Reklama

Niedziela plus

Olsztyn

Pod prąd, wiatr i fale

Dając żywe świadectwo wiary i modlitwy, z odwagą przeciwstawiały się żołnierzom sowieckim, aż do przelania krwi – podkreśla s. M. Łucja Jaworska, katarzynka, w rozmowie z Niedzielą.

Niedziela Plus 9/2025, str. II

[ TEMATY ]

siostry katarzynki

Zdjęcia: archiwum zgromadzenia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Beata Pieczykura: Jakie znaczenie dla zgromadzenia ma beatyfikacja piętnastu współsióstr?

Siostra M. Łucja Jaworska: Kościół ciągle proponuje wiernym nowe wzory świętości. Przykładem tego jest beatyfikacja piętnastu sióstr katarzynek, które zostały uznane za męczennice II wojny światowej za wiarę – zginęły w obronie własnej godności, ofiarując swoje życie Bogu z miłości i miłosierdzia wobec bliźnich. Dla zgromadzenia beatyfikacja współsióstr jest wielkim darem, radością i chlubą oraz znakiem czasu. Życie sióstr męczennic jest dla nas inspirującym wzorem życia Ewangelią w codzienności, zwłaszcza w chwilach trudnych i niebezpiecznych. Siostry męczennice przyczyniają się do umocnienia wiary i wzrostu komunii, wskazują na świętość, która jest możliwa także dzisiaj, ale o którą trzeba zawalczyć z miłością i wiernością charyzmatowi zgromadzenia. Pokazują, jak żyć Chrystusową prawdą, a ich świadectwo wiary staje się wyzwaniem w czasach współczesnych. Beatyfikacja jest wydarzeniem, które pokazuje, jak życie osób oddanych Bogu może wpłynąć na duchowe życie milionów wiernych. Dla zgromadzenia siostry męczennice żyją i są naszymi orędowniczkami w niebie.

Reklama

Jakie zadania dla sióstr wyznacza dekret o męczeństwie piętnastu sióstr katarzynek?

Podpisanie tego dekretu przez papieża Franciszka 14 marca 2024 r. w Watykanie było wydarzeniem niezwykle ważnym i oczekiwanym przez zgromadzenie. Siostry męczennice w całkowitym posłuszeństwie woli Bożej podążały za Chrystusem, naśladując Go wiernie według duchowości i charyzmatu Zgromadzenia Sióstr św. Katarzyny. Świadczyły o miłości i dobroci Boga wobec wszystkich, do których były posłane. Mimo straszliwego widma wojny i grożącego im niebezpieczeństwa nie uległy presji ucieczki. Chociaż miały taką możliwość, dobrowolnie pozostały z podopiecznymi, by wiernie i sumiennie wypełniać swoje obowiązki. Dały żywe świadectwo wiary i modlitwy, z odwagą przeciwstawiały się żołnierzom sowieckim, aż do przelania krwi, broniły swojej czystości – cnoty, którą dzisiejszy świat tak kwestionuje.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Są one dla nas świadkami zmartwychwstałego Chrystusa. Autentycznie żyły Ewangelią. Skłaniają do głębszej refleksji. Uczą nas z odwagą bronić godności nie tylko swojej, ale każdego człowieka; żyć radykalnie ślubami zakonnymi, wiernie naśladować Chrystusa, spieszyć z pomocą starszym, chorym i sierotom. Iść z nadzieją w przyszłość i głosić ich wyniesienie do chwały ołtarzy, i dziękować za nie Bogu, by w ten sposób oddać najwyższą cześć Jego świętości. Wszyscy jesteśmy powołani do świętości, która jest miarą chrześcijańskiego życia.

Co można powiedzieć o życiu i powołaniu męczennic? Jakie cechy je wyróżniały?

Siostry męczennice pochodziły z Warmii, głównie z rodzin głęboko wierzących i szanujących się. Były przesiąknięte wiarą i kulturą katolicką pielęgnowaną na tych terenach, gdzie od dzieciństwa wdrażano obowiązek modlitwy i uczestniczenia we Mszy św., a także zasady dobrego wychowania i poszanowania dla pracy. Z ich biografii można wywnioskować, że były to osoby o różnym temperamencie, mające swoje marzenia. W środowisku wyróżniały je: radość, skromność, duża wrażliwość, pracowitość i altruizm. Ponadto wszystkie miały cnotę heroicznej odwagi – za przykładem Jezusa oddały swoje życie za Niego i swoich bliźnich.

