichdwoch

Kacper Osika i Mateusz Malcherek

Kacper Osika i Mateusz Malcherek

W dobie mediów społecznościowych i wszechobecnego przenoszenia tego co "w realu" do wirtualnej rzeczywistości, świat stanął przed kolejnymi rewolucyjnymi zmianami. Od momentu, gdy sztuczna inteligencja trafiła "pod strzechy", wielu korzysta z niej by ułatwić sobie codzienność lub znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich zagadnienia. A co by było, gdyby to sztuczna inteligencja miała nam zadać pytanie?

Taki pomysł na niekonwencjonalne podejście do nowych technologii to nowy projekt dwóch młodych studentów - dominikanów: Kacpra Osiki OP i Mateusza Malcherka OP. Jak sami przyznają w rozmowie z Łukaszem Brodzikiem, to element ich formacji i przygotowania do pracy duszpasterskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję