Odpowiedź eksperta
Jeżeli po zalogowaniu się na swoim internetowym koncie bankowym widzisz, że nie ma na nim pieniędzy, ale jest tam seria przelewów na nieznane ci konta, lub gdy otrzymujesz SMS o dokonaniu płatności twoją kartą, chociaż masz ją cały czas w swoim portfelu – może to oznaczać, że ktoś dokonał tzw. nieautoryzowanej transakcji. Formalnie w większości tych przypadków pieniądze powinny wrócić na twoje konto nie później niż kolejnego dnia roboczego od zgłoszenia tego faktu do banku. W praktyce część banków wciąż w tym względzie nie przestrzega prawa.
Zniknięcie pieniędzy z rachunku bankowego wywołuje spore emocje. W takiej sytuacji należy jednak zachować spokój i przede wszystkim upewnić się, czy rzeczywiście miała miejsce nieautoryzowana transakcja, czy też być może pieniądze z konta zostały pobrane w ramach zlecenia stałego lub opłaty bankowej. Jeśli jednak z konta zniknęły pieniądze bez twojej wiedzy i autoryzacji, to działaj bezzwłocznie:
Pomóż w rozwoju naszego portalu
– zweryfikuj historię transakcji – najprościej ten krok wykonuje się za pośrednictwem serwisu internetowego banku lub aplikacji mobilnej;
– bezzwłocznie skontaktuj się z bankiem – należy zadzwonić na infolinię i poinformować swój bank o zaistniałej sytuacji;
– zabezpiecz dostęp do konta – trzeba zmienić hasła dostępu do bankowości elektronicznej i zastrzec karty płatnicze;
Reklama
– zgłoś kradzież pieniędzy – jeśli chodzi o kradzież lub oszustwo, to należy zgłosić to na policję.
Jako konsument masz prawo zażądać od banku zwrotu pieniędzy. Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych banki mają obowiązek zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji lub przywrócenia rachunku do stanu sprzed jej wystąpienia. Muszą to zrobić najpóźniej w następnym dniu roboczym po stwierdzeniu nieautoryzowanej transakcji płatniczej lub po otrzymaniu stosownego zgłoszenia. Co ważne, taki zwrot pieniędzy przysługuje ci wyłącznie w sytuacji, gdy dokonasz zgłoszenia nieautoryzowanej transakcji nie później niż 13 miesięcy od dnia obciążenia rachunku.
Zgodnie z przepisami bank może odmówić zwrotu pieniędzy z tytułu nieautoryzowanej transakcji tylko w dwóch przypadkach: jeśli konsument zgłosi taką transakcję po 13 miesiącach od daty jej wystąpienia oraz gdy bank ma uzasadnione i udokumentowane podstawy, aby podejrzewać oszustwo, i poinformuje o tym w formie pisemnej organy ścigania.
Banki, niestety, nie zawsze zwracają pieniądze klientom, którzy się do nich zgłoszą i stwierdzą, że zniknęły im z konta pieniądze. Najczęściej odrzucają takie wnioski, ponieważ twierdzą, że klient sam jest sobie winien, skoro nie umiał np. odpowiednio zabezpieczyć danych czy komputera.
Tymczasem przepisy są jednoznaczne. Banki mają obowiązek w ustawowym terminie zwrócić pieniądze za nieautoryzowaną transakcję, a dopiero potem mogą ewentualnie próbować udowodnić bezzasadność takiego zwrotu.