Reklama

Jedna z sióstr, świadek dzieciństwa i młodości s. Marii Maurycji, powiedziała o niej: „Anna (imię od chrztu) była szczęśliwą dziewczyną, tańczyła swobodnie i wesoło, a jednocześnie biła z niej niewinność i czystość jej duszy”. Na pytanie: „Ty, idziesz do klasztoru?”, odpowiadała: „Tak, idę! Chcę służyć Zbawicielowi w klasztorze i zostać świętą”.

Siostry męczennice, kobiety konsekrowane o silnej wierze, kochały Boga oraz zgromadzenie. Szczęśliwe w swoim powołaniu wiernie żyły ślubami zakonnymi i z radością naśladowały Chrystusa, oddały Mu się całkowicie. Ich męczeństwo pokazuje nam, jak potężna jest miłość – miłość, która pochodzi od Boga. Siostry, oddając swoje życie, stanęły w obronie wielu kobiet i dziewcząt. Doświadczyły wielkiego upokorzenia, gwałtu, nienawiści ze strony sowieckich żołnierzy, jednak przebaczyły swoim oprawcom. Chrystus był ich nadzieją. W Roku Jubileuszowym siostry męczennice ukazują nam nadzieję jako antidotum na nasz zobojętniały i egoistyczny świat.

Reklama

Co łączyło te siostry poza tym, że należały do zgromadzenia św. Katarzyny?

Z pewnością elementem łączącym siostry męczennice poza zgromadzeniem była miłość Boga i bliźniego. Siostry żyły według przykazań Bożych, pragnąc zbawienia nie tylko dla siebie, lecz także dla innych. Czynnie angażowały się w życie środowiska, służąc pomocą w diasporze, jednakowo traktowały ludzi różnych wyznań. Każda z nich przejawiała wielkiego ducha służby i miłosierdzia. Łączyła je też odwaga w podejmowaniu decyzji. Siostra M. Rolanda angażowała się w Akcję Katolicką, pozostając w Sodalicji Mariańskiej, która była zakazana. Wstąpienie do klasztoru również było aktem wielkiej odwagi. Siostra, będąc świadoma konsekwencji swojej decyzji, mimo wszystko wstąpiła do Zgromadzenia Sióstr św. Katarzyny w Braniewie.

Gdzie można znaleźć więcej informacji o życiu i powołaniu sióstr męczennic?

Jednym ze źródeł wiedzy jest książka Pod prąd, pod wiatr i pod fale s. M. Angeli Krupińskiej. Została napisana na podstawie dokumentów zebranych podczas procesu beatyfikacyjnego warmińskich sióstr męczennic. Przedstawia ich życiorysy, ukazuje życie, powołanie i przebieg wydarzeń związanych z napaścią wojsk sowieckich na Warmię oraz heroizm sióstr w walce o wierność ślubowanej Bogu czystości, aż do przelania krwi – dar z siebie dla Boga i braci.

S. M. Łucja Jaworska katarzynka, postulator rzymskiego etapu procesu beatyfikacyjnego s. Krzysztofy Klomfass i jej czternastu Towarzyszek.

Przekroczyły siebie

Wyjątkowość stu dwóch sióstr katarzynek (wśród nich jest piętnaście męczennic i jedna sługa Boża), ofiar II wojny światowej, polegała nie na wielkich dokonaniach, ale na umiejętności przekraczania siebie w imię wartości, którym były wierne. Dlaczego między 22 stycznia a 25 listopada 1945 r. oddały życie w obronie czystości, wiary lub w służbie ludziom czy umarły z powodu pobicia i zmaltretowania przez żołnierzy Armii Czerwonej, chorób, wycieńczenia i głodu? Siostra Aleksandra Zwolak, przełożona prowincjalna Zgromadzenia Sióstr św. Katarzyny, wyjaśnia: – To były normalne siostry o różnych charakterach: wybuchowe, nieśmiałe, radosne, skryte, skromne, dobrze zorganizowane, ale wszystkie były oddane pracy i szczęśliwe. Autentyczna relacja z Bogiem rodzi męstwo, które przyszło w chwili wyboru, decyzji przyjęcia męczeństwa, na fundamencie wartości takich jak: miłość Boga i bliźniego, ofiarność, wrażliwość, poświęcenie się drugiemu człowiekowi czy praca nad sobą. Ceniłam s. Ksawerię za mądrość życiową, a wszystkie siostry za odwagę i wytrwałe męstwo w strasznych doświadczeniach. Na co dzień są nam bliskie, pomagają i wypraszają łaski. /b.p.

2025-02-25 12:48

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ciche bohaterki wielkiego czasu

[ TEMATY ]

beatyfikacja

św. Katarzyna

siostry katarzynki

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

W czasach, gdy świat zdaje się gubić sens, gdy młodzi toną w morzu niepewności, a Polska szuka nowych autorytetów, historia piętnastu sióstr katarzynek – ofiar komunizmu – jawi się jak promień światła przebijający się przez gęstą mgłę beznadziei. To nie są tylko postacie z przeszłości, zamknięte w klasztornych murach i archiwach. To bohaterki, których cicha odwaga i ofiara mają dziś ogromne znaczenie – większe, niż mogłoby się wydawać.

Siostry te nie chwytały za broń, nie pisały manifestów, nie szukały chwały. Ich heroizm był codzienny, cichy, zanurzony w trosce o drugiego człowieka. I właśnie ta prostota jest dziś rewolucyjna. W epoce, w której dominuje krzyk, powierzchowność i pogubienie, przykład sióstr, które zginęły z rąk żołnierzy Armii Czerwonej tylko dlatego, że były wierne swojemu powołaniu i ludziom, którym służyły, staje się wołaniem o sens, o powrót do wartości, które naprawdę budują człowieka.
CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio, dziecko z Pietrelciny

Niedziela Ogólnopolska 38/2014, str. 28-29

[ TEMATY ]

O. Pio

Commons.wikimedia.org

– Francesco! Francesco! – głos Marii Giuseppy odbijał się od niskich kamiennych domków przy ul. Vico Storto Valle w Pietrelcinie. Ale chłopca nigdzie nie było widać, mały urwis znów gdzieś przepadł. Może jest w kościele albo na pastwisku w Piana Romana? A tu kabaczki stygną i ciecierzyca na stole. W całym domu pachnie peperonatą. – Francesco!

Maria Giuseppa De Nunzio i Grazio Forgione pobrali się 8 czerwca 1881 r. w Pietrelcinie. W powietrzu czuć już było zapach letniej suszy i upałów. Wieczory wydłużały się. Panna młoda pochodziła z rodziny zamożnej, pan młody – z dużo skromniejszej. Miłość, która im się zdarzyła, zniwelowała tę różnicę. Żadne z nich nie potrafiło ani czytać, ani pisać. Oboje szanowali religijne obyczaje. Giuseppa pościła w środy, piątki i soboty. Małżonkowie lubili się kłócić. Grazio często podnosił głos na dzieci, a Giuseppa stawała w ich obronie. Sprzeczki wywoływały też „nadprogramowe”, zdaniem męża, wydatki żony. Nie byli zamożni. Uprawiali trochę drzew oliwnych i owocowych. Mieli małą winnicę, która rodziła winogrona, a w pobliżu domu rosło drzewo figowe. Dom rodziny Forgione słynął z gościnności, Giuseppa nikogo nie wypuściła bez kolacji. Grazio ciężko pracował. Gdy po latach syn Francesco zapragnął być księdzem, ojciec, by sprostać wydatkom na edukację, wyjechał za chlebem do Ameryki. Kapłaństwo syna napawało go dumą. Wiele lat później, już w San Giovanni Rotondo, Grazio chciał ucałować rękę syna. Ojciec Pio jednak od razu ją cofnął, mówiąc, że nigdy w życiu się na to nie zgodzi, że to dzieci całują ręce rodziców, a nie rodzice – syna. „Ale ja nie chcę całować ręki syna, tylko rękę kapłana” – odpowiedział Grazio Forgione, rolnik z Pietrelciny.
CZYTAJ DALEJ

Święta Rita w sercu wiernych z Góry

2025-09-23 22:05

ks. Łukasz Romańczuk

Ks. Wiesław Mąkosa przy figurze św. Rity

Ks. Wiesław Mąkosa przy figurze św. Rity

W parafii św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Górze coraz mocniej szerzy się kult św. Rity. 22 września minął rok, kiedy zainaugurowano nabożeństwa ku czci świętej z Cascii. Dziś już św. Rita ma swoją kapliczkę w Górze.

Pierwsze nabożeństwo do św. Rity odbyło się 22 września 2024 roku. - Miałem taką potrzebę serca - mówi ks. Wiesław Mąkosa, wikariusz, dodając: - Zaproponowałem księdzu proboszczowi Henrykowi Wachowiakowi, aby takie nabożeństwo odbywało się w naszej parafii. Zgodził się bez zastanowienia. Była to dla mnie wielka radość, zwłaszcza, że wtedy byłem nowym księdzem w parafii, bo zaledwie kilkanaście dni wcześniej tutaj przybyłem. Nabożeństwo cieszy się dużym zainteresowaniem, bo przychodzi około 120 osób, nie tylko z naszej parafii. Na każde nabożeństwo kupuję róże, które wierni zabierają po poświęceniu i po nabożeństwie do domu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję