Od wielu już lat w liturgii Mszy św. korzystamy z języka ojczystego. Tak sprawowana Msza św. jest dla każdego zrozumiała i możemy mieć udział w celebracji Eucharystii razem z kapłanem, oczywiście przez
czynny udział i zaangażowanie swojego umysłu i serca. W Ogólnym Wprowadzeniu do Mszału Rzymskiego czytamy: „Ofiarny charakter Mszy św., uroczyście stwierdzony przez Sobór Trydencki, zgodnie z całą
tradycją Kościoła, został na nowo wyrażony przez II Sobór Watykański, który o Mszy św. wypowiedział te znamienne słowa: «Zbawiciel nasz podczas wieczerzy ustanowił eucharystyczną ofiarę Ciała i
Krwi swojej, aby w niej na wieki utrwalić Ofiarę Krzyża aż do swojego przyjścia, i tak Kościołowi, swej umiłowanej Oblubienicy, powierzyć pamiątkę swojej śmierci i zmartwychwstania»”. Sobór
Watykański II zarządził rewizję obrzędów Mszy św. Polecił, by niektóre obrzędy przywrócono stosownie do tradycji pierwotnej. Chodziło szczególnie o zachowanie depozytu wiary, mimo wielkiej różnorodności
modlitw i obrzędów.
Sobór Watykański II kładzie ogromny nacisk na czynne i pobożne uczestnictwo wiernych w liturgii Mszy św. W Konstytucji o Liturgii przypomina: „Porządek Mszy św. należy tak przerobić, aby wyraźniej
uwidocznić właściwe znaczenie i wzajemny związek poszczególnych części, a wiernym bardziej ułatwić pobożny i czynny udział” (50). Z tej racji po Soborze został przygotowany Mszał - księga
z tekstami potrzebnymi do odprawiana Mszy św. W 1975 r. ukazało się tłumaczenie Mszału na język polski. W 1986 r. został wydany pierwszy Mszał Rzymski dla Diecezji Polskich. Mszał ten nie wprowadził
wielkich zmian, ale udostępnił ogromne bogactwo treści modlitw.
Nowe Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego mówi, ze Stolica Apostolska kładzie większy nacisk na śpiew podczas liturgii Mszy św. Akcentuje obecność, scholi, chóru, kantora, a także zaangażowanie wiernych.
Śpiew podczas Mszy św. nie powinien być tylko solowym śpiewem grającego na organach. Zachęca, aby w niedziele aktem pokuty był obrzęd poświęcenia i pokropienia wodą świeconą. Kładzie też nacisk na istotną
rolę milczenia podczas Mszy św. Podkreśla, że Msza św. jest ważna od początku do końca, nie można lekceważyć jej i spóźniać się albo wychodzić przed ukończeniem.
Znak pokoju przekazujemy tylko najbliżej stojącym obok nas i przez gest praktykowany w parafii, najlepiej przez skłonienie głowy ku najbliższym nam osobom. Nowe Wprowadzenie do Mszału proponuje również,
gdzie to możliwe, procesyjne podchodzenie i przyjmowanie Komunii św. Podkreśla mocno, że Komunię św. przyjmujemy zawsze i tylko z rąk kapłana.
Skorygowane przepisy mają nam pomóc w doskonalszym uczestniczeniu w Mszy św., w większym umiłowaniu Chrystusa Pana i w dążeniu do doskonałego zjednoczenia z Nim.
Zarzut narażenia na niebezpieczeństwo utraty życia i zdrowia oraz nieumyślnego spowodowania śmierci usłyszeli w czwartek opiekun i ratownik wodny, zatrzymani w związku ze śmiercią 15-letniego harcerza - przekazał w czwartek wieczorem rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Poznaniu prok. Łukasz Wawrzyniak.
Prokurator poinformował, że zatrzymanym mężczyznom przedstawiono zarzut z art 160 par 2 kk (narażenie na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu), oraz z art. 155 kk, czyli nieumyślnego spowodowania śmierci.
Na kilka tygodni przed kanonizacją bł. Carlo Acutisa, Watykan opublikował teologiczny tekst , który przedstawia młodego Włocha jako wiarygodny wzór do naśladowania dla nowego pokolenia wierzących. W komentarzu opublikowanym przez portal Vatican News, jezuita ks. Arturo Elberti, teolog i konsultant Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych, wspomina o głębokim związku między jego zainteresowaniem technologiami, życiem codziennym i duchowością chrześcijańską. „Nie jest doktorem Kościoła, ale wiarygodnym świadkiem” - powiedział jezuita. Poprzez jego kanonizację Kościół nie chce uhonorować teologa, ale raczej pokazać, „że młodzi ludzie dzisiaj również mogą poważnie traktować przesłanie Ewangelii i konsekwentnie nią żyć”.
Ks. Elberti spotkał Carlo raz osobiście - w 2006 r. w jezuickim Kolegium Leona XIII w Mediolanie, gdzie ówczesny 15-latek został mu przedstawiony przez księdza jako „duchowo zaangażowany chłopak o pogodnym usposobieniu”. Wkrótce potem, w październiku tego samego roku, zmarł z powodu agresywnego nowotworu.
Rafał Stachurski / Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej
- Jej przykład może nas inspirować do miłości i służby, choć żyjemy w innych czasach, choć stają przed nami inne wyzwania – o św. Kindze w dniu jej liturgicznego wspomnienia mówił kard. Stanisław Dziwisz. Arcybiskup krakowski senior przewodniczył porannej Mszy św. w kaplicy poświęconej patronce górników w Kopalni Soli „Wieliczka”.
24 lipca w liturgii przypada wspomnienie św. Kingi. To właśnie dlatego tego dnia porannej Mszy św. w kaplicy poświęconej patronce górników w Kopalni Soli „Wieliczka” przewodniczył kard. Stanisław Dziwisz. – Gromadzimy się w tym niezwykłym miejscu, 100 metrów pod ziemią. (…) Kaplica jest miejscem modlitwy i kultu Bożego, słusznie więc ogarnia nas podziw dla zmysłu wiary tych, którzy w ten sposób chcieli podkreślić, że Bóg jest i powinien być wszędzie tam, gdzie człowiek żyje i pracuje, trudzi się i czyni sobie ziemię poddaną, podejmując w ten sposób zadanie przekazane mu przez Stwórcę i Pana nieba i ziemi – mówił na początku homilii arcybiskup krakowski senior. Zauważył przy tym, że położenie kaplicy św. Kingi „przemawia do naszej wyobraźni”, gdyż przypomina, że człowiek żyje w świecie stworzonym przez Boga i oddanym mu do dyspozycji, ale nie na zawsze. – Ziemia bowiem dla każdego człowieka jest wstępnym etapem wędrówki i przygotowania się do nieskończenie większej rzeczywistości, którą nazywamy niebem i która będzie życiem bez końca z Bogiem w Jego królestwie, przygotowanym nam od założenia świata – wyjaśnił kard. Stanisław Dziwisz.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.