Reklama

Znaki święte w Kościele

Dzwon

[ TEMATY ]

Znaki w kościele

BOŻENA SZTAJNER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzwon jest symbolem „głosu Boga”. Dzwony łączą niebo z ziemią, przypominają o wieczności. Dzwony nabrały znaczenia w Europie po roku 800. Ich głos odzywał się z wież kościelnych i katedr.

Ich uroczysty, melodyjny i daleko rozlegający się dźwięk wywoływał w duszach podniosły nastrój, zachęcał do zadumy i przypominał o zobowiązaniach wobec Boga.
We wczesnych wiekach używane były tylko dzwonki małe w klasztorach, sygnalizujące rozpoczęcie wspólnych modlitw i ćwiczeń duchowych.
Głos dzwonów nadal przypomina o nabożeństwach, podkreśla ich wagę, np. w czasie Procesji Rezurekcyjnej, Eucharystycznej w Boże Ciało. Dzwony zaznaczają też ważne wydarzenia wspólnoty wiernych, np. żegnanie parafian w drodze do wieczności.
Poeta doświadczenia religijnego Jerzy Liebert najtrafniej oddał, czym są dzwony:

Wykuwała nas z brązu wieczność
Twarde dźwięki słodkie dla ucha,
Ale ranią Bogiem i miażdżą
Każdego, kto się zasłucha. My, dzwony, dzwony szumiące,
Jak łany spęczniałe ziarnem –
Mówimy do was pokarmem,
Mówimy chlebem białym. [...]

W naszych tonów krótkich komendzie
Surowa jest rzeczywistość.
Wyrąbałyśmy drogę pokorze,
By szły po niej męstwo i czystość. [...] Naprzód dźwięk ten nosiłeś w sobie,
Ale dźwięk się na ludzi rozpiął,
Odnalazłeś ten sam dźwięk w innych –
I stała się jedna rodzina.

Głos dzwonów może niektórych ludzi ranić, ale są to rany leczące, bo zmuszają do zamyślenia nad sprawami zasadniczymi. Ich surowy ton pomaga człowiekowi słabemu wypracować drogę podstawowych cnót. Biały chleb to oczywiście Chleb Eucharystyczny. Człowiek, gdy dosłyszy ten głos w swoim wnętrzu, wnet może się przekonać, że inni też są uwrażliwieni na Boże wołanie. Jest to wołanie do życia we wspólnocie Ludu Bożego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ocena: +2 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolory w liturgii: zieleń i fiolet

[ TEMATY ]

Znaki w kościele

Karol Porwich/Niedziela

Kolor fioletowy w dawnych latach łączono z purpurą, którą ubierano się na znak zamożności i wyróżnienia, np. królewskiego. Jeśli chodzi o szaty liturgiczne, kolor fioletowy używany jest w okolicznościach pokutnych i zadośćuczynienia. Jest to przede wszystkim czas Adwentu i Wielkiego Postu. Wchodząc głębiej w znaczenie barwy fioletowej w liturgii, trzeba mieć na uwadze spostrzeżenie, że powstaje ona przy zmieszaniu błękitu i czerwieni. Obrazuje więc w pewnym sensie pomieszanie pierwiastka duchowego, który oznacza błękit, z elementem ziemskim, zmysłowym. Tak więc kolor fioletowy ukazuje wzajemne powiązanie między niebem i ziemią, między duchem i zmysłami, między tym, co boskie i tym, co ludzkie. W takim znaczeniu fiolet jest właściwym kolorem symbolizującym wcielenie Syna Bożego. Chrystus Bóg-Człowiek stronę ludzką podniósł do godności Boskiej, a Bóg tę dobrą stronę człowieka przyjmuje i uszlachetnia. Tak można rozumieć symbolikę koloru fioletowego szat w liturgii pogrzebowej i Mszy św. odprawianej za zmarłych.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł ks. Leszek Bajorski

2025-04-14 11:43

Karol Porwich/Niedziela

CZYTAJ DALEJ

Najpobożniejsza dziewczyna w parafii - bł. Karolina Kózkówna

2025-04-14 21:04

[ TEMATY ]

bł. Karolina Kózkówna

Mat.prasowy

Bł. Karolina Kózkówna

Bł. Karolina Kózkówna

Zgłębiając publikowane teksty kaznodziejskie o bł. Karolinie Kózce, można dojść do stwierdzenia, że niejednokrotnie głosiciele starali się w swoich kazaniach znaleźć klucz albo klucze w postaci słów, określeń, wyrażeń, które stawały się zwornikami w przybliżaniu postaci błogosławionej, jej życia i drogi do świętości. Niewątpliwie takimi słowami, wyrażeniami-kluczami opisującymi bł. Karolinę Kózkę są wielorakie tytuły, jakie ją charakteryzują.

Co znamienne, wiele z nich funkcjonowało już za życia bł. Karoliny w świadomości jej współczesnych. Tytuły te bardziej odżyły w świadomości wiernych i zostały przekazane do współczesnych czasów jako „świadkowie” osobowości i świętości bł. Karoliny Kózki. W publikowanych kazaniach bardzo często pojawiają się odniesienia do świadków życia bł. Karoliny Kózki, którzy niejako na co dzień mieli możliwość obserwacji jej dążenia do świętości. Na tej kanwie pojawiły się bardzo szybko określenia – wyrażenia, jak: „Gwiazda ludu”, „prawdziwy anioł”, „najpobożniejsza dziewczyna w parafii”, „pierwsza dusza do nieba”, które były odzwierciedleniem jej dobroci, pobożności, uczynności, dobrego serca i otwartości na innych. To przekonanie o świętości bł. Karoliny Kózki wyrażone tytułami z czasów jej współczesnych także znajduje wyraz w przepowiadaniu kaznodziejskim.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję