Reklama

Świętokrzyskie Dni Biblii

W 440. rocznicę wydania Biblii Brzeskiej-Pińczowskiej, będącej cennym zabytkiem kultury polskiej XVI w. - w Pińczowie - ważnym ośrodku reformacji w Polsce oraz w Kielcach i we Włoszczowie zostały zorganizowane w dniach 24-25 października br. Świętokrzyskie Dni Biblii pod patronatem prezydenta Kielc oraz burmistrzów Pińczowa i Włoszczowy.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W komitecie organizacyjnym znalazły się wspólnoty Kościołów protestanckich - zbory z terenu Kielc, Warszawy, Włoszczowy, Pińczowa. Patronat naukowy objęła Akademia Świętokrzyska.
Dni Biblii rozpoczęły się w Pińczowie sesją naukową, podczas której mówiono m.in. o XVI-wiecznym przekładzie Pisma Świętego w ośrodku protestanckim w Pińczowie oraz na temat odniesień Biblii Brzeskiej do współczesności i spuściźnie Dekalogu.
W Ekumenicznej Świątyni Pokoju - w kościele ewangelicko-augsburskim pw. Trójcy Świętej w Kielcach podczas nabożeństwa ekumenicznego kazanie wygłosił ks. Lech Tranda, pastor Kościoła ewangelicko-reformowanego (Warszawa). Stwierdził, że trudno byłoby znaleźć lepsze miejsce dla obchodów Dni Biblii, niż ziemia świętokrzyska; życzył wszystkim błogosławieństwa Bożego podczas obrad i towarzyszących im imprez kulturalnych. Podczas sesji w Kielcach dyskutowano o wspólnocie w kulturze oraz o protestantyzmie z czasów Biblii Brzeskiej i Biblii Warszawskiej. W Domu Kultury we Włoszczowie tematyka została wzbogacona o kilka zagadnień, m.in. dotyczących pierwszego ekumenicznego tłumaczenia Nowego Testamentu Inscenizacje historyczne, koncerty muzyki organowej, wystawy starodruków i ikonografii towarzyszyły dwudniowym obradom i spotkaniom.
Biblia Brzeska zwana też Radziwiłłowską powstawała w latach 1556-63. Pracę nad nią rozpoczął Jan Łaski, a kontynuowali i zakończyli J. Lubelczyk, G. Orszak, F. Stankar, P. Statorius i in., związani głównie z ośrodkiem pińczowskim. Istotny wkład w to dzieło miał Mikołaj Rej oraz ówcześni poeci polscy. Edycji patronował książę Mikołaj Radziwiłł zwany Czarnym. Był to pierwszy w Polsce, a przy tym bardzo udany pod względem edytorskim i stylistycznym przekład Pisma Świętego. Tłumacze jako pierwsi zastosowali metodę translacji, polegającą m.in. na unikaniu trudnych do przetłumaczenia zwrotów idiomatycznych czy obcych konstrukcji składniowo-stylistycznych poprzez zastępowanie ich polskimi odpowiednikami. Zaowocowało to niepowtarzalnym językiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kim jest Jezus dla mnie?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Mk 1, 21-28.

Wtorek, 14 stycznia
CZYTAJ DALEJ

Klerycy a internet. We Włoszech prawie wszyscy mają profil w społecznościówkach

2025-01-14 19:11

[ TEMATY ]

klerycy

Włochy

alumni

media społecznościowe

Archiwum prywatne

Rektor seminarium wraz z klerykami na polach festiwalu

Rektor seminarium wraz z klerykami na polach festiwalu

99 proc. włoskich alumnów ma profil w mediach społecznościowych. Tymczasem kiedy wstępowali do seminarium, nie miał go co dziesiąty kandydat do kapłaństwa (9,1 proc.). Wyniki trzyletnich badań ujawnił Fabio Bolzetta, przewodniczący Stowarzyszenia Włoskich Katolickich Stron Internetowych (WeCa).

Wynika z nich, że dla 88 proc. kleryków konta w mediach społecznościowych „mogą być narzędziami użytecznymi w duszpasterstwie” i zamierzają ich używać w pełnieniu swojej przyszłej posługi. Najczęściej korzystają oni z WhatsAppa (96,2 proc.), Facebooka (74,2 proc.), Instagrama (70,8 proc.), YouTube’a (67,5 proc.) i TikToka (15,3 proc.).
CZYTAJ DALEJ

Klerycy a internet. We Włoszech prawie wszyscy mają profil w społecznościówkach

2025-01-14 19:11

[ TEMATY ]

klerycy

Włochy

alumni

media społecznościowe

Archiwum prywatne

Rektor seminarium wraz z klerykami na polach festiwalu

Rektor seminarium wraz z klerykami na polach festiwalu

99 proc. włoskich alumnów ma profil w mediach społecznościowych. Tymczasem kiedy wstępowali do seminarium, nie miał go co dziesiąty kandydat do kapłaństwa (9,1 proc.). Wyniki trzyletnich badań ujawnił Fabio Bolzetta, przewodniczący Stowarzyszenia Włoskich Katolickich Stron Internetowych (WeCa).

Wynika z nich, że dla 88 proc. kleryków konta w mediach społecznościowych „mogą być narzędziami użytecznymi w duszpasterstwie” i zamierzają ich używać w pełnieniu swojej przyszłej posługi. Najczęściej korzystają oni z WhatsAppa (96,2 proc.), Facebooka (74,2 proc.), Instagrama (70,8 proc.), YouTube’a (67,5 proc.) i TikToka (15,3 proc.).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję